Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa] |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Pedagogik, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng | |||
Education, Intermediate Course, 30 Credits |
Kurskod: | PE015G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1E |
Inrättad: | 2014-12-16 | Senast ändrad: | 2017-09-26 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskaper om vetenskapsteori och metodologi inom pedagogisk forskning,
- förståelse för kommunikation och samtal, med fokus på mellanmänsklig kommunikation i arbetslivet, och
- kunskaper om olika perspektiv på ledarskap, arbetsorganisation och lärande.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- diskutera centrala begrepp inom vetenskapsteori och metodologi,
- anlägga ett självständigt och kritiskt perspektiv på pedagogisk forskning,
- kritiskt granska olika kommunikations- och samtalsmodeller utifrån teorier om lärande och mellanmänsklig kommunikation,
- jämföra och kritiskt granska olika strategier och förhållningssätt för ledarskap, organisering och lärande i arbetslivet, och
- genomföra en mindre vetenskaplig studie inom pedagogikens område.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- anlägga ett såväl individuellt som organisatoriskt perspektiv på lärande, ledarskap och kommunikation i arbetslivet,
- med ett kritiskt förhållningssätt reflektera över pedagogiska frågor i olika sammanhang, och
- inta ett vetenskapligt förhållningssätt såväl muntligt som skriftligt.
Delkurs 1
Pedagogik som forskningsområde, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar vetenskaplig forskning och metodansatser inom pedagogikens område med syfte att åskådliggöra kunskapsteoretiska, vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter inför datainsamling, analys och slutsats. Särskild tonvikt läggs vid att förstå hur genomförande med vetenskaplig metod kan leda till rimliga slutsatser.
Delkurs 2
Kommunikation och professionella samtal, 7,5 högskolepoäng
Utifrån ett arbetslivspedagogiskt perspektiv läggs fokus i delkursen på mellanmänsklig kommunikation och samtal i arbetet. De teoretiska utgångspunkterna tas i kommunikationsteori och både talade och icke-talade aspekter av kommunikation behandlas. Delkursen ger grundläggande samtalsredskap för att kunna fungera som samtalsledare vid olika typer av samtal. Professionella och etiska aspekter av mellanmänskliga samtal i arbetet berörs också i delkursen.
Delkurs 3
Ledarskap, organisation och lärande, 7,5 högskolepoäng
Teorier om ledarskap och organisation utgör centrala utgångspunkter i delkursen. Utifrån ett arbetslivspedagogiskt perspektiv belyses medarbetares, arbetslags och organisationers villkor för lärande och utveckling. Delkursen belyser också ledarskapets betydelse för lärande och förändring i arbetslivet.
Delkurs 4
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng
I delkursen genomför studenterna ett mindre, vetenskapligt arbete med syfte att omsätta och förankra teoretiska kunskaper i praktisk handling. Olika teorier och metoder som belysts i kursen används för att problematisera och analysera ett självständigt valt ämne inom pedagogikens område.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
22,5 högskolepoäng från Pedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng, Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng, Pedagogik, inriktning specialpedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng alternativt Lärarexamen, 210-330 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Delkurs 2 får ej medtagas i examen tillsammans med Pedagogik, Kommunikation och professionella samtal, 7,5 högskolepoäng.
Delkurs 3 får ej medtagas i examen tillsammans med Pedagogik, Ledarskap,organisation och lärande, 7,5 högskolepoäng.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
Tillkommer:
Delkurs 1
Vetenskapliga artiklar om ca 100-150 sidor tillkommer och väljs av den studerande i samråd med lärare.
Delkurs 2
Vetenskaplig litteratur om ca 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.
Delkurs 3
Vetenskaplig litteratur om ca 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.
Delkurs 4
Vetenskaplig litteratur om ca 450 sidor, med särskild relevans för det valda området för det självständiga arbetet, väljs av den studerande i samråd med handledare.