Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
BMLV C, Handledning och bedömning i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng | |||
BLS, Perception and Assessment in Workplace Education, Advanced Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | BL1716 | Utbildningsområde: | Medicinska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Biomedicinsk laboratorievetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2F |
Inrättad: | 2012-11-13 | Senast ändrad: | 2014-09-23 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Delkurs 1: Pedagogiskt utvecklingsarbete, 3,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-beskriva och diskutera pedagogiskt utvecklingsprojekt som grund för lärande och utveckling inom hälso- och sjukvårdens område
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-planera för ett pedagogiskt utvecklingsprojekt inom den egna verksamheten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
-reflektera över rollen som ledare för ett pedagogiskt utvecklingsprojekt i den egna verksamheten
Delkurs 2 Problembaserat lärande och casemetodik
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-beskriva och diskutera problembaserat lärande och casemetodik som pedagogiska modeller i utbildningar inom hälso- och sjukvårdens område
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
-reflektera kritiskt över pedagogiska modellers betydelse för lärande och utveckling
Delkurs 3: Kollegial handledning 2 hp
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-beskriva och diskutera kollegial handledning som grund för professionell utveckling
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-planera för kollegial handledning i den egna verksamheten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
-reflektera över kollegial handledning som grund för professionell utveckling
Delkurs 1 Pedagogiskt utvecklingsarbete
Pedagogiskt utvecklingsprojekt som form för lärande och utveckling
Tvärprofessionellt samarbete
Delkurs 2 Problembaserat lärande och casemetodik
Problembaserat lärande
Casemetodik
Delkurs 3 Kollegial handledning
Modeller för kollegial handledning
Kommunikation och samtal
Återkoppling
Reflektionsmetodik
Kursen ges delvis på distans med möten i realtid via kommunikationsplattformen Blackboard. Ett krav är tillgång till Internetansluten dator med ljudkort och högtalare/hörlurar. Kursen omfattar två campusförlagda träffar. Kursen bedrivs genom föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
I kursen ingår följande obligatoriska moment
- skriftliga inlämningsuppgifter
- gruppdiskussioner i webbaserad miljö
-seminarier i webbaserad miljö i realtid
- examinationsseminarium på campus
Vid frånvaro i samband med gruppdiskussioner och seminarium lämnas skriftlig ersättningsuppgift som täcker gruppdiskussionen/ seminariets innehåll, alternativt deltagande vid annat tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.
Examination som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Kompletteringsuppgift gällande examination ska lämnas in till läraren inom tre veckor efter att betyg underkänd har delgivits den studerande.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
---
Betyg per delkurs
För betyg Godkänd (G) på Delkurs 1 krävs genomförda obligatoriska moment samt betyg Godkänd (G) på examination Pedagogiskt utvecklingsarbete. För betyg Väl Godkänd (VG) krävs genomförda obligatoriska moment samt betyg Väl Godkänd (VG) på examination Pedagogiskt utvecklingsarbete.
För betyg Godkänd (G) på Delkurs 2 krävs genomförda obligatoriska moment samt betyg Godkänd (G) på examination Problembaserat lärande och casemetodik. För betyg Väl Godkänd (VG) krävs genomförda obligatoriska moment samt betyg Väl Godkänd (VG) på examination Problembaserat lärande och casemetodik.
För betyg Godkänd (G) på Delkurs 3 krävs genomförda obligatoriska moment samt betyg Godkänd (G) på examination Planering för kollegial handledning. För betyg Väl Godkänd (VG) krävs genomförda obligatoriska moment samt betyg Väl Godkänd (VG) på examination Planering för kollegial handledning.
Betyg på hel kurs
För betyg Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs fullgjorda obligatoriska moment samt betyg Väl Godkänd(VG) på examinationerna: Pedagogiskt utvecklingsarbete, Problembaserat lärande och case metodik samt på Planering av kollegial handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Handledarutbildning på B-nivå omfattande minst 7,5 högskolepoäng inom biomedicinsk laboratorievetenskap.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
För ytterligare information se universitetets regler för examination för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Obligatorisk litteratur
Artiklar samt vetenskapliga arbeten tillkommer