Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa] |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Planerad kommunikation II - Design, 30 högskolepoäng | |||
Applied Communication II - Design, 30 Credits |
Kurskod: | MK009G | Utbildningsområde: | Tekniska området Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medie- o kommunikationsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2014-12-16 | Senast ändrad: | 2017-09-26 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa kunskap om
- vad som är kännetecknade för arbetet med film som produceras utifrån en beställares kravspecifikation,
- vanliga begrepp och tekniker som används i filmproduktion,
- hur man väljer lämplig presentationsform för ett uppdrag, och
- effektiva arbetssätt i arbetet med mallbaserad webbdesign.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- hantera teknik som används vid videoinspelning och videoredigering,
- distribuera film för webben,
- skilja mellan olika verktyg i klippningen av film och kunna motivera sitt val bland dessa,
- utveckla en idé och skriva manus för en beställningsfilm och aktivt delta i alla steg i produktionskedjan fram till en färdig film,
- ta fram strategier för att lösa kommunikationsteoretiska problem,
- planera, leda och tekniskt genomföra ett projekt fram till färdig produkt utifrån en kravspecifikation, och
- utveckla grafiska gränssnitt som är användaranpassade.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- välja och värdera berättarmodell för produktion i olika medier,
- välja estetiskt uttryckssätt som kommunicerar ett budskap eller uppnår en eftersökt effekt,
- kritiskt analysera och reflektera kring skapandet av användaranpassade webbplatser,
- göra avvägningar och avgränsningar i planeringen av projekt som får positiva effekter på resultatet, och
- i skrift analysera och reflektera kring de val som gjorts under arbetet med ett projekt.
Delkurs 1
Beställningsfilm på webben, 7,5 högskolepoäng
Delkursens syfte är att skapa förståelse för de förutsättningar som gäller i skapandet av beställningsfilm vilket innebär kännedom om manusskrivning, begrepp och tekniker. Vidare får studenten genomföra ett kortfilmsprojekt som ska produceras utifrån ett kommunikationsproblem och andra givna förutsättningar. Studenten är delaktig i hela produktionskedjan som innebär manusskrivning, inspelning, klippning, efterproduktion och distribution.
Delkurs 2
Avancerade lösningar för mallbaserad webbproduktion, 7,5 högskolepoäng
I delkursen fördjupas kunskaperna i programmeringsspråk för webben. Syftet är att studenten ska lära sig göra omfattande och detaljerade modifieringar i hemsidor som skapats med verktyg för mallbaserad webbdesign. Studenten skapar en webbplats för vilken det grafiska gränssnittet anpassas, samt tar fram innehåll och teknik till webbplatsen. Arbetet vilar på kommunikationsplattformen för uppdraget, som studenten själv skriver.
Delkurs 3
Projektarbete, 15 högskolepoäng
Den studerande ska självständigt, eller i samarbete med andra studenter, lösa ett kommunikationsteoretiskt problem åt ett företag eller en organisation. Arbetet genomförs i projektform och ska leda till en färdig produkt där studenten inledningsvis rådgör med lärare och uppdragsgivare om projektets förutsättningar. Framställandet av produkten ska ske i samarbete med uppdragsgivaren samt med hjälp av handledning från universitetet. Under genomförandet av projektet skriver studenten en PM som ur ett kommunikationsteoretiskt perspektiv beskriver och analyserar arbetsprocessen.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Beytg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 21,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
15 högskolepoäng från Planerad kommunikation I, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen får inte medtagas i examen tillsammans med Digital mediedesign II, 30 högskolepoäng eller Digital mediedesign III, 30 högskolepoäng.
Undervisningsspråket kan även vara engelska.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
Delkurs 1-3: Videokurser och handledning från www.lynda.com.
Delkurs 3: Litteratur tillkommer och väljs i samråd med handledare.
Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.