Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Arbetsterapi, Examensarbete, 15 högskolepoäng | |||
Occupational Therapy, Degree Project, 15 Credits |
Kurskod: | AT002G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Arbetsterapi | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Terapi, rehabilitering och kostbehandling | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2E |
Inrättad: | 2014-11-28 | Senast ändrad: | 2018-09-25 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande skall vid avslutad kurs kunna
- identifiera ett område inom arbetsterapi med behov av ytterligare kunskap samt söka, värdera
och bearbeta litteratur och vetenskapliga studier med relevans för det valda området
- välja relevant vetenskaplig metod samt motivera val av metod för att studera det valda området
- på ett fördjupat sätt, redogöra för samt problematisera det valda området för det självständiga
arbetet
- beskriva och motivera betydelsen av att studera det valda området för arbetsterapi.
Färdighet och förmåga
Den studerande skall vid avslutad kurs kunna
- planera, genomföra och presentera ett självständigt arbete i arbetsterapi, i form av en
litteraturstudie eller en empirisk studie inom givna tidsramar
- genomföra en systematisk insamling och relevant analys av data, samt sammanställa och
syntetisera insamlad data.
- kritiskt diskutera och värdera styrkor och svagheter i metod och resultat samt relatera till tidigare
forskning
- skriftligt presentera ett självständigt arbete med en sammanhängande logisk struktur och akribi
- självständigt muntligen diskutera och försvara det egna självständiga arbetet vid ett seminarium.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall vid avslutad kurs kunna
- sammanfatta och diskutera ett annat självständigt arbete så att relevanta vetenskapliga aspekter
belyses
- diskutera och värdera resultatet av eget och andras självständiga arbete i relation till teori och
forskning inom arbetsterapi samt implikationer för praxis
- identifiera, tillämpa och diskutera grundläggande forskningsetiska principer i det egna
självständiga arbetet
- identifiera och diskutera behov av vidare forskning inom området för det egna självständiga
arbetet.
- Introduktion till kursen Examensarbete
- Författande av PM
- Tillämpning av forskningsprocessen genom författande av ett självständigt arbete
- Muntligt försvar av eget självständigt arbete
- Opposition på ett annat självständigt arbete.
Föreläsning, handledning och seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
- - -
Betyg på helkurs:
För att få betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs godkänt på samtliga examinationsmoment. För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på examensarbetet. För att få betyg på hel kurs skall kursens obligatoriska moment vara fullgjorda.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Arbetsterapi 60 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns,
läses denna.
Litteratur väljes av studenten i samråd med handledare i anslutning till skriftligt självständigt
arbete. Förteckning av litteraturen upprättas av studenten och godkänns av examinator.