Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Pedagogik A, Värdegrund och likabehandling i teori och praktik, 7,5 högskolepoäng | |||
Education, Fundamental Values and Equal Treatment in Theory and Practice, Basic Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | PE164U | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2012-02-27 | Senast ändrad: | 2012-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2012 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- redogöra för och problematisera kursens relevanta begrepp och teorier om diskriminering, trakasserier och kränkande behandling, och
- redogöra för och problematisera förskolans och skolans värdegrund.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande
- utifrån kartläggning och analys av den egna verksamheten kunna utarbeta en plan med strategier för och beskrivning av ett systematiskt arbete mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att
- observera, dokumentera och problematisera skolans organisation och praktik med utgångspunkt i ett normkritiskt förhållningssätt.
Kursen behandlar värdegrund och likabehandling utifrån teori och praktik samt gällande lagstiftning och styrdokument. För kursen centrala begrepp som värdegrund, likabehandling, diskriminering, trakasserier, kränkande behandling och mobbning diskuteras och problematiseras med utgångspunkt i olika teorier. Innebörden av ett normkritiskt förhållningssätt behandlas samt hur förskolans och skolans organisation och praktik kan betraktas med utgångspunkt i ett sådant förhållningssätt. Kursen tar upp arbetsformer som observation och loggbok för att genomföra verksamhetsnära studier och utvecklingsarbeten. En plan för ett sådant arbete utformas i kursen och kan sedan utgöra ett stöd för den egna skolans utvecklingsarbete. I kursen bearbetas också utvärdering och uppföljning av utvecklingsarbete.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, internetbaserade aktiviteter, samt arbetsplatsförlagda aktiviteter såsom praktiskt förändringsarbete. Kursen omfattar sju träffar varav fem tillfällen (1, 2, 4, 6, och 7) är campusförlagda och två tillfällen (3 och 5) är arbetsplatsförlagda.
De campusförlagda träffarna är obligatoriska. Vid eventuell frånvaro beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om den studerande skall fullfölja momentet vid ett senare tillfälle.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Kursen ges som uppdragskurs (Skolverket).
- Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
- Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Tillkommer litteratur om ca 200 sidor i samråd med undervisande lärare.