|
Kurskod: |
SA5170 |
Utbildningsområde: |
Samhällsvetenskapliga området Vårdområdet |
Huvudområde: |
Socialt arbete |
Högskolepoäng: |
30 |
|
|
Ämnesgrupp (SCB): |
Socialt arbete och social omsorg |
Utbildningsnivå: |
Avancerad nivå |
Fördjupning: |
A1N |
Inrättad: |
2010-04-01 |
Senast ändrad: |
2013-10-01 |
Giltig fr.o.m.: |
Vårterminen 2014 |
Beslutad av: |
Prefekt |
|
Mål
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kursens mål
Kursens mål (helkurs)
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt granska de organisatoriska villkorens betydelse för det sociala arbetets utövande,
- visa kunskap om och förståelse för betydelsen av lagarbete och olika samarbetsformer vid utövande av socialt arbete,
- visa kunskap om och förmåga att självständigt och kritiskt analysera olika sociala fenomen på mikro-, meso- och makronivå,
- visa förmåga att självständigt och kritiskt granska teorier och arbetsmodeller i socialt arbete,
- visa förmåga att med stöd av aktuell forskning och relevanta rättsliga aspekter genomföra och problematisera åtgärdsbedömningar med beaktande av mänskliga rättigheter,
- visa förmåga att utgångspunkt i lagstiftning, forskning samt socialpolitiska förändringar göra en analys av det sociala arbetets utveckling i ett globalt perspektiv,
- visa förmåga att på ett professionellt sätt kunna kommunicera muntligt och skriftligt med de människor som berörs i yrkesutövningen,
- söka, värdera och använda relevant vetenskaplig och erfarenhetsbaserad kunskap,
- kunna inta ett professionellt förhållningssätt som bygger på självkännedom och personlig mognad samt
- identifiera behov av vidareutbildning avseende yrkesrollen.
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen syftar till att fördjupa och integrera kunskaper och färdigheter förvärvade under utbildningstiden samt utgöra en förberedelse inför det professionella socialt arbetets utövning. Terminen inleds med en obligatorisk kurs i Organisation, ledarskap och samverkan om 7,5 hp. Därefter läser den studerande en av fyra valbara delkurser om 15 hp. Terminen avslutas med en obligatorisk kurs om 7,5 hp, Handlingsstrategier och framtidsanalys, där de studerande genomför ett självständigt fördjupningsarbete. Varje delkurs har särskilda lärandemål:
Delkurs 1: Organisation, ledarskap och samverkan, 7,5 hp
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa förmåga att kritiskt reflektera över och tillämpa teorier och forskning om organisationer och dagens arbetsliv i relation till det sociala arbetets kontext,
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt reflektera över ledarskapsteorier, ledarskapets betydelse i socialt arbete samt rättsliga aspekter på arbetsledning,
- visa kunskap och förståelse för aspekter av samarbete och samverkan i och mellan olika arbetsgrupper och yrkesfunktioner samt
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt reflektera över jämställdhet och mångfald ur ett organisations- och medarbetarperspektiv.
Delkurs 2: Prevention och behandling inom institution och öppenbaserade miljöer, 15 hp
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- självständigt och kritiskt problematisera behandling av psykosocialt utsatta ungdomar och vuxna ur ett utvecklingsekologiskt perspektiv,
- redogöra för olika interventioners innehåll och effektivitet i relation till ett evidensbaserat förhållningssätt,
- analysera och kritiskt granska den svenska alkohol- och narkotikapolitiken i ett internationellt perspektiv,
- självständigt och kritiskt granska behandling av unga och vuxna inom kriminal-/institutionsvård med särskild fokus på komplexiteten att hantera institutionell övervakning/straff och behandling,
- visa kunskaper om etiska regler och förhållningssätt inom det sociala arbetet inom missbrukarvården,
- utifrån kursens litteratur och centrala begrepp granska verksamheter inom fältet prevention och behandling för psykosocialt utsatta individer och grupper,
- författa samt opponera på annans vetenskapliga artikel samt
- utifrån lagstiftning, teori, forskning och evidens demonstrera avancerade färdigheter genom att - inom fältet prevention och behandling för psykosocialt utsatta individer och grupper - utforma och presentera en egen verksamhet som är evidens- och kunskapsbaserad.
