Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Arbetsterapi, avancerad nivå, Kvalitativ och kvantitativ metod, 7,5 högskolepoäng | |||
Occupational Therapy, Qualitative and Quantitative Method, Second Cycle, 7.5 Credits |
Kurskod: | AT002A | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Arbetsterapi | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Terapi, rehabilitering och kostbehandling | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1F |
Inrättad: | 2014-12-05 | Senast ändrad: | 2016-03-29 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2016 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- kunna visa fördjupad kunskap om och förståelse för vald metod för datainsamling och dataanalys utifrån en tydligt formulerad forskningsfråga.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar för en vetenskaplig studie inom huvudområdet samt planera för och tillämpa datainsamling med adekvata metoder
- visa förmåga att inom givna tidsramar analysera insamlad data med hjälp av adekvata metoder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa förmåga att kritisk granska och värdera val av samt användning av vetenskaplig metod för datainsamling och analys
- visa förmåga att kritiskt reflektera över etisk problematik vid genomförande av vetenskapliga studier inom huvudområdet
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta eget ansvar för sin kunskapsutveckling.
- forskningsdesign
- metoder för datainsamling
- metoder för dataanalys
- forskningsetik.
Studieformerna utgörs av föreläsningar, praktiska tillämpningar och seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs Godkänt för examination Kvalitativ och kvantitativ metod, 3 hp, samt Väl godkänt på Kvalitativ alternativt Kvantitativ metod 4,5 hp.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng i arbetsterapi där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod på grundnivå och 7,5 högskolepoäng vetenskaplig metod på avancerad nivå.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen är valbar i Masterprogrammet i förbättringsarbete inom Hälso- och sjukvårdens verksamheter.
Kursen avslutas med en kursutvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.