Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa] |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Engelska I, inriktning f-3, 15 högskolepoäng | |||
English I, with a Specialisation in Early Years Teaching and Compulsory School Grades 1-3 Teaching, 15 Credits |
Kurskod: | EN012G | Utbildningsområde: | Undervisningsområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Engelska | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Engelska | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2016-02-09 | Senast ändrad: | 2017-03-28 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- grundläggande förståelse för den aktuella läroplanens språksyn,
- kunskap om och förståelse för lärprocesser som är centrala för tidig språkstart, och
- grundläggande kunskap i engelskans grammatik, ljudsystem och fonem-grafemkoppling.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- på ett adekvat sätt använda kursplanen i ämnet i planering av undervisning,
- göra och motivera didaktiska val med relevans för de tidiga skolåren,
- enskilt och i samarbete med andra planera och genomföra undervisningsmoment i engelska för de tidiga skolåren med fokus på muntlig produktion och interaktion,
- producera kortare texter på god engelska, och
- uttrycka sig på ledig och huvudsakligen korrekt engelska, inklusive ändamålsenlig klassrumsengelska.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- reflektera över sin egen lärarroll utifrån grundläggande teorier om andraspråksinlärning samt styrdokument,
- reflektera över didaktiska val i klassrumssituationer, och
- utvärdera undervisningsmaterial och lektionsplaneringar.
I kursen utvecklar studenterna sin kommunikativa kompetens i talad och skriven engelska. Studenterna möter, tillämpar och reflekterar kring olika metodologiska grepp i samband med planering och genomförande av lektioner eller lektionsdelar med relevant innehåll för tidig språkstart. Genom planering, genomförande av, och reflektion kring lektioner får studenterna använda den begreppsapparat som de bygger upp i kursen. Genom individuella uppgifter får studenterna även tillfälle att utveckla egna språkliga färdigheter i engelska med fokus på det talade språket.
Undervisningen kan ske genom föreläsningar, seminarier och workshops vilka även kan vara webbaserade.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 11 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning f-3, 30 högskolepoäng
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen ges på engelska.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
Engelsk-Engelsk ordbok, exempelvis Cambridge Advanced Learners' Dictionary.
Obligatorisk litteratur om ca 100 sidor tillkommer.