Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2017 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


BMLV, avancerad nivå, Forskningsöversikt & design, 15 högskolepoäng
BLS, Research Overview & Design, Second Cycle, 15 Credits


Kurskod: BL2009 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Biomedicinsk laboratorievetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2013-11-19 Senast ändrad: 2015-03-23
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

För godkänt betyg skall studenten visa:

Kunskap och förståelse
- Förmåga att redogöra för etiska aspekter och statistiska beräkningar i relation till ett vetenskapligt projekt

Färdighet och förmåga
- Förmåga att självständigt planera en vetenskaplig studie och tillämpa forskningsetiska aspekter
- Förmåga att självständigt planera en forskningsanslagsansökan för en vetenskaplig studie
- Förmåga att självständigt diskutera aspekter kring genomförandet av en klinisk prövning
- Förmåga att självständigt utföra adekvata informationssökningar och hantera referenser enligt instruktion
- Förmåga att informera vetenskapssamhället och allmänheten på ett för målgruppen adekvat sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Förmåga att diskutera och bedöma studiedesign och etiska överväganden inom medicinsk forskning
- Förmåga att diskutera och bedöma forskningsanslagsansökningar
- Förmåga att diskutera aspekter på vetenskaplig kommunikation


Kursens huvudsakliga innehåll

- Forskningsdesign
- Forskningsanslagsansökning
- Forskningsetik
- Statistik
- Vetenskaplig kommunikation
- Klinisk prövning


Studieformer

Föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, presentationer, självstudier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Forskningsdesign, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Individuell skriftlig rapport
Omexamination och uppsamlingsexamination ges i enlighet med Dnr. ORU1.2.1-5005/2013 Information om regler för examination för grundnivå och avancerad nivå.
Anslagsansökan, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
Individuell skriftlig rapport
Omexamination och uppsamlingsexamination ges i enlighet med Dnr. ORU1.2.1-5005/2013 Information om regler för examination för grundnivå och avancerad nivå.
Klinisk prövning, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0403)
Individuell skriftlig rapport
Omexamination och uppsamlingsexamination ges i enlighet med Dnr. ORU1.2.1-5005/2013 Information om regler för examination för grundnivå och avancerad nivå.
Forskningspresentation, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Individuell uppgift
Omexamination och uppsamlingsexamination ges i enlighet med Dnr. ORU1.2.1-5005/2013 Information om regler för examination för grundnivå och avancerad nivå.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Forskningsdesign
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Anslagsansökan
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Klinisk prövning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Forskningspresentation
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Kandidatexamen inom Biomedicinsk laboratorievetenskap eller Biomedicinsk analytikerexamen. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i programmen Metoder inom medicinsk diagnostik, Kardiovaskulär medicin, Innata immunförsvaret vid hälsa och sjukdom , Nutritionell molekyär medicin och bioinformatik samt Idrott med inriktning fysiologi och medicin.

Undervisningen sker på engelska.

Kursen avslutas med en kursutvärdering.

För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs att minst 8 av 15 högskolepoäng är betygsatta med betyget VG.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

CODEX - regler och riktlinjer för forskning (CODEX - rules and guidelines for research)
http://www.codex.vr.se
World medical association declaration of Helsinki
http://www.wma.net/en/20activities/10ethics/10helsinki/
Ämnesguide i medicin (Subject Guide in Medicine)
http://oru.se/ub/Soka/Amnesguider/
Bland Martin (senaste upplagan)
An introduction to medical statistics
Oxford University Press
Day, Robert A & Gastel, Barbara (senaste upplagan)
How to write and publish a scientific paper
Cambridge: Cambridge University Press
European Medicines Agency
ICH Topic E6 (R1) Guideline for Good Clinical Practice
http://www.emea.europa.eu/docs/en_GB/document_library/Scientific_guideline/2009/09/WC500002874.pdf
Vetenskapsrådet. (2011)
Good research practice.
Vetenskapsrådets rapportserie 3:2011


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga publikationer tillkommer
Viss litteratur används ej i sin helhet
Individuell informationssökning av vetenskapliga publikationer och annat relevant material
Litteraturen utgörs alltid av senaste upplagan


Se denna kursplan som PDF