Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Arbetsterapi, avancerad nivå, Ledarskap och teamarbete som grund för förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård, 7,5 högskolepoäng | |||
Occupational Therapy, Leadership and Teamwork as the Basis for Improvement in Health Care, Second Level, 7.5 Credits |
Kurskod: | AT2015 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Arbetsterapi | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Terapi, rehabilitering och kostbehandling | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2009-09-16 | Senast ändrad: | 2017-03-28 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna:
Analysera gruppprocesser vid tvärprofessionellt sammarbete i samband med förbättringsarbete
Analysera coachande ledarskap i relation till förbättringsarbete
Förklara och analysera olika modeller för förbättringsarbete
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet visa förmåga att:
Kristist granska och tillämpa olika verktyg vid förbättringsarbete för hållbar utveckling
Kritiskt granska och tillämpa lagstiftningen för patientsäkerhet vid förbättringsarbete
Upprätta en projektplan för ett förbättringsarbete inom sin verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna:
Kritiskt värdera sina egna insatser och identifiera eget behov av ytterligare kunskap inom coachande ledarskap för tvärprofessionellt samarbete
Kristiskt reflektera över betydelsen av attityder, intersektionalitet samt verksamhetens värderingar i relation till förbättringsarbete
Kritiskt reflektera över team som organisationsform vid förbättringsarbete inom hälso- och sjukvårdens verksamheter
Tvärprofessionellt samarbete
Team
Grupprocesser
Cochande ledarskap
Verktyg för förbättringsarbete
Lagstiftning
Struktur och process vid förbättingsarbete
Intersektionalitet
Kursen omfattar fem campusförlagda träffar. Studieformen är lärandecentread vilket innebär fokusering på lärandeprocessen inklusive läranderesultat. I processen inkluderas den studerandes tidigare erfarenheter och kunskap. Arbetssättet medför att den studerande deltar aktivt i och ansvarar för sitt lärande. Utrymme ges för dialog och reflektion. De studerande tränas i att inta ett kritiskt, reflekterande och vetenskapligt förhållningssätt.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt betyget Godkänd (G) på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt betyget Väl Godkänd (VG) på examinationen Projektplan för förbättringsarbete, 4,5 hp.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i arbetsterapi eller sjukgymnastik, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
- Texter omfattande cirka 100 sidor tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.