Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Datateknik, avancerad nivå, Projektarbete inom datateknik, 15 högskolepoäng | |||
Computer Science, Project work in computer science, Second level, 15 Credits |
Kurskod: | DT4007 | Utbildningsområde: | Tekniska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Datateknik | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Datateknik | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2007-08-31 | Senast ändrad: | 2017-03-30 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna visa
- kunskap och förståelse inom robotik och intelligenta system, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- fördjupad metodkunskap inom robotik och intelligenta system.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna visa
- förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
- förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter inom tillämpningar av robotik och intelligenta system samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
- Praktisk användning av moderna algoritmer, robotar och sensorer,
- problemformulering, analys av data,
- självständigt implementeringsarbete,
- arbetsplanering: att bryta ned arbetet i realistiska delmål och planera och följa upp arbetsinsats och tidsåtgång,
- informationshantering, forskningsetiska överväganden,
- rapportskrivande.
Handledning och självständigt arbete.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng, med datavetenskap/datateknik som huvudområde och 15 högskolepoäng i matematik (analys och algebra). Alternativt examen på grundnivå om 180 högskolepoäng, varav 30 högskolepoäng i matematik (analys och algebra) samt 15 högskolepoäng i datateknik/datavetenskap (som innehåller programmering). Dessutom krävs Engelska/Engelska 6.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Det här är en projektkurs, och det exakta innehållet specificeras individuellt. Studenten ska först kontakta en handledare vid forskargruppen AASS och diskutera en projektidé innan ansökning till kursen.
Kursen ges på engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur
Det här är ett självständigt projekt där studenten, med hjälp av handledaren, söker efter relevant litteratur.
This is an independent project where students, with supervision, search for relevant literature.