Delkurs 3: Psykosocialt arbete med barn, ungdomar och familjer, 15 hp
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa kunskap om och förmåga att tillämpa teorier om barns och ungas psykiska, fysiska och sociala utveckling,
- visa kunskap om psykosocialt arbete med barn och familj,
- visa kunskap och förståelse om barnets perspektiv och barnperspektiv samt barns och ungas livssituation och position i samhället, familjen och kamratgruppen, liksom färdighet i att tillgodose barns och ungas delaktighet i mötet med social barnavård,
- visa kunskap och förståelse om barns och ungas juridiska position och relevant lagstiftning, liksom förmåga att basera det psykosociala arbetet med barn och unga på aktuell forskning, relevant lagstiftning och riktlinjer samt beprövad erfarenhet,
- visa kunskap om komplexa och interagerande faktorer som leder till barns och ungas särskilda utsatthet och de omsorgsbrister som fattigdom, våld, missbruk, trauma, psykisk ohälsa, försummelse etc. kan leda till,
- visa förmåga att självständigt dokumentera, utreda och bedöma barns och ungas utsatta situation, samt föreslå, motivera och följa upp interventioner och insatser för barn, unga och familjer,
- visa färdighet i att förhålla sig till och hantera motstridiga intressen samt komplexa sociala, juridiska och individuella förhållanden inom den sociala barnavården, liksom kunna identifiera och värdera samarbetsparters, deras kompetensområden samt identifiera och avgränsa den egna yrkesrollens handlingsutrymme samt
- visa förmåga att på ett empatiskt, respektfullt och etiskt sätt förhålla sig till barn och unga samt deras familjer.
Delkurs 4: Samhällsarbete utifrån ett nationellt och internationellt perspektiv, 15 hp
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- redovisa kunskaper om samhällsarbetets utveckling utifrån ett nationellt och internationell perspektiv,
- kritiskt granska teorier om strukturellt arbete: samhällsarbete, förebyggande socialt arbete och social mobilisering,
- självständigt analysera metoder, arbets- och förhållningssätt inom olika inriktningar av samhällsarbete,
- redogöra för och kritiskt reflektera över centrala regler och lagstiftning som har betydelse för samhällsarbete och social planering på lokal och nationell nivå,
- analysera samspelet mellan samhälleliga strukturer och individuella livsvillkor,
- kunskap om och förståelse för hur psykologiska och socialpsykologiska mekanismer påverkar människors interaktioner och handlingsutrymme,
- tillämpa kunskaper och färdigheter för att genomföra och utforma sociala innovationer tillsammans med ideella och idéburna organisationer riktat mot en specifik målgrupp eller riktat mot en stadsdel eller bostadsområde,
- presentera ett förslag till ett samhällsarbete på grupp och eller strukturell nivå baserat på terorier och metoder för samhällsarbete samt
- reflektera över socionomens roll utifrån ett kunskapsteoretiskt perspektiv där fokus läggs på sociala interventioner och människors delaktighet.
Delkurs 5: Socialt arbete med äldre personer, 15 hp
Den studerande skall efter avslutad kurs
- visa förmåga att kritiskt reflektera över och tillämpa teorier och forskning om äldre och åldrande på individ, grupp eller samhällsnivå,
- förstå och kritiskt förhålla sig till den svenska äldreomsorgen i ett internationellt välfärdspolitiskt perspektiv,
- visa förmåga att kritiskt förhålla sig till hur olika välfärdssystem skapar ojämlikt åldrande i relation till kön, etnicitet och migration och relatera det till socialt arbete,
- värdera, analysera och reflektera över brukar- och medborgarinflytande inom äldreomsorgen,
- visa kunskap om och förståelse för anhörigas och närståendes insatser inom äldreomsorgen samt
- förstå och kritiskt förhålla sig till kommunernas behovsbedömningar inom äldreomsorgen.
