Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Musikvetenskap II, 30 högskolepoäng | |||
Musicology II, 30 Credits |
Kurskod: | MV2001 | Utbildningsområde: | Undervisningsområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Musikvetenskap | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Musikvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2006-11-20 | Senast ändrad: | 2017-09-26 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten
- ha grundläggande kunskap om populärmusik som historiskt och kulturellt fenomen i vår tid
- ha översikt över litteratur och metodologi på fältet populärmusikforskning
- ha grundläggande förståelse för musik som audiovisuellt och medierat fenomen
- ha grundläggande kunskap om musikens medialisering under det senaste seklet
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- på grundläggande nivå diskutera populärmusik utifrån ett sociologiskt och kulturhistoriskt perspektiv
- reflektera över mediernas roll för populärmusiken
- genomföra kritisk analys av historieskrivning och mytskapande inom populärmusiken
- genom kritiskt diskuterande exempel redogöra för skillnaden mellan begreppen mediering och medialisering
- tillämpa multimodal musikanalys
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- ha förmåga att reflektera över populärmusikens samhälleliga och kulturella funktioner
- studenten ska kunna förhålla sig kritisk till myter och mytskapande i populärmusik
- studenten ska ha utvecklat sin överblick över olika analysmetoder och deras tillämpbarhet på olika typer av musik
Delkurs 1: Populärmusik, genus och identifikation (7,5 hp)
Delkursen introducerar populärmusikforskning som det kritiska studiet av 'populärmusik' i vid bemärkelse. Forskning kring persona-begreppet, mediernas roll i hur en artist utvecklar och iscensätter sin persona, dess beroende av identitetskategorier som genus och sexualitet står i centrum.
Delkurs 2: Populärmusik, historieskrivning och mytskapande (7,5 hp)
Delkursen behandlar populärmusik som historiskt och kulturellt fenomen i modern tid. Kursen ger verktyg för en kritisk analys av historieskrivning och mytskapande inom populärmusiken, samt mediernas funktion och betydelse för detta mytskapande.
Delkurs 3 Medialisering: från grammofon till iPhone (7,5 hp)
Delkursen behandlar musikens medialisering med tonvikt på hur grammofonen, grammofonskivan och deras digitala efterföljare som mp3 och streamingtjänster under det senaste seklet påverkat både musicerande, komponerande och musiklyssnande.
Delkurs 4 Musik och multimodalitet (7,5 hp)
Delkursen ger ett brett men kritiskt perspektiv på musik som audiovisuellt mediefenomen, samt hur det audiovisuella präglar vår vardag. Med konkreta praktiska moment i musikproduktion i befintlig studio får studenten reflektera kring hur och i vilken mån olika analysmetoder kan appliceras på olika sorters musik, samt själv tillämpa multimodal analys på ett för uppgiften relevant musikexempel.
Föreläsningar och seminarier
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att erhålla slutbetyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd på minst 22,5 högskolepoäng samt minst betyget Godkänd på övriga moment.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Musikvetenskap I, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Till samtliga delkurser tillkommer artiklar enligt lärarens anvisningar.