Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Arbetsterapi, Arbetsinriktad rehabilitering, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy, Vocational Rehabilitation, 7.5 Credits


Kurskod: AT015G Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Arbetsterapi Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Terapi, rehabilitering och kostbehandling
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2017-11-14 Senast ändrad: 2018-03-23
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för arbetets betydelse ur hälsoperspektiv
- definiera och förklara centrala begrepp och faktorer viktiga för individens arbetsförmåga inom arbetsinriktad rehabilitering
- beskriva och ge exempel på tillämpliga metoder inom aktuell forskning, som berör olika former av utredning, åtgärder och utvärdering inom arbetsinriktad rehabilitering och med relevans för arbetsterapi
- beskriva och ge exempel på ansvarsfördelning och samverkan mellan olika aktörer inom arbetsinriktad rehabilitering, inklusive arbetsterapeutens roll och ansvar

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- utarbeta, motivera och kritiskt bearbeta en rehabiliteringsplan/program inriktad mot arbetsrehabilitering, vilken berör arbetsterapeutisk utredning, åtgärd och utvärdering
- visa förmåga att diskutera information, problem och lösningar mellan olika aktörer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs visa förmågan att
- utifrån aktuell forskning kritiskt värdera olika rehabiliteringsmodeller som används inom arbetsinriktad rehabilitering
- redogöra för och kritiskt värdera aktuell forskning som gäller hur arbetsterapeutiska metoder, samverkan mellan områdets aktörer inkl. individperspektiv tillämpas inom området arbetsinriktad rehabilitering
- identifiera det egna behovet av ytterligare kunskap inom området med syfte att utveckla den egna kompetensen, samt identifiera arbetsterapeutprofessionens behov av ytterligare kunskap inom området.


Kursens huvudsakliga innehåll

- Bestämningsfaktorer av betydelse för arbetsliv och återgång till arbete, relaterat till hälsa
- Betalt och obetalt arbete och dess betydelse för delaktighet och välbefinnande
- Lagar och förordningar inom arbetslivsområdet
- Rehabiliteringsmodeller inom arbetsrehabiliteringsområdet
- Arbetsterapeutiska metoder för utredningar, åtgärder och tillvägagångssätt aktuella vid arbetsrehabilitering (individ- och gruppnivå)
- Olika aktörer och dess ansvar inom området arbetsinriktad rehabilitering
- Samverkan mellan olika aktörer inom arbetsinriktad rehabilitering
- Olika perspektiv inom arbetsrehabilitering, inklusive individperspektiv


Studieformer

Föreläsningar, seminarier och studieuppgifter som genomförs såväl individuellt som i grupp.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Arbetsinriktad rehabilitering, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Skriftlig rapport författad av två studenter samt individuell skriftlig reflektion. Parindelning beslutas av kursansvarig. Vid betyget U görs en komplettering för att uppnå betyget G. Kompletteringen skall vara inlämnad inom 10 arbetsdagar efter det att betyget underkänd har delgivits studenten. Rapport som lämnas in efter utsatt sluttid examineras i samband med att underkända examinationers kompletteringar rättas. Inom ramen för kursen ges två kompletteringstillfällen, därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningstider.
Rapportgranskning (Provkod: 0200)
Granskningen görs individuellt och innefattar skriftlig granskning av medstudenters rapporter enligt i förväg delgivna kriterier och tidsramar. Kursansvarig beslutar om antal, och fördelning av, rapporter. För att erhålla betyget DT skall studenten ha genomfört granskningen enligt delgivna kriterier inom utsatt tid.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Arbetsinriktad rehabilitering
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Rapportgranskning
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Betyg på helkurs:
För att erhålla godkänt betyg krävs Godkänt (G) på skriftlig rapport samt reflektion och deltagit (DT) på rapportgranskningen.
För betyget Väl godkänt (VG) krävs VG på rapporten och deltagit (DT) på rapportgranskningen.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

60 högskolepoäng i arbetsterapi.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ekberg, Kerstin; Eklund, Mona & Hensing Gunnel (senaste upplagan)
Återgång i arbete: Processer, bedömningar, åtgärder
Lund: Studentlitteratur
Ekholm, Jan; Vahlne Westerhäll, Lotta; Bergroth, Alf; Schüldt Ekholm, Kristina (Red) (senaste upplagan)
Rehabiliteringsvetenskap: Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
Lund: Studentlitteratur
Radomski, Mary Vining & Trombly, Latham Cahtrine A (senaste upplagan)
Occupational Therapy for Physical Dysfunction
Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins
Socialdepartementet (2010)
Gränslandet mellan sjukdom och arbete. Slutbetänkande av Arbetsförmågeutredningen
SOU 2009:89, http://www.regeringen.se
Taylor, Renée (senaste upplagan)
Kielhofner's model of human occupation: theory and application
Philadelphia: Wolters Kluwer

Referenslitteratur
Hillborg, Helene (2010)
Erfarenheter av rehabiliteringsprocessen mot ett arbetsliv - brukarens och de professionellas perspektiv
Örebro: Örebro Universitet, Institutet för handikappvetenskap, IHV


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används ej i sin helhet.
Litteratur framför allt i form av ett antal vetenskapliga artiklar tillkommer.

Instrument för bedömning av arbetsförmåga finns på institutionen och kommer att användas i olika moment under kursen.


Se denna kursplan som PDF