Delkurs 6: Handlingsstrategier och framtidsanalys, 7,5 hp
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa förmåga att självständigt och kritiskt granska det sociala arbetets villkor i dagens och morgondagens samhälle,
- visa förmåga att med stöd av vetenskaplig och annan relevant information kunna genomföra en framtidsanalys,
- kunna redogöra för och problematisera alternativa bilder av framtiden samt identifiera möjliga handlingsalternativ för det sociala arbetet i ett nationellt och internationellt perspektiv samt
- visa förmåga att kunna kommunicera ett vetenskapligt arbete till det omgivande samhället.
Studieformer
Undervisningen bedrivs genom seminarier, tillämpnings- och laborativa moment, gruppövningar, case-orienterade uppgifter, projektarbete samt föreläsningar.
Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator anger.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Organisation, ledarskap och samverkan, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0710)
Individuell skriftlig hemtentamen.
Teorier om offentliga organisationer, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0711)
Seminarium med individuell skriftlig uppgift.
Ledarskap och samverkan, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0712)
Seminarier med individuella skriftliga uppgifter.
Kunskapsbaserad organisering av psykosociala insatser, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0720)
Individuell skriftlig hemtentamen.
Granskning och konstruktion av kunskapsstyrd verksamhet, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0721)
Examination sker genom författande och försvar/opposition av/på en vetenskaplig artikel
samt individuell muntlig presentation av egen, och kommentar på, annans students evidens- och kunskapsbaserade verksamhet.
Psykosocialt arbete med barn, ungdomar och familjer I, 8 högskolepoäng. (Provkod: 0730)
Individuell skriftlig hemtentamen.
Psykosocialt arbete med barn, ungdomar och familjer II, 7 högskolepoäng. (Provkod: 0731)
Aktivt deltagande i seminarier samt skriftlig inlämning.
Teorier och metoder för samhällsarbete I, 7 högskolepoäng. (Provkod: 0740)
Individuell skriftlig hemtentamen.
Teorier och metoder för samhällsarbete II, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0741)
Seminarier med individuella skriftliga uppgifter.
Teorier och metoder för samhällsarbete III, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0742)
Projektarbete i form av en skriftlig gruppuppgift med muntlig presentation.
Socialt arbete med äldre personer, 8 högskolepoäng. (Provkod: 0750)
Individuell skriftlig hemtentamen.
Fältarbete och tillämpningen av teorier om äldre/åldrande, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0751)
Obligatorisk närvaro vid samtliga seminarier. Examinationen sker genom aktiv deltagande i seminarier och muntlig och skriftlig presentation samt försvar av ett projektarbete/fältarbete.
Ojämlikt åldrande i ett välfärdspolitiskt perspektiv, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0752)
Obligatorisk närvaro vid samtliga seminarier. Examinationen sker genom aktiv deltagande i seminarier, muntlig och skriftlig presentation och försvar av ett projektarbete/vetenskapligt paper.
Handlingsstrategier och framtidsanalys I, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0760)
Individuell skriftlig salstentmen.
Handlingsstrategier och framtidsanalys II, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0761)
Examination sker genom fullgörande av PPU-samtal inklusive individuell skriftlig uppgift, författande av en Handlings- och framtidsanalys samt, på en konferens/seminarium, muntlig presentation av eget samt kommentar av annans paper.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Organisation, ledarskap och samverkan
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Teorier om offentliga organisationer
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Ledarskap och samverkan
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Kunskapsbaserad organisering av psykosociala insatser
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Granskning och konstruktion av kunskapsstyrd verksamhet
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Psykosocialt arbete med barn, ungdomar och familjer I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Psykosocialt arbete med barn, ungdomar och familjer II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Teorier och metoder för samhällsarbete I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Teorier och metoder för samhällsarbete II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Teorier och metoder för samhällsarbete III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Socialt arbete med äldre personer
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Fältarbete och tillämpningen av teorier om äldre/åldrande
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Ojämlikt åldrande i ett välfärdspolitiskt perspektiv
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Handlingsstrategier och framtidsanalys I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Handlingsstrategier och framtidsanalys II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
Socialt arbete som profession och vetenskap, 30 högskolepoäng
Professionell handläggning och dokumentation i socialt arbete, 30 högskolepoäng
Vetenskaplig metod och utvärdering i socialt arbete, 15 högskolepoäng
Socionomprofessionens yrkeskunskap och yrkesidentitet, 15 högskolepoäng
Människans psykosociala utveckling och livsvillkor, 30 högskolepoäng
Socionomprofessionens yrkeskunskap och yrkesidentitet II, 30 högskolepoäng
15 högskolepoäng från Teorier och metoder i socialt arbete C, 30 högskolepoäng
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För att få betyget VG krävs, förutom att samtliga obligatoriska moment är godkända, betyget VG på valbar kurs skriftliga individuella tentamen samt betyget VG på en av de obligatoriska kurserna 1 eller 6.
