Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Retorik, kandidatkurs, 30 högskolepoäng | |||
Rhetoric, Advanced Course, 30 Credits |
Kurskod: | RE003G | Utbildningsområde: | Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Retorik | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Retorik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2E |
Inrättad: | 2014-12-11 | Senast ändrad: | 2015-09-29 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- känna till grunddragen i retorikens didaktik,
- kunna förklara en progression mellan olika moment i retorikundervisningen,
- vara orienterad om aktuell forskning inom retorikvetenskapen, och
- ha en fördjupad förståelse av retorikens såväl klassiska som moderna teorier och metoder genom tillämpning på ett självvalt undersökningsområde.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- förmedla retorikens etiska grundprinciper,
- skissa en grundkurs i praktisk retorik för olika målgrupper,
- förmedla retorikens teoretiska grunder till olika målgrupper,
- förhålla sig självständigt och kritiskt till retorikens teorier och metoder,
- använda olika analysmetoder inom retorikvetenskapen för att tolka och kritiskt granska retoriska objekt,
- med ett ökat ansvar för det egna lärandet självständigt samla in och med ett vetenskapligt förhållningssätt behandla material utifrån de formulerade frågeställningarna,
- med ökad självständighet sammanställa en teori- och forskningsöversikt för en vetenskaplig uppsats,
- med utgångspunkt i huvudområdet självständigt genomföra kritiska och argumenterande analyser,
- framföra sina analysresultat på ett genomtänkt och vetenskapligt sätt i skrift, och
- genomföra en uppsatsopposition.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- ge konstruktiv kritik till kursdeltagares framföranden,
- identifiera och använda relevanta informationsresurser, såväl fysiska som elektroniska,
- värdera retorikvetenskapliga undersökningar ur ett etiskt perspektiv,
- tillämpa teoretisk kunskap i analyser av retoriska objekt och retoriska situationer, och
- på ett utvecklat sätt värdera hur vetenskap skiljer sig från andra former av kunskapsbildning.
Delkurs 1
Retorikens didaktik 7,5 högskolepoäng
Studenterna introduceras i att analysera och praktisera metoder för en effektiv retorikundervisning på olika nivåer innanför och utanför utbildningssystemet. Delkursen ger grundläggande kunskaper för en modern retorikundervisning med utgångspunkt i den klassiska retoriken, där exempelvis olika moment i undervisningen relateras till olika mottagare och retoriska övningar.
Delkurs 2
Retorik som kunskapsteori och metod, 7,5 högskolepoäng
Delkursen lägger fokus på filosofiska och metodiska aspekter inom retorikforskningen. Modern och neoklassisk retorikteori, retorisk kritik, genusfrågor, krisretorik och medieretorikpresenteras och diskuteras utifrån aktuell forskning. Delkursen utgörs delvis av förberedande litteraturstudier inför uppsatsarbetet och utformas därför efter uppsatsens inriktning.
Delkurs 3
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
I delkursen tränar studenten sin förmåga till självständigt undersökningsarbete i form av ett vetenskaplig självständigt arbete. I delkursen ingår såväl att framlägga och försvara ett självständigt arbete som att opponera på ett framlagt självständigt. Särskild vikt läggs vid problemformulering, metodval och resultatanalys.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, redovisningar och handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på helkurs krävs Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Retorik, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
På delkurs 1 tillkommer ett urval av artiklar samt handböcker enligt särskild lista, ca 700 sidor.
På delkurs 2 tillkommer ytterligare material, ca 500 sidor.
Litteratur avseende uppsatsförfattandet på delkurs 3 väljs i samråd med handledare.
Samtlig litteratur kan läsas i tryckt format eller motsvarande elektronisk utgåva.