Företagsekonomi, Marknadsföring av sport och event    Grundnivå    7,5 hp

Hur marknadsförs utövare, föreningar och evenemang? Kursen handlar i synnerhet om marknadsföring i sportens värld, men diskuterar även i bredare mening marknadsföring av evenemang och profilerade individer eller sammanslutningar utanför idrotten - på såväl amatör- som professionell nivå.

Sport- och evenemangsindustrin har växt kraftigt de senaste decennierna och blivit betydelsefulla segment i västerländska ekonomier. Idag är många olika slags företag involverade i dessa - exempelvis eventföretag, agenturer, PR-bolag, "Idrotts-AB" och sponsorbolag.

Kursen behandlar segmentering, målgruppsanpassning och riktad kommunikation till olika intressenter i sport- och evenemangsindustrierna. Strategier för att bygga upp starka varumärken via relevanta marknadsföringskanaler behandlas också, liksom vad sponsring är och hur det kan användas för att ge ömsesidig vinning för både sponsorn och laget, individen eller evenemanget som sponsras.

Fördjupning:GXX
Behörighet:Grundläggande behörighet.
 
Urval:Betyg/högskoleprov/akademiska poäng.
 
Veckor:08 (2018) - 17 (2018)
Studier:Halvfart, Dagtid
Ort:Örebro
Undervisningsspråk:Engelska
Anmälningskod:ORU-28099
Institution:Handelshögskolan vid Örebro universitet

Visa kursplan