Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2016 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för naturvetenskap och teknik

Kursplan


Byggteknik C, Examensarbete, 15 högskolepoäng
Building Construction, Degree Project, Advanced Course, 15 Credits


Kurskod: BY3007 Utbildningsområde: Tekniska området
Huvudområde: Byggteknik Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Byggteknik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2E
Inrättad: 2010-09-29 Senast ändrad: 2014-09-24
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall den studerande:
- ha fördjupade teoretiska kunskaper inom ett av ämnets delområden,
- visa kunskap om för examensarbetet relevanta tekniker, metoder och teorier.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande:
- kunna formulera och avgränsa ett vetenskapligt eller tekniskt problem samt söka och kritiskt granska vetenskaplig information,
- kunna självständigt och på ett ingenjörsmässigt sätt planera och genomföra ett eget vetenskapligt eller tekniskt projekt,
- kunna bearbeta och analysera resultat av en vetenskaplig eller teknisk studie,
- ha förmåga att presentera projektet och dess resultat muntligt och skriftligt på ett sätt som följer givna instruktioner, är språkligt korrekt, välstrukturerat, begripligt, samt med ett innehåll som är relevant för projektet, logiskt och vetenskapligt korrekt och väl underbyggt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande:
- förmåga att orientera sig om aktuell kunskapsutveckling och arbetsmetoder inom ett av ämnets delområden,
- ett professionellt förhållningssätt i sina relationer till uppdragsgivare, medarbetare och andra grupper,
- ett professionellt förhållningssätt när det gäller slutprodukten av ett projekt med särskild tonvikt på tillförlitlighet, användbarhet och dokumentation.


Kursens huvudsakliga innehåll

Studenten genomför enskilt, eller i grupper om två, projekt/forskningsuppgift eller teoretisk studie. Detta inkluderar problemformulering, inhämtande av relevant litteratur, planering/design och genomförande av experimentellt eller teoretiskt arbete samt bearbetning och muntlig och skriftlig redovisning av arbetet. Ämnesområde väljs i samråd med handledare.


Studieformer

Undervisningen består av handledning och eget arbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examensarbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
För att bli godkänd på kursen måste följande moment vara genomförda med godkänt resultat:
- arbetsbeskrivningen skall redovisas i en skriftlig specifikation i början av läsperioden,
- i slutet av tredje kursveckan ska studenterna redovisa hur deras projektplan ser ut, hur deras projektrapport kommer att läggas upp samt resultaten av deras informationssökning om relevanta tekniker, metoder och teorier.
- studenterna ska kontinuerligt hålla handledaren underrättad om arbetets fortskridande, minst en gång varannan vecka exempelvis via epost.
- muntlig redovisning av examensarbetet vid ett seminarium.
Senast en vecka före den muntliga presentationen ska ett rapportkoncept inlämnas till handledaren.
- obligatorisk närvaro vid redovisning.
- redovisning av examensarbetet i form av teknisk rapport utförd enligt anvisningar som ges i samband med kursstart.
Om det inlämnade rapportkonceptet inte godkänns som underlag för en muntlig presentation ges en första möjlighet till förnyad inlämning och muntlig presentation under den följande terminen och därefter en gång per termin.
Om bristerna vid en prövning av den skriftliga rapporten bedöms som ringa får examinator, efter samråd med handledare, besluta om kompletteing av rapporten, inklusive tidsramarna för detta.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).

Examensarbete
Som betyg används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Minst 135 högskolepoäng inom Byggingenjörsprogrammet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Walla, Erik (senaste upplagan)
Så skriver du bättre tekniska rapporter.
Lund: Studentlitteratur AB

Referenslitteratur
Kihlén, Elisabeth & Lantz, Agneta (2005)
Vägar till tekniskt vetenskaplig information
TeknologiBiblioteken, http://www.bibl.liu.se/utbildning/TGV/Tgv.htm
Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil senaste upplagan
Studentens skrivhandbok
Stockholm; Liber


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen fastställs i samråd med handledaren med hänsyn till arbetets karaktär.


Se denna kursplan som PDF