Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Arbetsterapi, avancerad nivå, Hälsoekonomiska utvärderingsmetoder, 7,5 högskolepoäng | |||
Occupational Therapy, Health Economic Evaluation Methods, Second Level, 7.5 Credits |
Kurskod: | AT2005 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Arbetsterapi | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Terapi, rehabilitering och kostbehandling | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2009-03-23 | Senast ändrad: | 2016-03-29 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2016 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa kunskap om och förståelse för grundläggande hälsoekonomiska synsätt och begrepp i relation till hälso- och sjukvård
- visa metodkunskap avseende olika tillvägagångssätt för hälsoekonomiska utvärderingar inom huvudområdet
- visa kunskap och förståelse för vad som styr prioriteringar i hälso- och sjukvården
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa förmåga att kritiskt granska, analysera och bedöma hälsoekonomiska utvärderingar
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar inom huvudområdet och diskutera och argumentera för metod för hälsoekonomisk utvärdering som är att föredra för att besvara frågeställningen.
- visa förmåga att kritiskt reflektera över vilka värden i form av t.ex. hälsa, livskvalitet och nytta, som hälso- och sjukvården kan skapa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa ett reflekterande förhållningssätt, med hänsyn taget till relevanta samhälleliga och etiska aspekter, avseende användning av hälsoekonomiska utvärderingar vid planering och prioritering inom hälso- och sjukvård
Kursen behandlar grundläggande hälsoekonomiska synsätt och begrepp samt hälsoekonomiska utvärderingsmetoder. Vidare innehåller kursen kritisk granskning av hälsoekonomiska utvärderingar och ger träning i att planera en egen hälsoekonomisk studie.
I kursen behandlas moment som:
- ekonomisk teori
- hälsoekonomiska begrepp
- normativa utgångspunkter
- metoder för kostnadsberäkning av hälso- och sjukvård
- hälsoekonomiska utvärderingsmetoder
- grunder för prioritering i hälso- och sjukvården
Kursen bedrivs genom föreläsningar, hemuppgifter och seminarier. Kursen kan ges på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
- - -
Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget G på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt betyg G för individuell skriftig hemtentamen. För betyget VG på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt betyg VG för individuell skriftlig hemtentamen.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i arbetsterapi eller sjukgymnastik, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen är obligatorisk i Masterprogrammet i förbättringsarbete inom Hälso- och sjukvårdens verksamheter.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar, utdrag ur SOU, propositioner och lagtext tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.