Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Arbetsterapi, Professionellt bemötande, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy, Professional Treatment, 7.5 Credits


Kurskod: AT007G Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Arbetsterapi Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Terapi, rehabilitering och kostbehandling
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2015-06-24 Senast ändrad: 2016-03-29
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- redogöra för teorier om och metoder för mellanmänsklig kommunikation
- beskriva och förklara innebörden i professionellt förhållningssätt och yrkesmässig handledning
- redogöra för och jämföra olika pedagogiska teorier och metoder

Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- hantera ett professionellt samtal samt relatera till teorier om och metoder för mellanmänsklig kommunikation utifrån ett mångfaldsperspektiv
- visa förmåga att informera och undervisa samt
relatera pedagogiska teorier och metoder till arbetsterapeutisk yrkesfunktion

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- reflektera kring och kritiskt diskutera kommunikation med och förhållningssätt gentemot klienter, deras närstående och andra grupper
- reflektera om hur genus och etnicitet påverkar kommunikation och förhållningssätt.


Kursens huvudsakliga innehåll

Mellanmänsklig kommunikation ur ett mångfaldsperspektiv
Professionellt förhållningssätt
- Pedagogisk yrkesfunktion, undervisning inklusive handledning
- Teorier om lärande
- Systematisk reflektion
- Makt och ansvar
- Presentationsteknik


Studieformer

Föreläsningar, tillämpningsövningar, fältstudier och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Pedagogiska teorier (Provkod: 0100)
Gruppuppgift och seminarium. Ansvarig lärare gör gruppindelning. Vid frånvaro från gruppuppgift och seminarium genomförs momentet vid nästkommande kurstillfälle. Vid frånavor från seminarium krävs deltagande vid nytt seminarium inom 5 veckor.
Kommunikation och förhållningssätt, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Samtalsinspelning och individuell muntlig presentation vid seminarium. Vid frånvaro från samtalsinspelning och/eller seminarium krävs deltagande vid ny samtalsinspelning och nytt seminarium inom 5 veckor.
Pedagogisk yrkesfunktion, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuell fältstudie samt individuell munltig presentation vid seminarium. Vid frånvaro från fältstudie genomförs momentet vid nästkommande kurstillfälle. Vid frånvaro från seminarium krävs deltagande vid nytt seminarium inom 5 veckor.
Lärande och kommunikation, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Individuell skriftlig salstentamen.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Pedagogiska teorier
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Kommunikation och förhållningssätt
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Pedagogisk yrkesfunktion
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Lärande och kommunikation
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
Kriterier för sammanvägningsbetyg: För att få betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs DT på samtliga obligatoriska moment samt G på tentamen och seminarium. För att få betyget Väl Godkänt (VG) på hel kurs krävs VG på tentamen.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Arbetsterapi, Aktivitet och hälsa, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i arbetsterapeutprogrammet.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Hemmingsson Ulla-Britt & Ivarsson Ann-Britt (senaste upplagan)
Systematisk reflektion för lärande och utveckling i vården
Örebro: Universitetsbiblioteket
Hilmarsson, Hilmar (senaste upplagan)
Samtalet med känslomässig intelligens
Lund: Studentlitteratur
Holm Ivarsson, Barbro (senaste upplagan)
MI Motiverande samtal. Praktisk handbok för hälso- och sjukvården
Stockholm: Gothia förlag
Holm Ulla (senaste upplagan)
Empati - att förstå andra människors känslor
Stockholm: Natur och Kultur
Kielhofner Gary (senaste upplagan)
Conceptual Foundations of Occupational Therapy Practice
Philadelphia: F.A. Davis
Pilhammar Ewa (senaste upplagan)
Pedagogik inom vård och handledning
Lund: Studentlitteratur AB
Stål Rolf (senaste upplagan)
Vårdkommunikation i teori och praktik
Lund:Studentlitteratur
Tveiten Sidsel (senaste upplagan)
Yrkesmässig handledning - mer än ord
Lund: Studentlitteratur


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet
- Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF