Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Barn i rättsprocessen, avancerad nivå, 15 högskolepoäng | |||
Childrens Rights in Legal Processes, Second Cycle, 15 Credits |
Kurskod: | JU111A | Utbildningsområde: | Juridiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Rättsvetenskap | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Juridik och rättsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2014-12-15 | Senast ändrad: | 2015-10-01 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2016 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avlutad kurs ska studenten med utgångspunkt i framförallt social- straff- och processrättslig lagstiftning men även till viss del skadeståndsrättslig lagstiftning och respektive rättsområdes metoder för lagtolkning och rättstillämpning ha förvärvat fördjupad kunskap om och förståelse för samt förmåga att analysera frågor om:
a) straffrättsligt ansvar för unga lagöverträdare, brottstyper och unga lagöverträdare, deras roll i processer samt straffrättsliga inklusive social- och skadeståndsrättsliga effekter vid brott av unga lagöverträdare, och
b) unga brottsoffers roll och rättigheter i processer samt stöd, skydd och rätt till skadestånd alternativt ersättning.
Studenten ska vidare ha erhållit fördjupade kunskaper vad avser relevant forskning gällande unga lagöverträdare och unga brottsoffer, aktuella rättspolitiska diskussioner som är av betydelse för frågor gällande unga lagöverträdare respektive unga brottsoffer samt fördjupade kunskaper om ämnenas internationella dimension. Därtill ska studenten ha en fördjupad förståelse för rättsområdenas betydelse i samhället och dess funktion som verktyg i relation till unga lagöverträdare och unga brottsoffer. Slutligen ska studenten, med ett kritiskt förhållningssätt och med utgångspunkt i metoderna inom framförallt social, straff- och processrätt men även skadeståndsrätt, ha erhållit en väl utvecklad förmåga att identifiera, analysera och presentera lösningar på problem inom social- straff- och processrätt och även skadeståndsrätt avseende unga lagöverträdare respektive unga brottsoffer.
Kursen består av två delkurser; Unga lagöverträdare och unga brottsoffer.
Delkursen Unga lagöverträdare inleds med att definiera relevanta rättsområden, dess vetenskapliga grund och förekomsten av teorier och grundläggande rättsprinciper. En rättshistorisk genomgång av relevanta rättsområden följer därefter. Sedan studeras den rättsliga regleringen vid misstanke om brott av en ung lagöverträdare och de straffprocessuella tvångsmedlens tillämpbarhet. Vilken typ av brott och dess omfattning bland unga lagöverträdare är delkursens nästa moment. Processuella regler i samband med medling och rättegång såväl i brottmål som i förvaltningsrättslig process studeras därefter. Sedan undersöks påföljdssystemet tillämplighet på unga lagöverträdare.
Delkursen Unga brottsoffer inleds med att definiera relevanta rättsområden, dess vetenskapliga grund och förekomsten av teorier och grundläggande rättsprinciper samt en rättshistorik genomgång. Därefter studeras brottsoffrets roll i samband med anmälan om brott, förundersökning, medling och huvudförhandling samt skadestånd alternativt ersättning. I det sammanhanget studeras även målsägandebiträdets och särskild företrädares funktion. Brottsoffrets roll i förhållande till olika brottstyper undersöks. Därefter studeras bevisföringens och bevisvärderingens problematik.
Under delkursernas samtliga moment studeras nationell rätt, regelverk inom EU och andra relevanta internationella överenskommelser inom området. Det inkluderar doktrinen inom området samt rättspraxis. Under kursen studeras även relevanta empiriska undersökningar, metoder inom psykologi och socialt arbete samt statistiskt material.
Undervisningen är problembaserad, vilket innebär att undervisningen har sin utgångspunkt i fall och fall-orienterade uppgifter i syfte att stimulera studentens egna kunskapssökande, kritiska reflektion, analytiska förmåga och färdighetsutveckling. Kursen genomförs med övergripande föreläsningar, fall, seminarier samt rättegångsspel.
Obligatorisk närvaro gäller vid rättegångsspel, föredragning av PM och om därutöver är särskilt angivet i schemat. Viss frånvaro kan kompletteras enligt överenskommelse med examinator.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (B), Icke utan beröm godkänd (Ba) eller Med beröm godkänd (AB).
Författande av PM utgör 1/4 av kursen och kan generera maximalt 12 poäng. För Godkänd krävs 6 poäng. Deltagande i rättegångsspel samt författande och inlämnande av handlingar utgör 1/4 av kursen och kan generera maximalt 12 poäng, 7 poäng för det skriftliga och 5 poäng för det muntliga. För Godkänd krävs 6 poäng. Vid underkännande av PM respektive handlingar i samband med rättegångsspelet får studenten göra om uppgiften. En student som blivit underkänd eller lämnat in uppgiften efter det ordinarie inlämningstillfället kan högst få 6 p på den godkända skriftliga PM uppgiften och 3,5 poäng för handlingarna i samband med rättegångsspelet. Den skriftliga tentamen under respektive delkurs kan maximalt resultera i 12 poäng. För Godkänd krävs 6 poäng. Samtliga erhållna poäng läggs samman för ett slutbetyg på kursen Barn i rättsprocessen. För AB krävs 38,5 poäng, för BA 31 poäng och för B 24 poäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Avklarad grundnivå, 180 högskolepoäng på Juristprogrammet. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Dispens från tregradig betygskala enligt rektorsbeslut (148/2005).
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 12 till 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Referenslitteratur
Seminariematerial omfattande ca 500 sidor anges i början av kursen på Blackboard.