Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för naturvetenskap och teknik

Kursplan


Teknik för lärare, 7,5 högskolepoäng
Technology for Teachers, 7.5 Credits


Kurskod: TE102G Utbildningsområde: Tekniska området
Huvudområde: - Högskolepoäng: 7,5
Annat område: Teknik Ämnesgrupp (SCB): Övriga tekniska ämnen
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2018-02-08 Senast ändrad: 2018-03-28
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande ha kunskap
- och förståelse om teknikens särart som mänsklig aktivitet och som kunskapsområde,
- om teknikens utveckling och påverkan,
- om sambandet mellan vetenskap, teknik och industriell utveckling,
- om hur arbetet med teknikämnet i F-3 kan gestaltas, och
- om praktisk problemlösning, inklusive problemidentifiering, konstruktion och värdering efter varierande undervisningsmodeller och metoder i de yngre skolåren.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- på ett välgrundat och nyanserat sätt kunna diskutera didaktiska val samt dess betydelse för lärande och utveckling inom teknikämnet, och
- självständigt planera, genomföra och utvärdera egen undervisning i skolan utifrån kursens ämnesinnehåll exempelvis genom enkla experiment och laborationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- tillämpa ett teknikdidaktiskt förhållningssätt.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursens innehåll undervisas via teoretisk och praktiskt ämnesdidaktik. Uppgifterna i kursen bestäms i relation till såväl kursinnehåll som deltagarnas kunskaper och erfarenheter. Kursen grundar sig i teknikdidaktik samt utgår från kursplanen i teknik, Lgr11. Teknikämnet belyses som företeelse i förskoleklass och grundskolas yngre år. Kunskaper som studenten bl.a förvärvat i kursen Praktisk naturvetenskap, inriktning F-3, kommer att sättas i relation till teknikämnet och kursens innehåll. Tillämpat praktiskt problemlösande arbete, teknikens didaktik och teknikens historia utgör viktiga delar i kursen.


Studieformer

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och praktiska moment.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Teknik för lärare, del 1 av 3, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Salstentamen
Teknik för lärare, del 2 av 3, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Gruppvis praktisk uppgift med muntlig presentation samt gruppvis och enkild skriftlig dokumentation.
Teknik för lärare del 3 av 3 (Provkod: 0300)
Deltagande i praktiska moment och litteraturseminarium

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Teknik för lärare, del 1 av 3
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Teknik för lärare, del 2 av 3
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Teknik för lärare del 3 av 3
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Betyg på hel kurs
För att få betyget Väl Godkänt (VG) på kursen som helhet krävs VG på Teknik för lärare del 1 av 3, 4.5 högskolepoäng (Provkod: 0100) samt VG på Teknik för lärare del 2 av 3, 3 högskolepoäng (provkod: 0200).


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Praktisk naturvetenskap, inriktning f-3, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Vissa moment i kursen kan vara förenade med merkostnader för studenten.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bjurulf, Veronica Senaste upplagan
Teknikdidaktik
Lund: Studentlitteratur AB, 160 sidor
Grimvall, Göran Senaste upplagan
Teknikens väsen: skolans teknikämne i tidigare årskurser
Lund: Studentlitteratur, 144 sidor
Norström, Per (2014)
Technological knowledge and technology education
Stockholm: Kungliga Tekniska Högskolan, 58 sidor, Finns på: "http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:715009/FULLTEXT01.pdf"

Referenslitteratur
Skolverket (2011)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm: Skolverket, 281 sidor, http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Kompendier och annat relevant material tillkommer enligt lärarens anvisningar, omfattande högst 200 sidor.


Se denna kursplan som PDF