Kursvärdering
Kursen utvärderas skriftligt i en särskilt kursvärdering vid kursens slut samt under kursens gång i samarbete med kursrepresentanter.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Allvin, Michael m fl (2006)
Gränslöst arbete- socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet.
Malmö: Liber, 188 sidor
Blomqvist, Camilla (2012)
Samarbete med förhinder- om samarbete mellan BUP, socialtjänst, skola och familj.
Göteborgs universitet: Institutionen för socialt arbete, Skriftserie 2012:4, valda delar. Finns som elektronisk resurs.
Bonnerup, Birgitte & Hasselager, Annemette (2010)
Arbetsgrupper. Organisationspsykologi i praktiken.
Malmö: Gleerups, 290 sidor
Christensen, Tom m fl (2005)
Organisationsteori för offentlig sektor.
Malmö: Liber, 240 sidor
Ellström, Per-Erik & Kock, Henrik (2009)
Mot ett förändrat ledarskap.
Lund: Studentlitteratur, 202 sidor
Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Ahonen, Lia (2012)
Changing behaviours or behavioral change. A study of moral development and transbehavioural processes in juvenile institutional care.
Örebro: Örebro studies in social work 12. Akademisk avhandling. Örebro universitet, 168 sidor.
Carmichael, Susan (2005) Total Quality Management and Outcomes Based Quality Improvement
Home Health Care Management & Practice, 17,
119-124. 5 sidor (Finns att hämta på nätet)
Darling, Nancy (2007) Ecological Systems Theory: The Person in the Center of the circles
Research in Human Development, 4,
203-217. 14 sidor. (Finns att hämta på nätet)
Duncan, Barry, Miller Scott, Wampold, Bruce & Hubble, Mark (Eds) (2010)/Second edition
The Heart and Soul of Change - delivering what works in therapy
Washington D.C: American Psychological Association, 230 sidor
Gendrau, Paul, Smith Paula, French & Sheila, A (2008) The theory of effective correctional intervention. I Cullen, Francis, Wright, John & Blevins, Kristie
Taking Stock: The Status of Criminological Theory,
(s. 419-446). New Brunswick: New Jersey, 28 sidor. (Finns på Blackboard)
Hallerstedt, Gunilla (red) (2006)
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg: Daidalos, 128 sidor
Hicks, Leslie, Gibbs, Ian, Weatherly, Helen, & Byford, Sarah (2009) Management, Leadership and Resources in Children's Homes: What Influences Outcomes in Residential Child-Care Settings?
