Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Teknik för lärare, 7,5 högskolepoäng | |||
Technology for Teachers, 7.5 Credits |
Kurskod: | TE102G | Utbildningsområde: | Tekniska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | - | Högskolepoäng: | 7,5 |
Annat område: | Teknik | Ämnesgrupp (SCB): | Övriga tekniska ämnen |
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2018-02-08 | Senast ändrad: | 2018-03-28 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande ha kunskap
- och förståelse om teknikens särart som mänsklig aktivitet och som kunskapsområde,
- om teknikens utveckling och påverkan,
- om sambandet mellan vetenskap, teknik och industriell utveckling,
- om hur arbetet med teknikämnet i F-3 kan gestaltas, och
- om praktisk problemlösning, inklusive problemidentifiering, konstruktion och värdering efter varierande undervisningsmodeller och metoder i de yngre skolåren.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- på ett välgrundat och nyanserat sätt kunna diskutera didaktiska val samt dess betydelse för lärande och utveckling inom teknikämnet, och
- självständigt planera, genomföra och utvärdera egen undervisning i skolan utifrån kursens ämnesinnehåll exempelvis genom enkla experiment och laborationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- tillämpa ett teknikdidaktiskt förhållningssätt.
Kursens innehåll undervisas via teoretisk och praktiskt ämnesdidaktik. Uppgifterna i kursen bestäms i relation till såväl kursinnehåll som deltagarnas kunskaper och erfarenheter. Kursen grundar sig i teknikdidaktik samt utgår från kursplanen i teknik, Lgr11. Teknikämnet belyses som företeelse i förskoleklass och grundskolas yngre år. Kunskaper som studenten bl.a förvärvat i kursen Praktisk naturvetenskap, inriktning F-3, kommer att sättas i relation till teknikämnet och kursens innehåll. Tillämpat praktiskt problemlösande arbete, teknikens didaktik och teknikens historia utgör viktiga delar i kursen.
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och praktiska moment.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att få betyget Väl Godkänt (VG) på kursen som helhet krävs VG på Teknik för lärare del 1 av 3, 4.5 högskolepoäng (Provkod: 0100) samt VG på Teknik för lärare del 2 av 3, 3 högskolepoäng (provkod: 0200).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Praktisk naturvetenskap, inriktning f-3, 15 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Vissa moment i kursen kan vara förenade med merkostnader för studenten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Kompendier och annat relevant material tillkommer enligt lärarens anvisningar, omfattande högst 200 sidor.