This course syllabus is discontinued or replaced by a new course syllabus.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Course Syllabus


Sociology, Globalization Theory, 7.5 Credits


Course Code: SO007G Subject Area: Samhällsvetenskapliga området
Main Field of Study: Sociologi Credits: 7.5
    Subject Group (SCB): Sociologi
Education Cycle: Progression: GXX
Established: 2014-12-11 Last Approved: 2018-03-27
Valid from: Autumn semester 2018 Approved by: Prefekt


Aims and Objectives

General aims for first cycle education

First-cycle courses and study programmes shall develop:
- the ability of students to make independent and critical assessments
- the ability of students to identify, formulate and solve problems autonomously, and
- the preparedness of students to deal with changes in working life.

In addition to knowledge and skills in their field of study, students shall develop the ability to:
- gather and interpret information at a scholarly level
- stay abreast of the development of knowledge, and
- communicate their knowledge to others, including those who lack specialist knowledge in the field.

(Higher Education Act, Chapter 1, Section 8)

Course Objectives

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beskriva och jämföra nyckelbegrepp inom litteratur om globaliseringsprocesser,
- beskriva globaliseringens mångfacetterade uttryck samt resonera kring globaliseringens orsaker och effekter, och
- kritiskt granska, analysera och utvärdera hur olika globaliseringsprocesser påverkar vardagsliv och praktik bland människor, organisationer och stater.


Main Content of the Course

Denna kurs behandlar hur globalisering påverkar vardagsliv och praktik bland människor, organisationer och stater. Kursen ger en introduktion till globaliseringsteori och en bred översikt av olika perspektiv inom globaliseringslitteraturen. Både orsaker till och effekter av globalisering behandlas. Genom seminarier och uppgifter tränas studenten i att analysera olika aspekter av globalisering, inklusive ekonomiska, politiska, teknologiska, kulturella, organisatoriska och ekologiska.


Teaching Methods

Undervisningen kan ske genom föreläsningar och seminarier.

Students who have been admitted to and registered on a course have the right to receive tuition and/or supervision for the duration of the time period specified for the particular course to which they were accepted (see, the university's admission regulations (in Swedish)). After that, the right to receive tuition and/or supervision expires.


Examination Methods

Examination I, 3 Credits. (Code: 0101)
Salstentamen.
Examination II, 4.5 Credits. (Code: 0201)
Paper.
Examination III (Code: 0301)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarium.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro från obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

For further information, see the university's local examination regulations (in Swedish).


Grades

According to the Higher Education Ordinance, Chapter 6, Section 18, a grade is to be awarded on the completion of a course, unless otherwise prescribed by the university. The university may prescribe which grading system shall apply. The grade is to be determined by a teacher specifically appointed by the university (an examiner).

According to regulations on grading systems for first- and second-cycle education (vice-chancellor's decision 2010-10-19, reg. no. CF 12-540/2010), one of the following grades is to be used: fail, pass, or pass with distinction. The vice-chancellor or a person appointed by the vice-chancellor may decide on exceptions from this provision for a specific course, if there are special reasons.

Grades used on course are Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination I
Grades used are Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Examination II
Grades used are Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Examination III
When the compulsory element is fulfilled the mark used is Deltagit (DT).


Betyg på helkurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 4,5 högskolepoäng.

Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.


For further information, see the university's local examination regulations (in Swedish).


Specific entry requirements

Grundläggande behörighet.

For further information, see the university's admission regulations (in Swedish).


Transfer of Credits for Previous Studies

Students who have previously completed higher education or other activities are, in accordance with the Higher Education Ordinance, entitled to have these credited towards the current programme, providing that the previous studies or activities meet certain criteria.


For further information, see the university's local credit transfer regulations (in Swedish).


Other Provisions

Kursen ges på engelska.


Transitional Provisions

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Reading List and Other Teaching Materials

Required Reading

Bauman, Zygmunt (1998)
Globalization: The human consequence
Blackwell Publishers
Held, David & McGrew, Anthony (2007)
Globalization/Anti-globalization. Beyond the great divide
Cambridge: Polity Press
Lechner, Frank J & Boli, John (2014)
The Globalization Reader
Wiley, 5th edition


Additions and Comments on the Reading List

Articles: approx. 60 pages.
Artiklar om ca 60 sidor kan tillkomma.


See this Course Syllabus as PDF