British Journal of Social Work, 39,
828-845. 17 sidor. (Finns att hämta på nätet)
Hill, Jonathan, Fonagy, Peter, Safier, Ellen & Sargent, John, (2003) The Ecology of Attachment in the Family
Family Process 42,
205-221
Johnsson, Eva & Laanements, Leili & Svensson, Kerstin (2009)
Narkotikamissbruk. Debatt, behandling och begrepp
Studentlitteratur: Lund, 181 sidor
Larson, Reed (2006) Positive Youth Development, Willful Adolescents, and Mentoring
Journal of Community Psychology, 34,
677-689. 12 sidor. (Finns att hämta på nätet)
Latessa, J. Edward, Cullen, T. Francis & Gendreau (2002). Beyond Correctional Quackery Professionalism and the possibility of effective treatment
Federal Probation, 66,
43-49. 6 sidor. (Finns att hämta på nätet)
Missbruksutredningens forskningsbilaga Delbetänkande av Missbruksutredningen SOU (2011:11)
Missbruket, Kunskapen, Vården
Stockholm: Fritzes, 868 sidor. Finns att ladda ned i en PDF på nätet
Nylander, Per-Åke (2008) Säkerhet eller rehabilitering? Om subkulturell differentiering bland kriminalvårdare
Arbetsmarknad och arbetsliv, 14,
45-62. (Finns att hämta på nätet)
Pratt, John (2008) Scandinavian expetionalism in an era of penal exess. Part I: The nature and roots of scandinavian exeptionalism
Brittish Journal of Criminology, 48,
119-137
Pratt, John (2008b) Scandinavian expetionalism in an era of penal exess. Part II Does scandinavien expetionalism have a future
Brittish Journal of Criminology, 48,
275-292
Pratt, W. Michael, Arnold, Mary Louise, Pratt, T. Adelle & Diessner, Rhett (1999) Predicting Adolescent Moral Reasoning from Family Climate
The Journal of Early Adolescence, 19,
148-175
Socialstyrelsen (2007)
Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård
Stockholm: Socialstyrelsen, 237 sidor, www.socialstyrelsen
Socialstyrelsen (2011)
På väg mot en evidensbaserad praktik inom socialtjänsten. Kartläggning, analys och förslag för att förbättra kunskapsstyrningen. Stockholm Socialstyrelsen.
Sveriges kommuner och Landsting, 77 sidor (Finns på nätet att ladda ner)
Socialstyrelsen (2012)
Om evidensbaserad praktik
Stockholm: Socialstyrelsen, 16 sidor. (Finns att hämta på nätet)
Steinberg, Laurence, Chung, He Len & Little, Michelle (2004) Reentry of Young Offenders from the Justice System A Developmental Perspective
Youth Violence and Juvenile Justice, 2,
21-38
Ward, Tony & Stewart, Claire (2003) Criminogenic needs and human needs: A theoretical model
Psychology, Crime & Law, 9,
125-143. (Finns att hämta på nätet)
Öberg, Jonas & Holmberg, Stina (2008:18)
Behandling av narkotikamissbrukare i fängelse. En effektstudie.
BRÅ-rapport,
http://www.bra.se, 57 sidor [Rapport]
Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Blom, B., Nygren , L. & Morén, S. (eds.) (2011)
Utvärdering i socialt arbete: utgångspunkter, modeller och användning.
Stockholm: Natur & kultur, 199 sidor
Daniel, Brigid & Wassell, Sally & Gilligan, Robbie (2010)
Child development for Child Care and Protection Workers.
London: Jessica Kingsley Publishers, 300 sidor
Eriksson, Maria & Näsman Elisabet (2011)
När barn som upplevt våld möter socialtjänsten.
Stockholm: Gothia förlag, 160 sidor
Iwarsson, Petter (2007)
Samtal med barn och ungdomar. Erfarenheter från arbetet på BRIS
Stockholm: Gothia, 162 sidor, 2:a upplagan (ny bok kommer 2013)
Johansson, Helena & Bäck-Wiklund, Margareta (2012)
Att fostra familjen - en grundbok om styrning, föräldraskap och socialtjänsten.
Malmö: Liber, 189 sidor
Kehily, Mary Jane (2008)
An Introduction to Childhood Studies.
Maidenhead: Open University Press, 216 sidor, (finns att hämta på nätet)
Killén, Kari (2009)
Barndomen varar i generationer. Om förebyggande arbete med utsatta familjer.
Lund: Studentlitteratur, 250 sidor
Lundgren, Lars & Thunved, Anders (2013)
Nya socialtjänstlagarna: med kommentarer, lagar och förordringar
Stockholm: Norstedt Juridik AB, 635 sidor
Mattsson, Titti (2010)
Rätten till familj inom barn-och ungdomsvården.
Malmö: Liber, 184 sidor
Øvreeide, Haldor (2010/ 3 uppl)
Samtal med barn. Metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
Lund: Studentlitteratur, 227 sidor
Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Aronsson, Pia och Wahlberg, Stefan (2004)
Strategier och arbetsmetoder inom samhällsarbetet
Örebro: Örebro universitet, 100 sidor
Beach Dennis, Sernhede Ove (2012). Learning Processes and Social Mobilization in a Swedish Metropolitan, Hip.Hop Collective
Urban Education Journal, volume 47, sid. 939-958
London: Sage, 19 sidor
Bourdieu, Pierre (1999)
Praktiskt förnuft
Göteborg: Daidalos förlag, 202 sidor
Carlberg, Alec (2001)
Socialt företagande: om den sociala ekonomins dynamik. Exemplet Basta Arbetskooperativ.
Stockholm: Socialstyrelsen, 71 sidor
Fook, Jan (2012)
Social Work A Critical Approach to Practice
London: Sage Publications, 192 sidor
Hugman, Richard (2010)
Understanding International Social Work: a Critical Analysis
Basingstoke: Palgrave Macmillan, 160 sidor
Ledwith, Magaret och Springett, Jane (2011)
Participatory practice - community based action to transformative change
Great Britain: The Policy Press, 252 sidor
Lindgren, Simon (red) (2009)
Ungdomskulturer
Malmö: Gleerups Utbildning AB, 175 sidor
Plan och Bygglag (2010:900)
.
Popple, Keith (2009)
Analysing community work its theory and practice
Great Britain: Open University Press, 72 sidor
Regeringskansliet (2011)
FN:s konventioner om de mänskliga rättigheterna
Stockholm, 148 sidor, (pdf)
Regeringskansliet (2012)
Sveriges femte periodiska rapport till FN:s kommitté för barnets rättigheter om barnkonventionens genomförande under 2007- 2012
Stockholm, 124 sidor
Segerström, Eva (1998). Collective action in a refugee camp. A case study, I Soydan Haluk (1998)
Social work and minorities
UK: Taylors and Francis, 20 sidor
Socialtjänstlagen (2002:453)
.
Ungdomsstyrelsen (2010)
Från snack till verkstad: förebyggande utvecklingsarbete med ungdomar
Stockholm, 116 s. http://www.ungdomsstyrelsen.se/order/
Wahlberg, Stefan (2013)
Samhällsarbete - strategier för socialt arbete
Stockholm: Nordstedts juridik, 357 sidor
Wiikinson, Richard och Pickett, Kate (2011)
Jämlikhetsanden; därför är mer jämlika samhällen nästan alltid bättre samhällen
Stockholm: Karneval förlag, 360 sidor
Delkurs 5: Obligatorisk litteratur
Andersson, Lars (2013)
Socialgerontologi
Lund: Studentlitteratur, Kapitel, 1, 4, 6, 7, 8, 11, 13. (Ca 170 sidor)
Andersson, Lars & Öberg, Peter (2012)
Jämlikt åldrande? I samtiden och framtiden
Malmö: Liber, Kapitel 1, 3, 5, 6, 7, 8. (ca 140 sidor)
Árnason, Arnar & Sigurjón, B. Hafsteinsson (2003) "The revival of death: expression, expertise and Governmentality"
The British Journal of Sociology
ISSN 0007-1315, 03/2003, Volym 54, Nummer 1, pp. 43 - 62. (21 sidor)
Bengtsson, L. Vern & Gans, Daphna & Putney, M. Norella & Silverstein, Merril. (eds)
Handbook of theories of ageing
New York: Springer, kapitel 1, 22 och 32. (Ca 70 sidor)
Brotman, Shari (2003).The limits of multiculturalism in elder care services
Journal of Aging Studies
Vol. 17, pp. 209-229. (20 sidor)
Bytheway, Bill (2011)
Unmasking age: The significance of age for social research
Bristol: Policy press, (Valda delar. ca 40 sidor)
Bytheway, Bill (2005).Ageism and age categorization
Journal of social issue
vol 61, no. 2:361-374, (13 sidor)
Clark, Amanda & Warren, Lorna (2007). Hopes, Fears and Expectations About the Future: What Do Older Peoples Stories Tell us About Active Ageing
Ageing & Society
sid 465-488 (27 sidor)
Grey, Anne (2009). The Social capital of older people
Ageing and Society
Vol 29, Issue 01, sid. 5-31 (25 sidor)
Gunnarsson, Evy (2009). The welfare state, the individual and the need for care: older people's views
International Journal of Social Welfare
Vol. 18: 252-259
Hjorth Aronsson, Christina (2007).The Care of Older People in Sweden. In Balloch, S. & Hill, M. (eds.)
