Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Historia, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng | |||
History, Intermediate Course, 30 Credits |
Kurskod: | HI002G | Utbildningsområde: | Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Historia | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Historia | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1E |
Inrättad: | 2014-12-11 | Senast ändrad: | 2017-09-26 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för och förklara viktiga politiska, sociala, kulturella och ekonomiska förändringsprocesser i världshistorien samt även diskutera samspelet mellan dessa,
- redogöra för och belysa etiska och moraliska frågors roll i historievetenskapen förr och nu,
- diskutera betydelsen av olika historieteoretiska utgångspunkter vid tolkningen av historiska förlopp,
- analytiskt och kritiskt diskutera och tillämpa några historievetenskapliga metoder,
- identifiera och använda relevanta informationsresurser, såväl fysiska som elektroniska, i ämnet,
- problematisera den svenska och europeiska historien med hjälp av ett globalt perspektiv,
- på ett analytiskt sätt och med en problematiserande ansats sätta in ett nationellt exempel i ett regionalt globalt sammanhang,
- sätta sig in i ett forskningsområde och utifrån detta formulera ett forskningsbart problem, kritiskt bearbeta ett källmaterial, analysera detta och relatera resultaten till tidigare forskning,
- kommunicera uppsatsens resultat i form av vetenskaplig, argumenterande text,
- analysera och kritiskt diskutera andras vetenskapliga texter i muntlig och skriftlig form,
- anlägga forskningsetiska aspekter på egna och andras arbeten,
- kritiskt granska och värdera historiska framställningar, och
- diskutera historievetenskapens samhällsrelevans.
Delkurs 1
Historievetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att träna den studerande i att formulera historiska frågor och problem. Här behandlas olika typer av historiska källor och olika sätt att bearbeta dem. Den studerande får även öva sin källkritiska blick och sitt historiska tänkande och utveckla sin förmåga att söka historiska källor och vetenskaplig litteratur.
Delkurs 2
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att träna den studerande i att skriva en historievetenskaplig uppsats. Under delkursen ska den studerande formulera en historisk fråga, sätta sig in i ett avgränsat forskningsläge, bearbeta och analysera ett källmaterial och skriftligt kommunicera forskningsprocessen på ett korrekt och vetenskapligt sätt. Den studerande får även granska andras historievetenskapliga uppsatser och försvara sin egen.
Delkurs 3
Globala perspektiv på historien, 7,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att ge kunskaper om grundläggande politiska, sociala, kulturella och ekonomiska utvecklingsprocesser i ett globalt historiskt perspektiv. Här behandlas de senaste femhundra årens möten mellan västvärlden och Afrika och Asien genom slavhandel och annan handel, kolonialism, imperialism och självständighetssträvanden.
Delkurs 4
Etiska perspektiv på historien, 7,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att lyfta upp etiska perspektiv på historien till diskussion, och här behandlas etiska och moraliska frågors roll inom historievetenskapen. I delkursen problematiseras historikers, men även staters, förhållningssätt till orättvisor och brott begångna i det förflutna.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisningen kan ske genom föreläsningar, seminarier, exkursioner, handledning och litteraturstudier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
25 högskolepoäng från Historia, grundkurs, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Referenslitteratur
Delkurs 1: Tillkommer litteratur om ca 400 sidor.
Delkurs 2: Tillkommer litteratur som används i uppsatsarbetet, väljs i samråd med läraren.
Delkurs 3: Tillkommer litteratur om ca 300 sidor.
Delkurs 4: Tillkommer litteratur om ca 300 sidor.
Det kan tillkomma kostnader i samband med vissa undervisningsmoment, t.ex. resekostnader vid exkursion.