Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


BMLV A, Biomedicinsk laboratoriemetodik, 7,5 högskolepoäng
BLS, Biomedical Laboratory Methodology, Basic Course, 7.5 Credits


Kurskod: BL1015 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Biomedicinsk laboratorievetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2013-01-31 Senast ändrad: 2014-03-25
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för de lagar, förordningar och särskilda bestämmelser som reglerar laboratoriearbete
- redogöra för de lokala föreskrifter som gäller för arbete i laboratorier på Örebro Universitet
- redogöra för de miljörisker som finns vid hantering av avfall inom kemi-och biologi-området
- redogöra för principer för olika laborativa tekniker som pipettering, lösningsberedning, pH-mätning, kapillärprovtagning, mikroskopering, separationstekniker, vägning, radioisotoper, spektrofotometri, sterilteknik och bakterieodling
- redogöra för olika sätt att ange koncentrationer för lösningar av ämnen samt beräkning av dessa och läkemedelsberäkning
- redogöra för kvalitetssäkring
- känna till yrkesrollen inom det biomedicinska yrkesområdet

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- utföra beredningar av olika lösningar samt förstå vikten av olika krav på noggrannhet
- använda olika mätutrustningar och olika laboratorietekniker/metoder, som kapillärprovtagning, mikroskopering, spektrofotometri, pipettering, centrifugering, lösningsberedning och pH-mätning, sterilteknik, bakterieodling
- göra sammanställningar, analysera och bedöma resultatet från laborationer
- tillämpa och förstå betydelsen av kontroll, kalibrering och underhåll av mät- och analysinstrument
- skriva laborationsrapporter inbegripit kunna dra slutsatser från samt redogöra för vetenskapliga resultat
- tillämpa lagar, förordningar och särskilda bestämmelser
- tillämpa teoretisk kunskap i praktiskt laborativt arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att:
- samarbeta i grupp
- att idenfiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens


Kursens huvudsakliga innehåll

- säkerhetsföreskrifter och kemikaliehantering
- introduktion loggbok
- introduktion av laboratorieutrustning och instrumenthantering
- elementära grunder för principer inom olika tekniker såsom mikroskopi, separationstekniker, spektrofotometri, sterilteknik och cellodling
- olika mätningars noggrannhet samt kontroll, kalibrering och underhåll av mätutrustning och mätsystem
- beräkning av lösningar och läkemedel
- lagar, förordningar och särsilda bestämmelser
- lösningsberedning och precisionsarbete
- erhålla en inblick i yrkesrollen som biomedicinsk analytiker


Studieformer

Föreläsningar och seminarier samt laborationer. Arbete i basgrupper. Obligatorisk närvaro vid seminarier, laborationer samt basgrupper.Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Biomedicinsk laboratoriemetodik, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Individuell skriftlig salstentamen
Praktisk examination, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Läkemedel, 0,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Individuell skriftlig salstentamen

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Biomedicinsk laboratoriemetodik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Praktisk examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Läkemedel
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik C (områdesbehörighet 12).

eller

Grundläggande behörighet samt Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 3b / 3c (områdesbehörighet A12).

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Biomedicinska analytikerprogrammen inriktning laboratoriemedicin och inriktning fysiologi samt Biomedicinprogrammet.

För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs betyget VG på skriftlig salstentamen och den praktiska examinationen.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

AFS 2011:19 (2011)
Arbetarskyddsstyrelsens författningssamling
Publikationsservice
Arbetaskyddsstyrelsens författningssamling (2005)
AFS 2005:1 Mikrobiologiska arbetsmiljörisker - smitta, toxinpåverkan, överkänslighet
Publikationsservice, http://www.av.se/lagochratt/afs/
Lundberg A, Gunilla 2013 / 1:a uppl
Grundläggande laboratoriemetodik
Lund: Studentlitteratur, 152 sidor

Referenslitteratur
Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning
Henricson, Maria senaste upplagan
Vetenskaplig teori och metod
Lund: Studentlitteratur
Isaksson Mats Senaste upplagan
Grundläggande strålningsfysik
Lund: Studentlitteratur
Wilson Keith & Walker John (2005/6 ed)
Principles and techniques of Biochemistry and Molecular Biology
Cambridge: University of Cambridge


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används ej i sin helhet. Artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angiva finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF