Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Arbetsterapi, Forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng | |||
Occupational Therapy, Research Methodology, 7.5 Credits |
Kurskod: | AT003G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Arbetsterapi | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Terapi, rehabilitering och kostbehandling | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2F |
Inrättad: | 2014-11-28 | Senast ändrad: | 2017-03-28 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande skall vid avslutad kurs kunna
- visa fördjupad kunskap om kvantitativa respektive kvalitativa forskningsmetoder samt om
litteraturstudier
- visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori.
Färdighet och förmåga
Den studerande skall vid avslutad kurs kunna
- identifiera och beskriva olika forskningsmetoder med relevans för arbetsterapeutiska
frågeställningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall vid avslutad kurs kunna
- identifiera och reflektera över forskningsetiska frågeställningar
- värdera forskningsmetoders relevans för olika frågeställningar
- värdera och diskutera vetenskapliga artiklar med kvalitativ respektive kvantitativ metod.
- Aktuell forskning inom ämnet arbetsterapi
- Vetenskapsteori
- Forskningsetik
- Kvantitativa metoder - urval, datainsamling, analys, resultat
- Kvalitativa metoder - urval, datainsamling, analys, resultat
- Litteraturstudie som metod
- Informationssökning, referenshanteringsprogram
- Artikelgranskning
Föreläsningar, laborationer och seminarium.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För att få betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs godkänt på samtliga examinationsmoment. För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på individuell skriftlig examination samt Godkänd på artikelseminarium.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
60 högskolepoäng i arbetsterapi.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.