Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Arbetsterapi, Arbetsinriktad rehabilitering, 7,5 högskolepoäng | |||
Occupational Therapy, Vocational Rehabilitation, 7.5 Credits |
Kurskod: | AT015G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Arbetsterapi | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Terapi, rehabilitering och kostbehandling | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2F |
Inrättad: | 2017-11-14 | Senast ändrad: | 2018-03-23 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för arbetets betydelse ur hälsoperspektiv
- definiera och förklara centrala begrepp och faktorer viktiga för individens arbetsförmåga inom arbetsinriktad rehabilitering
- beskriva och ge exempel på tillämpliga metoder inom aktuell forskning, som berör olika former av utredning, åtgärder och utvärdering inom arbetsinriktad rehabilitering och med relevans för arbetsterapi
- beskriva och ge exempel på ansvarsfördelning och samverkan mellan olika aktörer inom arbetsinriktad rehabilitering, inklusive arbetsterapeutens roll och ansvar
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- utarbeta, motivera och kritiskt bearbeta en rehabiliteringsplan/program inriktad mot arbetsrehabilitering, vilken berör arbetsterapeutisk utredning, åtgärd och utvärdering
- visa förmåga att diskutera information, problem och lösningar mellan olika aktörer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs visa förmågan att
- utifrån aktuell forskning kritiskt värdera olika rehabiliteringsmodeller som används inom arbetsinriktad rehabilitering
- redogöra för och kritiskt värdera aktuell forskning som gäller hur arbetsterapeutiska metoder, samverkan mellan områdets aktörer inkl. individperspektiv tillämpas inom området arbetsinriktad rehabilitering
- identifiera det egna behovet av ytterligare kunskap inom området med syfte att utveckla den egna kompetensen, samt identifiera arbetsterapeutprofessionens behov av ytterligare kunskap inom området.
- Bestämningsfaktorer av betydelse för arbetsliv och återgång till arbete, relaterat till hälsa
- Betalt och obetalt arbete och dess betydelse för delaktighet och välbefinnande
- Lagar och förordningar inom arbetslivsområdet
- Rehabiliteringsmodeller inom arbetsrehabiliteringsområdet
- Arbetsterapeutiska metoder för utredningar, åtgärder och tillvägagångssätt aktuella vid arbetsrehabilitering (individ- och gruppnivå)
- Olika aktörer och dess ansvar inom området arbetsinriktad rehabilitering
- Samverkan mellan olika aktörer inom arbetsinriktad rehabilitering
- Olika perspektiv inom arbetsrehabilitering, inklusive individperspektiv
Föreläsningar, seminarier och studieuppgifter som genomförs såväl individuellt som i grupp.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på helkurs:
För att erhålla godkänt betyg krävs Godkänt (G) på skriftlig rapport samt reflektion och deltagit (DT) på rapportgranskningen.
För betyget Väl godkänt (VG) krävs VG på rapporten och deltagit (DT) på rapportgranskningen.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
60 högskolepoäng i arbetsterapi.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Obligatorisk litteratur
Viss litteratur används ej i sin helhet.
Litteratur framför allt i form av ett antal vetenskapliga artiklar tillkommer.
Instrument för bedömning av arbetsförmåga finns på institutionen och kommer att användas i olika moment under kursen.