Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Psykologi B, arbets- och organisationspsykologi, 30 högskolepoäng
Work and Organizational Psychology, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: PS3026 Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Psykologi Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Psykologi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2006-11-29 Senast ändrad: 2011-04-01
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2011 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Generella lärandemål:
Efter avslutad kurs skall studenterna kunna beskriva, välja samt använda relevanta teorier och metoder vid urval, grupp och organisationsanalyser och interventioner, samt kunna tillämpa metodologisk kunskap och relatera metoderna till en given problemställning genom analys av de valda metodernas styrkor och svagheter.

Delkurs 1: Differentiell psykologi med urval
Studenten
- tillämpar teorier och metoder avseende differentiell psykologi genom att i praktiska övningar ta ställning till vilka personer som passar bäst till en beskriven tjänst;
- använder intervjuer, begåvningtest och personlighetstest som grund för sitt urval, samt
- väljer olika metoder genom att relatera till styrkor och svagheter inom diverse urvalsmetoder.

Delkurs 2: Arbetsgruppens psykologi
Studenten
- beskriver och relaterar till relevanta teorier rörande arbetsgruppers psykologi, deras organisatoriska sammanhang och vad som kännetecknar en välfungerande grupp;
- tillämpar sina kunskaper genom att beskriva och analysera en arbetsgrupp utifrån relevant teori, samt använda analysen för olika interventioner av preventiv och åtgärdande karaktär, samt
- skiljer mellan olika relevanta teorier inom området, utifrån aspekter som tillämpningsmöjlighet och etik.

Delkurs 3: Arbetsorganisation och ledarskap
Studenten
- beskriver och relaterar till moderna teorier rörande arbetsorganisation, arbetsmiljö och ledarskap;
- tillämpar flera olika komplementära vetenskapliga ledarskapsteorier, och kombinerar dessa för att beskriva och förklara ledarskapet i en grupp eller organisation, samt
- relaterar också teorierna till ett genus- och kulturellt perspektiv samt tillämpar teorierna dessa till viktiga etiska överväganden.

Delkurs 4: Psykologisk forskningsmetod
Studenten
- redogör för grundläggande principer som gäller vid planering, genomförande och analys av empiriska studier utifrån experimentell, kvasiexperimentell och single case design, och resonerar kring varje enskild metods svagheter och styrkor;
- beskriver olika tekniker för att kontrollera ovidkommande variabler och förklarar hur dessa tekniker inverkar på validiteten i en studie;
- klargör innebörden i olika forskningsetiska problem;
- tillämpar grundläggande metoder för analys med statistisk inferens och resonerar kring begrepp som korrelation, inferens och signifikans, och därvid förstår de olika metodernas förutsättningar, samt
- redovisar resultat från ett experiment både skriftligt och muntligt, tänker kritiskt kring genomförande och rapportering av empiriska experimentella studier och bedömer det metodologiska genomförandet via konstruktiv kritik på ett strukturerat sätt.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1: Differentiell psykologi med urval, 6 högskolepoäng
Kursen behandlar arbetskravsanalys och urvalsmetoder såsom intervju, begåvningstest och
personlighetstest.

Delkurs 2: Arbetsgruppens psykologi, 6 högskolepoäng
Kursen behandlar arbetsgruppens psykologi, dess organisatoriska sammanhang, processer och vad
som kännetecknar en välfungerande grupp.

Delkurs 3: Arbetsorganisation och ledarskap, 12 högskolepoäng
Kursen behandlar arbetsmotivation, stress och hälsa, ledarskap, psykosocial arbetsmiljö,
arbetslöshet, arbetsorganisation, kvalitetssäkring, lärande, förändring, innovation och utveckling i
organisationen. Vidare studeras hinder och möjligheter avseende mångfald av etnicitet, ålder och
kön på arbetsplatsen. Omvärldsfaktorers betydelse för individer och grupper i organisationer
belyses t ex ökad globalisering, flexibilitet och IT-utveckling.

Delkurs 4: Psykologisk forskningsmetod, 6 högskolepoäng
Kursen behandlar vetenskapsteori, psykologisk forskningsmetod och hypotesprövning.


Studieformer

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. På kursen tillämpas casemetodik. Obligatoriskt deltagande på seminarier. Obligatoriska redovisningar av skriftliga och/eller muntliga grupparbeten kan förekomma.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Differentiell psykologi med urval, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 2600)
Skriftlig tentamen
Obligatoriskt moment 1, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 2601)
Skriftlig laborationsuppgift
Arbetsgruppens psykologi, 3 högskolepoäng. (Provkod: 2610)
Skriftlig tentamen
Obligatoriskt moment 1, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 2611)
Aktivt seminariedeltagande
Obligatoriskt moment 2, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 2612)
Grupparbete
Arbetsorganisation och ledarskap, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 2620)
Skriftlig tentamen
Obligatoriskt moment 1, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 2621)
Skriftlig gruppuppgift
Psykologisk forskningsmetod, 6 högskolepoäng. (Provkod: 2622)
Skriftlig tentamen

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Differentiell psykologi med urval
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Obligatoriskt moment 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Arbetsgruppens psykologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Obligatoriskt moment 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Obligatoriskt moment 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Arbetsorganisation och ledarskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Obligatoriskt moment 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Psykologisk forskningsmetod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Psykologi A, minst 22,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Rätten till förnyat prov:
1. Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen viss tid efter ordinarie tentamen. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle äger dock rum i början av påföljande hösttermin.
2. Kurs som upphört eller väsentligen förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.
3. Studerande som har underkänts i prov vid två tillfällen för viss kurs eller delkurs har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses att bestämma betyg.
4. Den som fått betyget Godkänd på visst prov får inte tentera om för att få betyget Väl godkänd.
5. Om tidsgräns angivits för inlämning av hemtentamen/hemuppgift kommer för sent inlämnade svar ej att bedömas, utan ny tentamen/uppgift ges.

Betyg på hel kurs:
För att få betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på tre delkurser om 6
poäng, sammanlagt minst 18 högskolepoäng.


Övergångsbestämmelser

Se under Övriga föreskrifter, punkt 2 under Rätten till förnyat prov.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Kahlke, Edith & Schmidt, Victor (2002)
Arbetsanalys och personbedömning - att öka träffsäkerheten vid urval och rekrytering
Lund: Studentlitteratur, 325 sidor
Mabon, Hunter (2002)
Arbetspsykologisk testning. Om urvalsmetoder i arbetslivet
Stockholm: Psykologiförlaget, 100 sidor

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Chmiel, Nik (ed.) (2008)
Introduction to Work and Organizational Psychology. A European Perspective Second edition
Malden, Mass.: Blackwell, 300 sidor
Graner, Rolf (2001)
Arbetsgruppen-den professionella gruppens psykologi
Lund: Studentlitteratur, 250 sidor
Granström, Kjell (2000)
Dynamik i arbetsgrupper. Om grupprocesser på arbetet
Lund: Studentlitteratur, 163 sidor

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Allvin, Michael, Aronsson, Gunnar, Hagström, Tom, Johansson, Gunn, Lundberg, Ulf (2007)
Gränslöst arbete, socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet
Liber, 165 sidor
Northouse, Peter G. (2001)/2 ed.
Leadership: Theory and Practice
London: Sage, 294 sidor
Socialstyrelsen (2003)
Utmattningssyndrom : stressrelaterad psykisk ohälsa
Stockholm : Socialstyrelsen, ISBN/ISSN: 91-7201-786-4, 88 sidor

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Christensen, Larry B. (2004)/10th Ed
Experimental Methodology
Boston: Allyn & Bacon, 150 sidor

Delkurs 4: Referenslitteratur
Brace, Nicola (2003)/2nd ed
SPSS for psychologists
Palgrave, 416 sidor
Pallant, Julie (2005)/2nd ed
SPSS survival manual
Open University Press, 336 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 3. Tillkommer artiklar efter lärares anvisningar, 200 sid.
Delkurs 4: Tillkommer artiklar efter lärares anvisningar, 200 sid.



Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF