Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


BMLV C, Handledning och bedömning i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng
BLS, Perception and Assessment in Workplace Education, Advanced Course, 7.5 Credits


Kurskod: BL1716 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Biomedicinsk laboratorievetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2012-11-13 Senast ändrad: 2014-09-23
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Delkurs 1: Pedagogiskt utvecklingsarbete, 3,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-beskriva och diskutera pedagogiskt utvecklingsprojekt som grund för lärande och utveckling inom hälso- och sjukvårdens område

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-planera för ett pedagogiskt utvecklingsprojekt inom den egna verksamheten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
-reflektera över rollen som ledare för ett pedagogiskt utvecklingsprojekt i den egna verksamheten

Delkurs 2 Problembaserat lärande och casemetodik
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-beskriva och diskutera problembaserat lärande och casemetodik som pedagogiska modeller i utbildningar inom hälso- och sjukvårdens område

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
-reflektera kritiskt över pedagogiska modellers betydelse för lärande och utveckling

Delkurs 3: Kollegial handledning 2 hp
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-beskriva och diskutera kollegial handledning som grund för professionell utveckling

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-planera för kollegial handledning i den egna verksamheten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
-reflektera över kollegial handledning som grund för professionell utveckling


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1 Pedagogiskt utvecklingsarbete
Pedagogiskt utvecklingsprojekt som form för lärande och utveckling
Tvärprofessionellt samarbete

Delkurs 2 Problembaserat lärande och casemetodik
Problembaserat lärande
Casemetodik

Delkurs 3 Kollegial handledning
Modeller för kollegial handledning
Kommunikation och samtal
Återkoppling
Reflektionsmetodik


Studieformer

Kursen ges delvis på distans med möten i realtid via kommunikationsplattformen Blackboard. Ett krav är tillgång till Internetansluten dator med ljudkort och högtalare/hörlurar. Kursen omfattar två campusförlagda träffar. Kursen bedrivs genom föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
I kursen ingår följande obligatoriska moment
- skriftliga inlämningsuppgifter
- gruppdiskussioner i webbaserad miljö
-seminarier i webbaserad miljö i realtid
- examinationsseminarium på campus

Vid frånvaro i samband med gruppdiskussioner och seminarium lämnas skriftlig ersättningsuppgift som täcker gruppdiskussionen/ seminariets innehåll, alternativt deltagande vid annat tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.
Examination som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Kompletteringsuppgift gällande examination ska lämnas in till läraren inom tre veckor efter att betyg underkänd har delgivits den studerande.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Pedagogiskt utvecklingsarbete, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Individuell skriftlig examinationsuppgift som seminariebehandlas.
Skriftlig examinationsuppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Kompletteringsuppgift gällande skriftlig examinationsuppgift ska lämnas in till läraren inom tre veckor efter att betyg underkänd har delgivits den studerande. Vid frånvaro vid seminarium där examinationsuppgiften inte kan genomföras på annat sätt än genom seminarium ska examinationsuppgiften genomföras vid ett nytt seminarietillfälle under terminen, om detta inte är möjligt när kursen återkommer.
Problembaserat lärande och casemetodik, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0210)
Individuell skriftlig examinationsuppgift med kamratbedömning.
I uppgiften ingår att ge återkoppling till medstudenter. Skriftlig examinationsuppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Kompletteringsuppgift gällande skriftlig examinationsuppgift ska lämnas in till läraren inom tre veckor efter att betyg underkänd har delgivits den studerande.
Planering för kollegialhandledning, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0310)
Individuell skriftlig examinationsuppgift som seminariebehandlas.
Skriftlig examinationsuppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Kompletteringsuppgift gällande skriftlig examinationsuppgift ska lämnas in till läraren inom tre veckor efter att betyg underkänd har delgivits den studerande. Vid frånvaro vid seminarium där examinationsuppgiften inte kan genomföras på annat sätt än genom seminarium ska examinationsuppgiften genomföras vid ett nytt seminarietillfälle under terminen, om detta inte är möjligt när kursen återkommer.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Pedagogiskt utvecklingsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Problembaserat lärande och casemetodik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Planering för kollegialhandledning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


---
Betyg per delkurs
För betyg Godkänd (G) på Delkurs 1 krävs genomförda obligatoriska moment samt betyg Godkänd (G) på examination Pedagogiskt utvecklingsarbete. För betyg Väl Godkänd (VG) krävs genomförda obligatoriska moment samt betyg Väl Godkänd (VG) på examination Pedagogiskt utvecklingsarbete.

För betyg Godkänd (G) på Delkurs 2 krävs genomförda obligatoriska moment samt betyg Godkänd (G) på examination Problembaserat lärande och casemetodik. För betyg Väl Godkänd (VG) krävs genomförda obligatoriska moment samt betyg Väl Godkänd (VG) på examination Problembaserat lärande och casemetodik.

För betyg Godkänd (G) på Delkurs 3 krävs genomförda obligatoriska moment samt betyg Godkänd (G) på examination Planering för kollegial handledning. För betyg Väl Godkänd (VG) krävs genomförda obligatoriska moment samt betyg Väl Godkänd (VG) på examination Planering för kollegial handledning.

Betyg på hel kurs
För betyg Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs fullgjorda obligatoriska moment samt betyg Väl Godkänd(VG) på examinationerna: Pedagogiskt utvecklingsarbete, Problembaserat lärande och case metodik samt på Planering av kollegial handledning.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Handledarutbildning på B-nivå omfattande minst 7,5 högskolepoäng inom biomedicinsk laboratorievetenskap.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
För ytterligare information se universitetets regler för examination för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Pettersen, Roar. C. (2008)
Kvalitetssäkrande i högre utbildning. Introduktion till problem- praktikbaserad didaktik
Lund: Studentlitteratur, 441 sidor

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Nordström, Gun & Wilde-Larsson, Bodil (2012)
Kvalitetsarbete - för bättre och säkrare vård
Lund: Studentlitteratur AB, ISBN/ISSN: 978-91-44-06620-2, 281 sidor

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Egidius, Henry (1999)
Casemetodik
Lund: Studentlitteratur, 90 sidor

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Tveiten Sidsel (2014)
Yrkesmässig handledning - mer än ord
Lund: Studentlitteratur, 362 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Artiklar samt vetenskapliga arbeten tillkommer


Se denna kursplan som PDF