Care, Citizenship and Communities: Research and Practice in a Changing Policy Context
Bristol: The Policy Press, 21 sidor
McHugh, E. Kevin (2003).Three faces of ageism: Society, image and place
Ageing & Society
Vol 23:207-185, 20 sidor.
Naegele, Gerhard & Walker, Allan (2008). Social protection: Income, poverty and the reform of pension systems. In Bond, J., Peace, S., Dittmann, K. F., & Westerhof, G. (eds.)
Ageing in society. European Perspectives on Gerontology
London: Sage, 3rd edition, s142-166 (24 sidor)
Nilsson, Magnus (2008)
Våra äldre. Om konstruktioner av äldre i offentligheten.
Linköping: Studies in Arts and Science No. 450, 28 sidor, sid. 9-37
Oden, Birgitta (1996). Ättestupan - myt eller verklighet?
Scandia, tidskrift för historisk forskning
nr 62:2, sid. 221-233 (12 sidor)
Socialstyrelsen (2011). Äldre - vård och omsorg den 1 april 2012: (2011)
Kommunala insatser enligt socialtjänstlagen samt sjukvårdslagen. Officiell statistik
Stockholm: Socialstyrelsen, ca 40 sidor
Songur, Welat (2011)
Nationella minoriteter och äldreomsorgen
Stockholm: Socialstyrelsen, kan laddas ner från Socialstyrelsens hemsida. (25 sidor)
Songur, Welat (2002)
Välfärdsstaten, sociala rättigheter och invandrarnas maktresurser
Stockholms universitet: Akademisk avhandling, sid. 9-35 (25 sidor)
Statistiska centralbyrån (2006)
Äldres levnadsförhållanden 1980-2003
Örebro: SCB, kapitel 12 och 17. (Ca 45 sidor)
Suanet Bianca, Groenou van Marjolen Broese & Tilburg The Van (2012). Informal and formal home-care use among older adults in Europe
Ageing and Society
Volume 32, Issue 03, pp 491-515, (25 sidor)
Torres, Sandra (2006). Elderly Immigrants in Sweden: Otherness under Construction
Journal of Ethnic and Migration Studies
Vol. 32, No. 8, sid. 1341-1358 (17 sidor)
Torres, Sandra & Magnússon, Finnur (red.), (2010)
Invandrarskap, äldrevård och omsorg.
Malmö: Gleerups., sid. 19-51. (20 sidor)
Turner, S. Bryan (1989). Ageing, status politics and sociological theory
The British Journal Of Sociology
Vol 4, No 4, pp 588-606 (18 sidor)
Walter, Tony (1994)
The revival of death
London: Routledge, (Kapitel 4)
Delkurs 6: Obligatorisk litteratur
Alm, Susanne, Palme, Joakim & Westholm, Erik (2012)
Att utforska framtiden. Valda perspektiv
Stockholm: Institutet för framtidsstudier. Dialogos förlag, 241 sidor
Asplund, Johan (1983)
Om undran inför samhället
Lund: Argos/Palmkrons Förlag, 124 sidor
Bohman, Samuel (2009)
Omvärldsanalys i statliga myndigheter. Framväxt, organisation och arbetsmetoder
Arbetsrapport. Stockholm: Institutet för Framtidsstudier 2009:12, 51 sidor
Lundqvist, Torbjörn (2010)
Omvärldsanalys - till vilken nytta?
Forskningsrapport. Stockholm: Institutet för Framtidsstudier, 90 sidor
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.
Delkurs 1:
Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.
Delkurs 2:
Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.
Delkurs 3:
Studenterna förväntas själva söka efter aktuell forskning, relevanta riktlinjer och policydokument omfattande ca 300 sidor.
Delkurs 4:
Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.
Delkurs 5:
Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, c:a 300 sidor.
Delkurs 6:
Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca 600 sidor i samband med författande av Handlings- och framtidsanalysen.