Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Idrott, fortsättningskurs inriktning mot Management in Sport and Recreation, 30 högskolepoäng
Sport Science, Management in Sport and Recreation, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: ID003G Utbildningsområde: Idrottsområdet
Huvudområde: Idrott Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Idrott/idrottsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2014-11-25 Senast ändrad: 2018-09-25
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs
- ha fördjupade kunskaper inom Sport Management, vilket inkluderar såväl idrottens olika organisationer, socialpsykologi samt ledarskap och coaching.

Delkurs 1. Vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng
Research Methods, 7,5 Credits
Den studerande ska efter avslutad delkurs
- kunna beskriva olika vetenskapsteoretiska perspektiv inom kvalitativ forskning
- ha utvecklat förståelse för olika typer av studiedesign i förhållande till hypotesformulering
- kunna redogöra för olika metoder att insamla och bearbeta data
- förstå principer för samt kunna tolka utfall av statistisk analys
- kunna ge exempel på etiska frågor i samband med forskning

Delkurs 2. Ledarskap och gruppdynamiska processer inom idrotten, 11,5 högskolepoäng
Leadership and Groupdynamics in Sport, 11,5 Credits
Den studerande ska efter avslutad delkurs,
- redogöra för olika ledarskapsteorier och omsätta detta till en egen ledarskapsfilosofi
- genom observation kunna analysera olika ledarskapsbeteenden i en idrottslig miljö samt att redogöra för alternativa ledarskapsbeteenden
- praktiskt tillämpa och analysera ett kommunikationsverktyg (coaching)
- redogöra för samt tillämpa gruppsykologiska teorier och fenomen med fokus på en framtida roll som ledare inom idrotten
- analysera gruppsykologiska processer i en idrottslig miljö samt att redogöra för förbättringsstrategier
- förstå och tillämpa teorier och forskning om motivationsklimat
- genomföra och redovisa en processanalys utifrån en modell för effektiva team.

Delkurs 3. Sport Management, 11 högskolepoäng
Sport Management, 11 Credits
Den studerande ska efter avslutad delkurs
- kunna beskriva begreppet Sport Management utifrån ett idrotts- och samhällsperspektiv
- kunna analysera och kritiskt värdera olika idrottsliga organisationers förutsättningar, uppbyggnad, arbetsmetoder samt kunna ge förslag på förändrings och utvecklingsprocesser.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1. Vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng
- kvalitativa metodansatser
- datainsamling via frågeformulär och intervju
- hypotesformulering och studieupplägg inom kvantitativ forskning
- statistisk analys i form av hypotesprövning och regressionsanalys
- forskningsetik

Delkurs 2. Ledarskap och gruppdynamiska processer inom idrotten, 11,5 högskolepoäng
- grupper och grupprocesser
- roller och rollacceptans
- gruppsammanhållning
- utveckling av normer och regler i grupper
- social påverkan
- kommunikation, feedback och coachingsamtal
- att uppleva grupprocesser
- observationer och analyser av ledarskapsbeteenden och grupprocesser i en idrottslig miljö.

Delkurs 3. Sport Management, 11 högskolepoäng
- Sport Management som ett mångvetenskapligt och gränsöverskridande ämne
- idrottens organisation och uppbyggnad nationellt och internationellt i ett historiskt perspektiv
- folkrörelse- och näringslivsperspektiv på idrott
- idrottsekonomi, idrottsjuridik samt idrott och media
- verksamhetsförlagd tid i valfri organisation inom området Management in Sport and Recreation.


Studieformer

Delkurs 1. Vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng
Föreläsningar, övningspass och seminarier (obligatorisk närvaro).

Delkurs 2. Ledarskap och gruppdynamiska processer inom idrotten, 11,5 högskolepoäng
Föreläsningar, seminarier, verksamhetsförlagda observationer, gruppövningar och grupparbeten. Seminarier, verksamhetsförlagda observationer, gruppövningar och grupparbeten är obligatoriska.

Delkurs 3. Sport Management, 11 högskolepoäng
Föreläsningar, seminarier, verksamhetsförlagda tid, gruppövningar och grupparbeten. Seminarier, verksamhetsförlagda tid, gruppövningar och grupparbeten är obligatoriska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Vetenskaplig metod I, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig salstentamen
Vetenskaplig metod II, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0102)
Två gruppvisa skriftliga uppgifter som redovisas vid seminarier
Ledarskapsteori, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Individuell skriftlig uppgift samt gruppvis muntlig redovisning
Ledarbeteenden och coachingsamtal, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
Individuella skriftliga uppgifter som redovisas vid seminarier
Gruppsykologiska teorier, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0202)
Individuell skriftlig hemtentamen
Socialpsykologi och grupprocesser, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0203)
Individuella skriftliga uppgifter som redovisas vid seminarier
Sport Management - Organisationsanalys, 8 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuell skriftlig uppgift
Sport Management - Litteraturseminarium, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0301)
Individuell skriftlig uppgift samt gruppvis muntlig redovisning

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Vetenskaplig metod I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Vetenskaplig metod II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Ledarskapsteori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ledarbeteenden och coachingsamtal
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Gruppsykologiska teorier
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Socialpsykologi och grupprocesser
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Sport Management - Organisationsanalys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Sport Management - Litteraturseminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


---

Betyg på helkurs
För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs (VG) på minst 15 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

10 högskolepoäng från Idrott, grundkurs, 30 högskolepoäng där Vetenskaplig grundkurs 5 högskolepoäng ingår.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare tillfälle.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Undervisningen sker på svenska, men vissa moment i utbildningen kan ges på engelska.



Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Hilmarsson, Hilmar (2016)
Coachande ledarskap - för samarbete, effektivitet och hälsa
Studentlitteratur, 203 sidor
Northouse, Peter F senaste upplagan
Leadership - Theory and Practise
Tousend Oaks: Sage Publication
Sandström, Stefan (2010)
Introduktion i Transaktionsanalys
Me University, 43 sidor
Svedberg, L (2016)
Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap.
Studentlitteratur
Wheelan, Susan A (2010)
Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar
Lund: Studentlitteratur, 176 sidor

Referenslitteratur
Beachamp, Mark. R & Eys, Mark. A (2007)
Group Dynamics in Exercise and Sport Psychology
New York: Routledge
Hassmén, Peter & Hassmén, Nathalie (m.fl.) (2010)
Idrottsledarskap
Stockholm: Natur och Kultur
Jordan, Thoma (2015)
Konflikthantering i arbetslivet: Förstå, Hantera, Förebygg.
Gleerups
Larsson, Gerry, Lundin, Josi, Zander, Ann (2017)
Ledarskapsmodellen. Konsten att matcha individuella och organisatoriska förutsättningar.
Studentlitteratur
Lindwall, Magnus, Johnsson, Urban, Rylander, Pär (2016)
Gruppdynamik inom idrotten. Nycklar till världens bästa lag.
SISU Idrottsböcker


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Artiklar och vetenskapliga publikationer kan komma.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.

Se också ämnesguiden för Idrott på universitetsbibliotekets hemsida: http://www.ub.oru.se/guider/idrott


Se denna kursplan som PDF