Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Pedagogik A, Värdegrund och likabehandling i teori och praktik, 7,5 högskolepoäng
Education, Fundamental Values and Equal Treatment in Theory and Practice, Basic Course, 7.5 Credits


Kurskod: PE164U Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2012-02-27 Senast ändrad: 2012-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2012 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- redogöra för och problematisera kursens relevanta begrepp och teorier om diskriminering, trakasserier och kränkande behandling, och
- redogöra för och problematisera förskolans och skolans värdegrund.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs skall den studerande
- utifrån kartläggning och analys av den egna verksamheten kunna utarbeta en plan med strategier för och beskrivning av ett systematiskt arbete mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs har studenten förmåga att
- observera, dokumentera och problematisera skolans organisation och praktik med utgångspunkt i ett normkritiskt förhållningssätt.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar värdegrund och likabehandling utifrån teori och praktik samt gällande lagstiftning och styrdokument. För kursen centrala begrepp som värdegrund, likabehandling, diskriminering, trakasserier, kränkande behandling och mobbning diskuteras och problematiseras med utgångspunkt i olika teorier. Innebörden av ett normkritiskt förhållningssätt behandlas samt hur förskolans och skolans organisation och praktik kan betraktas med utgångspunkt i ett sådant förhållningssätt. Kursen tar upp arbetsformer som observation och loggbok för att genomföra verksamhetsnära studier och utvecklingsarbeten. En plan för ett sådant arbete utformas i kursen och kan sedan utgöra ett stöd för den egna skolans utvecklingsarbete. I kursen bearbetas också utvärdering och uppföljning av utvecklingsarbete.


Studieformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, internetbaserade aktiviteter, samt arbetsplatsförlagda aktiviteter såsom praktiskt förändringsarbete. Kursen omfattar sju träffar varav fem tillfällen (1, 2, 4, 6, och 7) är campusförlagda och två tillfällen (3 och 5) är arbetsplatsförlagda.

De campusförlagda träffarna är obligatoriska. Vid eventuell frånvaro beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om den studerande skall fullfölja momentet vid ett senare tillfälle.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Kursen examineras genom ett individuellt skriftligt paper, en muntlig och en skriftlig uppgift i grupp samt deltagande i seminarier.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Examination
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Övriga föreskrifter

Kursen ges som uppdragskurs (Skolverket).

- Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

- Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lpfö 98/2010. Läroplan för förskolan Lpfö 98. Reviderad 2010
Stockholm: Skolverket, (2010), 16 sidor
Arneback Emma (2012)
Med kränkningen som måttstock. Om planerande bemötanden av främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan
Örebro Studies in Education 34, valda delar i samråd med lärare, (avser studerande med inriktning skola)
Bjørndal, Cato R.P. (2005)
Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Stockholm: Liber, 149 sidor
Bromseth, Janne & Darj, Frida (red) (2010)
Normkritisk pedagogik - Makt, lärande och strategier för föränding
Uppsala: Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 287 sidor, läses 27 sidor
DO, BEO & Skolinspektionen (2009)
Förebygga diskriminering och kränkande behandling - Främja likabehandling. En handledning för att utforma en likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling i förskolan
Stockholm: DO; BEO & Skolinspektionen, http://www.do.se/sv/Material/Forebyggadiskrimineringochkrankandebehandling iforskolan/
Gruber Sabine (2008)
När skolan gör skillnad.
Liber, Stockholm, 191 sidor, (avser studerande med inriktning skola)
Lenz-Taguchi, Hillevi; Bodén, Linnea & Ohrlander, Kajsa (2011)
En rosa pedagogik: jämställdhetspedagogiska utmaningar
Stockholm: Liber, 212 sidor, (avser studerande med inriktning förskola)
Lgr 11 (2011)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen, och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket
Lgy 11 (2011)
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen
Stockholm: Skolverket
Lilletvedt, Sissel (2011)
Barnehagens usynlige hvithet. I Første steg 2011, nr 2
s. 42-44, (avser studerande med inriktning förskola)
Lunneblad, Johannes (2009)
Den mångkulturella förskolan. Motsägelser och möjligheter
Lund: Studentlitteratur, 146 sidor, (avser studerande med inriktning förskola)
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (red) (2008)
Skola i normer
Malmö: Gleerups, 174 sidor, valda delar i samråd med lärare, (avser studerande med inriktning skola)
SFS 2008:567 (2008)
Diskrimineringslag
65 sidor
SFS 2010:800 (2010)
Skollagen
(kap 6), 4 sidor
Skolverket (2012)
Allmänna råd och kommentarer. För att främja likabehandling och förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Skolverkets allmänna råd
Stockholm: Skolverket, publiceras under våren på www.skolverket.se
Skolverket (2009)
Diskriminerad, trakasserad och kränkt? Barns, elevers och studerandes uppfattningar om diskriminering och trakasserier
Stockholm: Skolverket, Rapport nr 326/2009, (valda delar i samråd med lärare)
Skolverket (2011)
Förskolans och skolans värdegrund - förhållningssätt, verktyg och metoder
Stockholm: Skolverket, 126 sidor
Skolverket (2011)
Utvärdering av metoder mot mobbning
220 sidor, (valda delar i samråd med lärare)


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillkommer litteratur om ca 200 sidor i samråd med undervisande lärare.


Se denna kursplan som PDF