Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


BMLV C, Medicinsk diagnostik inriktning fysiologi, 7,5 högskolepoäng
BLS, Medical Diagnostics with Specialization in Physiology, Advanced Course, 7.5 Credits


Kurskod: BL1718 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Biomedicinsk laboratorievetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2013-09-24 Senast ändrad: 2016-09-27
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2017 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- diskutera val av diagnostiska metoder vid specifika frågeställningar
- redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation
- beskriva olika teorier om ledarskap
- beskriva olika teorier om kommunikation
- beskriva olika kvalitetssystem och kvalitetsstandards inom hälso- och sjukvård
- redogöra för författningar som reglerar dokumentation och kvalitetsarbete i hälso- och sjukvård
- redogöra för och ha förståelse för termer och begrepp i samband med medicinsk dokumentation

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- presentera och kommunicera en vetenskaplig rapport med olika grupper
- göra statistiska beräkningar
- kunna dokumentera i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- självständigt planera sitt lärande utifrån kursens mål
- reflektera över ledarskap i hälso- och sjukvården


Kursens huvudsakliga innehåll

- etik
- statistik
- forskningsmetodik
- informationssökning
- biobank
- posterpresentation
- myndigheter och offentlig förvaltning
- organisations- och ledarskapsteorier
- yrkesroll och chefsroll inom vård och omsorg
- dokumentation och IT-stöd
- begreppen ackreditering/certifiering


Studieformer

Föreläsningar och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Metod och kvalitetssäkring, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Individuell skriftlig hemtentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.
Arbetsledning, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Seminarium. Vid frånvaro från seminariet beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras.
Forskningsanknytning, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Seminarium. Vid frånvaro från seminariet beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras.
Poster, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0501)
Seminarium. Vid frånvaro från seminariet beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Metod och kvalitetssäkring
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Arbetsledning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Forskningsanknytning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Poster
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


---
Betyg på hel kurs
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs att 4 högskolepoäng är bedömda med betyget VG.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Biomedicinsk laboratorievetenskap 52,5 högskolepoäng och Medicin 60 högskolepoäng

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Biomedicinska analytikerprogrammet inriktning fysiologi.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lundin, Kerstin & Sandström, Björn (2015)
Ledarskap inom vård och omsorg
Lund: Studentlitteratur, 240 sidor

Referenslitteratur
Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning/
Fröberg Ulf (2016)
Den medicinska rättens grunder
Lidingö: Institutet för medicinsk rätt AB
Vetenskapsrådet senaste upplagan
Codex-regler och riktlinjer för forskning
Stockholm: Vetenskapsrådet, http://www.codex.uu.se


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga artiklar tillkommer.


Se denna kursplan som PDF