Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Utvecklingsbiologi och fysiologi, 15 högskolepoäng | |||
Developmental Biology and Physiology, 15 Credits |
Kurskod: | BI206G | Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Biologi | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Biologi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2017-11-29 | Senast ändrad: | 2018-03-28 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna visa
- grundläggande kunskaper inom utvecklingsbiologi och fysiologi,
- kunskap om utvecklingsbiologiska begrepp,
- förståelse om olika modellorganismer med avseende på skillnader i deras utveckling,
- förståelse för mutationers betydelse för studier av utvecklingsbiologi,
- kunskap om djurs fysiologiska egenskaper, reproduktion och utveckling, och
- kunskap om människokroppen, samt detaljkunskap om olika organs/organsystems samspel och funktion.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna visa
- basala praktiska och experimentella färdigheter,
- förmåga att självständigt finna och sammanställa vetenskaplig information, och
- förmåga att kunna kommunicera resultat, sammanställningar och tolkningar i form av muntlig och skriftlig redovisning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande har efter avslutad kurs förmågan att
- värdera och kritisera såväl experimentella resultat som teoretiska tolkningar, och
- söka och värdera relevant vetenskaplig information inom området.
Kursen är uppdelad i två olika delkurser, Utvecklingsbiologi och Fysiologi.
Delkurs 1, Utvecklingsbiologi, 7,5 hp
I delkursen ges inblick i embryonalutveckling hos olika modellorganismer samt reglering av vävnaders och organs utveckling. Kursen behandlar olika stadier i den tidiga utvecklingen hos det befruktade ägget, celldifferentiering, cellmigration och organogenes. Sambanden mellan evolution och utveckling samt utvecklingsgenetik behandlas.
Delkurs 2 Fysiologi, 7,5 hp
I de djurfysiologiska momenten används främst människan som modellsystem. Kursen behandlar strukturell och funktionell organlära med inriktning mot organsystem och mekanismer för cirkulation, respiration, exkretion, nutrition och metabolism. Vidare ingår hormonell och nervös integration, sinnesorgan, reproduktion samt muskelfysiologi.
Delkurs 1, Utvecklingsbiologi, 7,5 hp
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer samt teoretiska fördjupningsarbeten.
Delkurs 2 Fysiologi, 7,5 hp
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, inlämningsuppgifter och laborationer.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på kursen som helhet krävs VG på samtliga skriftliga tentamina samt Godkänd på övriga examinationsmoment.
ECTS-betyg
Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
15 högskolepoäng i biologi där 2,5 högskolepoäng från Eukaryot cellbiologi, 7,5 högskolepoäng ingår.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Undervisningsspråk är svenska och engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Kompendier och kopierat material tillkommer.