Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för medicinska vetenskaper

Kursplan


Medicin A, Medicinsk temakurs 1, 30 högskolepoäng
Medicine, Thematic Course 1, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: MC5100 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2010-09-24 Senast ändrad: 2014-03-17
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om den eukaryota cellens grundläggande struktur och funktion
- beskriva den embryonala utvecklingen samt normal struktur och funktion hos människokroppens organ- och organsystem för i kursen ingående teman
- visa kunskap om de grundläggande lagar och förordningar, särskilt sekretesslagstiftningen, som styr hälso- och sjukvård och social omsorg
- visa kunskap om de grundläggande principerna för medicinsk etik
- beskriva grunderna i kommunikationsteori och gruppdynamik
- definiera grundläggande begrepp inom medicinsk vetenskap och evidensbaserad medicin

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för hur grundläggande kliniskt fysiologiska tekniker, laboratorietester och metoder inom bild- och funktionsmedicin används för att studera organens struktur och funktion
- redogöra för hur man genomför ett patientsamtal med respekt och omtanke

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera över patientens situation i mötet med hälso- och sjukvården
- reflektera över basgruppens arbete och den egna rollen i gruppen
- uppvisa ett i förhållande till kursens nivå adekvat förhållningssätt till patienter, olika yrkesgrupper i vården, lärare och medstudenter


Kursens huvudsakliga innehåll

Medicinsk Temakurs 1 inleds med två veckors introduktion till läkarprogrammet. Introduktionen omfattar programmets uppbyggnad, läkarrollen, begreppen hälsa och sjukdom, grundläggande medicinsk juridik, hälso- och sjukvårdens organisation samt basala cellbiologiska och biomedicinska begrepp. Studenten introduceras också i problembaserat lärande och praktiskt basgruppsarbete.

Kursen behandlar, i avgränsade perioder, s.k. temaperioder, fyra av de sex teman som bygger upp läkarprogrammet och där varje tema utgår från kroppens olika funktioner. Under kursen avhandlas Respiration och Cirkulation, Neurologi och Rörelse, Sinne och Psyke samt Nutrition, Metabolism och Elimination.

Kursens olika temaperioder är uppbyggda av tre kunskapsområden Biomedicin, Klinisk medicin och Professionell utveckling. I kursen ligger tonvikten på kunskapsområdet Biomedicin där fokus ligger på organens struktur och funktion. Kursen innehåller i huvudsak anatomi, histologi och fysiologi. Inom kunskapsområdena Klinisk medicin och Professionell utveckling ges en bred introduktion till kompetenser som berör samtidens ohälsa, bassjukvård, evidensbaserad medicin och klinisk patientnära forskning.

I Medicinsk Temakurs 1 ingår verksamhetsförlagd utbildning.


Studieformer

Studierna bedrivs framför allt i form av basgruppsarbete med aktivt deltagande av alla gruppmedlemmar samt självstudier. Även fältstudier, laborationer, seminarier, färdighetsträning, föreläsningar samt verksamhetsförlagd utbildning är resurser för lärandet under kursen. Under kursen används en digital kursportfölj.

Under programmet används en digital portfölj (portfolio), som är ett redskap för att synliggöra studentens lärandeprocess och egen personliga/professionella utveckling. I portföljen samlar studenten administrativa dokument, reflektionsdokument och annat material. Ifrån detta material sammanställer studenten visningsportföljer i form av reflektioner och relevanta bilagor. Visningsportföljerna fungerar som ett underlag för att sätta upp strategier för den fortsatta lärande- och utvecklingsprocessen.

Närvaron är obligatorisk på portföljsamtalet, basgruppsarbeten, seminarier, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning. Övriga obligatoriska moment anges i schemat. Vid frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator hur momentet ska fullgöras.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Tema Respiration och Cirkulation, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Skriftlig salstentamen.
Tema Neurologi och Rörelse samt Sinne och Psyke, 7 högskolepoäng. (Provkod: 0210)
Skriftlig salstentamen.
Tema Nutrition, Metabolism och Elimination, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0310)
Skriftlig salstentamen.
Verksamhetsförlagd utbildning, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Bedömd verksamhetsförlagd utbildning.
Basgruppsarbete, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Aktiv närvaro vid Basgruppsarbete.
Portfölj, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0700)
Portföljsamtal, visningsportfölj och andra obligatoriska moment.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Tema Respiration och Cirkulation
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Tema Neurologi och Rörelse samt Sinne och Psyke
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Tema Nutrition, Metabolism och Elimination
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Verksamhetsförlagd utbildning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Basgruppsarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Portfölj
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D (områdesbehörighet 13).

eller

Grundläggande behörighet samt Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 (områdesbehörighet A13).

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen utgör den första av tolv kurser inom Läkarprogrammet 330 högskolepoäng.

- Urval
Studenter antagna på Läkarprogrammet har platsgaranti på kursen. Några övriga sökande antas inte. För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

- Undervisningsspråk
Undervisningen sker på svenska, men vissa moment i utbildningen kan ges på engelska.

- Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Under kursen genomförs VFU i primärvården i Örebro län. VFU-plats anvisas av universitetet.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G) enligt rektors beslut 2010 09 10, dnr CF 50-502/2010


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Rekommenderad litteratur presenteras i Studiehandledningen (separat dokument)


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Obligatorisk litteratur förekommer ej.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF