Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för naturvetenskap och teknik

Kursplan


Datateknik B, System- och programvaruutveckling, 7,5 högskolepoäng
Computer Science, System and Software Development, Intermediate Course, 7.5 Credits


Kurskod: DT2021 Utbildningsområde: Tekniska området
Huvudområde: Datateknik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Datateknik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2011-11-01 Senast ändrad: 2012-09-28
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursens syfte är att ge kunskaper om hur system- och programutveckling bedrivs på ett professionellt och yrkesmässigt sätt. Fokus läggs på att lära ut ett professionellt förhållningssätt vid programvaruutveckling, detta görs bland annat genom att poängtera betydelsen av att leverera vältestad och väldokumenterad kod samt systemdokumentation. Teori och praktik integreras genom ett projekt i kursen.
Kursens mål är att studenten skall ha tillägnat sig:
- kunskaper i datasystemutveckling utifrån ett systemtekniskt perspektiv
- kunskaper om programutvecklingens faser och nyckelbegrepp: krav- och behovsanalys (requirements analysis), kravspecifikation, programvaruarkitektur, design, implementering, testning, driftsättning (deployment) och underhåll (maintenance)
- kunskaper om programutvecklingsmetodiker och metoder och om hur vald metodik påverkar system- och programutvecklingsprocessen
- kunskaper om versionshanteringssystem, testramverk, användning av en wiki för att kommunicera och informera inom ett pågående projekt och dokumentationsverktyg för att generera html-baserad system- och programdokumentation.

Efter kursen skall du:
- kunna förstå system- och programutveckling ur ett systemtekniskt perspektiv
- kunna bedriva ett programmeringsprojekt enligt vald programutvecklingsmetodik
- kunna använda testdriven metodik vid programutveckling och använda testramverk som t.ex. NUnit för enhetstest och delsystemtest
- kunna använda verktyg för konfigurationsstyrning på ett effektivt sätt
- kunna dokumentera, informera och kommunicera med olika intressenter i projektet med en Wiki
- kunna programmera GUI-applikationer för Windows i C#.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen består av en integrerad teori- och projektdel. Ett projekt genomförs under kursens gång för att praktiskt få tillämpa en programutvecklingsmetod med dess olika metoder och verktyg.

Följande moment behandlas:
- Systemteknik, programvarusystemteknik och software engineering
Systemteknik, en övergripande ingenjörsdisciplin som handlar om att utveckla, integrera och underhålla system. Programvarusystemteknik är en disciplin vars syfte är att förbättra framtagning av programvara på ett effektivt sätt med egenskaper som är förutbestämda. Software engineering är tillämpningen av en systematisk, disciplinerad, kvantifierbar ansats för utveckling, drift och underhåll av programvara.
- Programvaruutvecklingsmetodiker och metoder
En översikt över idéer, begrepp och principer som styr olika programvaruutvecklingmetodiker. Speciellt fokuserar vi på agila programvaruutvecklingsmetodiker som används i projektdelen av kursen.
- Konfigurationsstyrning
Idéer och principer bakom verktyg för konfigurationshantering. Praktisk tillämpning av konfigurationsstyrning.
Idéer och principer för hur testdriven utveckling kan bedrivas, bl. a. behandlas Test-First-metodiken. Praktisk tillämpning av testdriven utveckling med hjälp av testverktyg och programmeringsspråket C#.
- Information och kommunikation i projektet via en Wiki
En Wiki är ett lättarbetat verktyg där alla kan skriva och läsa webbsidor. En wiki används med fördel för information och kommunikation inom ett projekt av utvecklare, kunder, projektledare och andra intressenter.
- Projektdokumentation med Wiki-motor
Fortlöpande dokumentation av ett projekt under hela dess livslängd är av stor betydelse för att utveckling och underhåll av systemet skall kunna göras på ett effektivt och konsistent sätt. Dokumentation i ett projekt sker på olika nivåer alltifrån programmerarens dagbok upp till systemnivå. I projektet skall en wiki-motor användas för webbaserad dokumentation.
- Programmering med C# i .NET-miljön
Programmering av grafiska gränssnitt i .NET-miljön. Unika språkegenskaper hos C#.


Studieformer

Föreläsningar och laborationer.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Projekt, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Kursen examineras skriftligt och muntligt via ett projekt.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).

Projekt
Som betyg används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Datateknik B, Objektorienterad programmering, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Enligt rektorsbeslutet nr 54/95, dnr 4.6 148-95 har avsteg medgivits från den tregradiga betygsskalan.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Finns ingen.


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Kursen är en projektkurs där vi använder XP-metodiken och verktyg som understödjer denna. Manualer och tutorials om verktygen finns att hämta på kurshemsidan.


Se denna kursplan som PDF