Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Engelska I, Engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur, 7,5 högskolepoäng
English I, Children's and YA Literature in English, Basic Course, 7.5 Credits


Kurskod: EN1011 Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Humanistiska området
Huvudområde: Engelska Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Engelska
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2011-11-04 Senast ändrad: 2012-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2012 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
-känna till viktiga verk, teman och genretypiska karaktärsdrag inom engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur
-känna till grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp och kunna använda dem i en diskussion
-ha viss inblick i olika metoder för hur engelskspråkig litteratur kan användas i undervisningen i grundskolan

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
-kunna använda engelskspråkig litteratur i den egna undervisningen
-kunna föra en diskussion kring litteratur på engelska i både tal och skrift
-kunna använda grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp i diskussion och analys av barn- och ungdomslitteraturen samt dess genretypiska karaktärsdrag

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
-kunna reflektera kring litteraturens roll i språkundervisningen
-kunna reflektera över barn- och ungdomslitteraturen från genus- och etnicitetsperspektiv


Kursens huvudsakliga innehåll

Denna kurs ger studenten inblick i engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur från det senaste seklet, samt tillfälle för reflektion kring och ökad medvetenhet om hur engelskspråkig litteratur kan användas i den egna undervisningen.

I kursen varvas litteraturanalys, där studenten får öva sig i att använda grundläggande
litteraturvetenskapliga begrepp i den egna analysen, med diskussion av hur olika litterära genrer kan användas i undervisning och språkinlärning. För barn- och ungdomslitteraturen specifika karaktärsdrag introduceras också och diskuteras från bl. a genus- och etnicitetsperspektiv.


Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och webb-baserade aktiviteter (Blackboard). Seminarier och Blackboarddiskussioner är obligatoriska.

Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska fullgöra momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur A, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examinaton sker genom hemtentamen. (Delkurs 1)
Engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur B, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Löpande muntlig examination. (Delkurs 2)

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur A
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur B
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Aktuellt språk Steg 3, Engelska B (områdesbehörighet 2).
Undantag medges från Aktuellt språk Steg 3.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletterings uppgiften ska lämnas in till läraren inom (en vecka) efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För betyg Väl godkänt på kursen krävs Väl godkänd på hemtentamen minst 5,5 högskolepoäng.
Kursen ges på engelska


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Carroll, Lewis (1994)
Alices Adventures in Wonderland
London: Penguin, 160 sidor
Dahl, Roald (2007)
The Witches
London: Puffin Books, 206 sidor
Dr. Seuss (1960)
Green Eggs and Ham
New York: Random House, 62 sidor
Dr. Seuss (2003)
The Cat in the Hat
London: Harper Collins, 61 sidor
Lewis, C. S. (2001)
The Lion, the Witch and the Wardrobe
London: Harper Collins, 203 sidor
Montgomery, L.M. (2007)
Anne of Green Gables
New York: W.W. Norton Books, 445 sidor
Munch, Robert N. & Martchenko, Michael (2000)
The Paper Bag Princess
Willowdale: Annick Press, 24 sidor
Nodelman, Perry, and Mavis Reimer (2002)
The Pleasure of Children's Literature
Allyn&Bacon, 338 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

A compendium of about 60 pages, including nursey rhymes, verse an schorlarly articles and electronic resources (web-sites) will be used.


Se denna kursplan som PDF