Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa] |
|
Kursplan |
Socialt arbete, kandidatkurs, 30 högskolepoäng | |||
Social Work, Advanced Course, 30 Credits |
Kurskod: | SA705G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2E |
Inrättad: | 2014-12-18 | Senast ändrad: | 2017-10-02 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Delkurs 1: Teorier och vetenskapliga metoder i socialt arbete, 15 hp.
Efter avslutad kurs förväntas den studerande på en fördjupad nivå kunna:
- söka och systematisera information på ett givet forskningsområde,
- analysera och kritisk granska aktuell forskning med stöd av socialvetenskapliga teorier, vetenskapsteori och metodologi,
- visa kunskap om socialvetenskapliga teorier och begrepp som belyser samspelet mellan samhälleliga institutioner, organisationer och individuella och kollektiva identiteter,
- visa förmåga att operationalisera teoretiska begrepp,
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt granska och analysera sociala fenomen och interaktioner med utgångspunkt i teorier och begrepp,,
- analysera och reflektera över olika vetenskapsteoretiska inriktningar,
- bedöma, jämföra och argumentera för olika vetenskapliga metoders lämplighet för olika undersökningar inom socialt arbete,
- visa medvetenhet om forskningsetiska frågor och forskares etiska ansvar,
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande
- visa förmåga till muntlig kommunikation vid diskussion och argumentation i olika sammanhang.
Delkurs 2: Examensarbete (uppsats), 15 hp.
De studerande ska efter delkursens slut på en fördjupad nivå kunna
- självständigt genomföra och skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete,
- formulera, avgränsa och behandla en forskningsfråga med relevans för socialt arbete,
- argumentera för sin forskningsfråga med utgångspunkt i kunskapsläget enligt nationell och internationell forskning inom området,
- utforma relevanta analysverktyg,
- tillämpa relevanta vetenskapliga forskningsmetoder,
- tillämpa forskningsetiska riktlinjer,
- presentera och analysera forskningsresultaten på ett självständigt sätt,
- kritiskt och självständigt reflektera över såväl studiens resultat som den metod som använts i studien,
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet,
- försvara arbetet på ett slutseminarium samt
- kritiskt granska och opponera på ett annat vetenskapligt arbete på slutseminarium.
Under kursen fördjupas den studerandes teoretiska, vetenskapsteoretiska och metodologiska kunskaper inför forskning om ämnen av relevans för socialt arbete. Därvidlag utvecklas studentens analytiska färdigheter och kritiska förmåga.
Studieformer
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, grupparbeten, workshops samt seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att få betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande
moment. För betyget Väl Godkänd på delkurs I krävs betyget Väl Godkänd på en av delkursens
VG-grundande examinationer. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på
båda delkurserna
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
60 högskolepoäng i socialt arbete med successiv fördjupning inklusive ett självständigt arbete om 7,5 hp på G1E -nivå.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen samläses med Socionomprogrammet.
Kursvärdering
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).
Hantering av uppsats/självständigt arbete
Det slutexaminerade självständiga arbetet ska sändas som PDF-fil med e-post till en av examinator utsedd person.
Medgivandeblankett fylls i av samtliga författare och lämnas till en av examinator utsedd person.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar om ca 300 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.