Kurser på deltid efter ämnesområde läsåret 2018/2019

KVALITETSTEKNIK


Kvalitet - en integrerad helhetssyn.
  Ett systematiskt arbete med kvalitetsutveckling inom företag och organisationer är idag viktigare än någonsin. Konkurrensen är global och vi går mot en värld av allt färre gränser. Perspektivet förskjuts från produkter mot processer och tjänster. Kundfokus innebär att kunden erbjuds en effektiv helhetslösning. Ett framåtsyftande och framgångsrikt kvalitetsarbete vilar på värderingar som skapar en kultur med kunden i centrum. Framgångsrikt förbättringsarbete förutsätter visioner och framåtblickar för att vara förberedd för de förändringar som alltid kommer. Viktiga faktorer för ett framgångsrikt kvalitetsarbete är att ledningen tar sitt ansvar, att beslut baseras på fakta, att alla är delaktiga och engagerade.
  Oavsett om du arbetar i företag, organisationer eller offentlig verksamhet kommer förbättringsarbete och arbete med kvalitet och ledningssystem med stor sannolikhet att ingå i din vardag.
  Du får grundläggande kunskaper om kvalitet ur ett helhetsperspektiv. Tonvikt läggs på dagens syn på offensiv kvalitetsutveckling, som kan uppfattas som att uppfylla och helst överträffa kundernas behov, krav och förväntningar. Detta uppnås genom ett ständigt pågående förbättringsarbete där alla medarbetare engagerar sig med fokus på processer och arbetsflöden. Terminologi, införande av standarden, processtänkande, kundfokus och ledningens betydelse ingår här. Du får också insikt om betydelsen av statistiska metoder och pröva på att använda olika verktyg och modeller för ett strukturerat arbete med offensiv kvalitetsutveckling och ständiga förbättringar. Det är kunskaper som är tillämpbara i alla typer av organisationer och oberoende av om man producerar varor eller tjänster.


GRUNDNIVÅ

Fördjupning: GXX
Kvalitetsutveckling I, distans, 7,5 högskolepoäng
Lean Grundkurs, distans, 7,5 högskolepoäng