Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa] |
|
Kursplan |
Instrumentaldidaktik I, 7,5 högskolepoäng | |||
Didactics of Instrumental Teaching I, 7.5 Credits |
Kurskod: | MG093G | Utbildningsområde: | Musikområdet Undervisningsområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Musikpedagogik | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2017-08-30 | Senast ändrad: | 2017-09-26 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten
- visa ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper som krävs för musikpedagogisk verksamhet och visa kännedom om vuxnas lärande,
- visa kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för musikpedagogisk verksamhet,
- känna till instrumentalundervisningens förutsättningar, utmaningar och lärarens ansvar,
- ha kunskap om didaktiska principer och olika kunskapsformer för instrumentalundervisning,
- vara orienterad om grundläggande principer för planering, genomförande och utvärdering av instrumentalundervisning,
- känna till viktiga övnings- och instuderingsstrategier, och
- ha kunskap om undervisningsmetoder, -repertoar och -litteratur på lägre stadier för sitt huvudinstrument och dess besläktade instrument.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
- visa förmåga att skapa förutsättningar för elevers lärande och utveckling,
- visa viss förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnet, och
- med viss självständighet kunna planera instrumentallektioner.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- omsätta kursens teoretiska moment i praktisk kunskap, och
- reflektera över sin egen lärarroll och sina egna förutsättningar att fungera som instrumentallärare.
Kursens innehåll syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper och färdigheter för att kunna fungera som instrumentallärare.
- Instrumentalundervisningens struktur: målstyrning via läro- och kursplaner, lektionsplanering, enskild undervisning kontra gruppundervisning
- Hjärnans musikhantering
- Schemateori och språkbruk ur ett musikdidaktiskt perspektiv
- Metodanalys: presentera, belysa och reflektera över olika musikpedagogiska metoder med en ämnesdidaktisk inriktning mot instrumentalspel
- Strategier för improvisation, gehörsspel och notläsning
- Metodiska strategier för huvudinstrumentet med inriktning mot lägre stadier
- Seminarier
- Föreläsningar
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd krävs Väl godkänd i momentet Ämnesdidaktik instrument och ensemble, 4 högskolepoäng samt minst Godkänd i momentet Ämnesdidaktik musik, 3,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Musikalisk gestaltning, Kammarmusik II, 15 högskolepoäng eller Musikalisk gestaltning, Jazz och Rock II, 15 högskolepoäng
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Obligatorisk litteratur