Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Engelska I, inriktning f-3, 15 högskolepoäng
English I, with a Specialisation in Early Years Teaching and Compulsory School Grades 1-3 Teaching, 15 Credits


Kurskod: EN012G Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Huvudområde: Engelska Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Engelska
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2016-02-09 Senast ändrad: 2017-03-28
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2017 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- grundläggande förståelse för den aktuella läroplanens språksyn,
- kunskap om och förståelse för lärprocesser som är centrala för tidig språkstart, och
- grundläggande kunskap i engelskans grammatik, ljudsystem och fonem-grafemkoppling.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- på ett adekvat sätt använda kursplanen i ämnet i planering av undervisning,
- göra och motivera didaktiska val med relevans för de tidiga skolåren,
- enskilt och i samarbete med andra planera och genomföra undervisningsmoment i engelska för de tidiga skolåren med fokus på muntlig produktion och interaktion,
- producera kortare texter på god engelska, och
- uttrycka sig på ledig och huvudsakligen korrekt engelska, inklusive ändamålsenlig klassrumsengelska.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- reflektera över sin egen lärarroll utifrån grundläggande teorier om andraspråksinlärning samt styrdokument,
- reflektera över didaktiska val i klassrumssituationer, och
- utvärdera undervisningsmaterial och lektionsplaneringar.


Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen utvecklar studenterna sin kommunikativa kompetens i talad och skriven engelska. Studenterna möter, tillämpar och reflekterar kring olika metodologiska grepp i samband med planering och genomförande av lektioner eller lektionsdelar med relevant innehåll för tidig språkstart. Genom planering, genomförande av, och reflektion kring lektioner får studenterna använda den begreppsapparat som de bygger upp i kursen. Genom individuella uppgifter får studenterna även tillfälle att utveckla egna språkliga färdigheter i engelska med fokus på det talade språket.


Studieformer

Undervisningen kan ske genom föreläsningar, seminarier och workshops vilka även kan vara webbaserade.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Ämnesdidaktik, 5 högskolepoäng. (Provkod: 1019)
Skriftliga uppgifter.
Laborationer, 2 högskolepoäng. (Provkod: 1018)
Muntliga uppgifter med skriftligt underlag.
Språkstruktur I, 6 högskolepoäng. (Provkod: 1016)
Salstentamen.
Språkstruktur II, 2 högskolepoäng. (Provkod: 1017)
Muntlig uppgift med inspelad högläsning.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Ämnesdidaktik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Laborationer
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Språkstruktur I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Språkstruktur II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 11 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning f-3, 30 högskolepoäng

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Estling-Vannestål, Maria
Essential English Grammar
Lund: Studentlitteratur, (senaste upplaga)
Keaveney, Sharon & Lundberg, Gun (2014)
Early Language Learning and Teaching:A1-A2
Lund:Studentlitteratur
Lundberg, Gun
De första årens engelska
Lund: Studentlitteratur, (senaste upplaga)
Skolverket (2011)
Kommentarmaterial till kursplanen i engelska
(tillgänglig i pdf-format på www.skolverket.se)
Skolverket. Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011)
Kursplanen i engelska
(tillgänglig i pdf-format på www.skolverket.se)
Sylvén, Liss Kerstin
The Ins and Outs of English Pronunciation
Lund: Studentlitteratur, (senaste upplaga)

Referenslitteratur
Bland, Janice ed. (2015)
Teaching English to Young Learners
London: Bloomsbury


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Engelsk-Engelsk ordbok, exempelvis Cambridge Advanced Learners' Dictionary.

Obligatorisk litteratur om ca 100 sidor tillkommer.


Se denna kursplan som PDF