Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Arbetsterapi, avancerad nivå, Examensarbete - Magister, 15 högskolepoäng | |||
Occupational Therapy, Degree Project, Second Level, 15 Credits |
Kurskod: | AT2009 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Arbetsterapi | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Terapi, rehabilitering och kostbehandling | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1E |
Inrättad: | 2009-09-16 | Senast ändrad: | 2015-09-22 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2016 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- självständigt och kritiskt diskutera olika vetenskapsteoretiska perspektiv, forskningsdesigner och metoder
- utifrån vetenskapligt förhållningssätt självständigt redogöra för eget samt diskutera andras examensarbete inom huvudområdet
- på ett fördjupat sätt redogöra för det valda forskningsområdet
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
- utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt självständigt identifiera och formulera en, för huvudområdet, relevant problemställning samt argumentera för densamma
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer
- systematiskt söka, kritiskt granska, värdera och sammanställa forskningsresultat
- självständigt planera och med adekvata metoder genomföra ett examensarbete
- presentera och kommunicera, skriftligt och muntligt sina resultat på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt
- muntligt försvara och opponera på ett vetenskapligt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa förmåga att värdera och diskutera forskningsetiska aspekter i förhållande till olika problemställningar och metoder
- visa insikt om och diskutera människors ansvar i förhållande till vetenskapens möjligheter och begränsningar
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
- informationshantering, forskningsetiska överväganden
- problemformulering, datainsamling, analys och syntes av data
- självständigt arbete
- respondentskap
- opponentskap
Kursen bygger på egna studier, informationssökning, handledning och campusförlagda seminarier. Seminarierna är obligatoriska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
- - -
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkända examinationsmoment samt väl godkänt på det självständiga arbetet.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Arbetsterapi 15 högskolepoäng på avancerad nivå där 7,5 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Viss undervisning kan ges på engelska
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Referenslitteratur
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren och godkännes av examinator.
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.