Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Engelska IIIa, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng | |||
English IIIa, with Specialisation in Upper Secondary School, Advanced Course, 30 Credits |
Kurskod: | EN1025 | Utbildningsområde: | Undervisningsområdet Verksamhetsförlagd utbildning |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Engelska | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Engelska | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2F |
Inrättad: | 2014-02-27 | Senast ändrad: | 2015-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- fördjupade kunskaper i några av lingvistikens huvudområden och teorier, framförallt inom sociolingvistik, såsom språkvariation, språkförändring, språk och genus, standardspråk, språknormer, språk och makt och språkplanering,
- fördjupade insikter i språkundervisningens mål och i hur särskilt sociolingvistikens olika delområden förhåller sig till gymnasieskolans språkundervisning såsom de manifesteras i styrdokumenten,
- fördjupad förståelse för relevant lingvistisk metod,
- kunskap om varierande didaktiska perspektiv på undervisning i muntliga och skriftliga framställningar i varierande kommunikativa situationer, inklusive texttyper,
- insikt i den formativa bedömningens principer och mål inom ramen för språkundervisning,
- viss kunskap om metoder för att analysera läromedel,
- detaljerad kunskap om vedertagna vissa genrer inom pedagogisk forskning och professionellt skrivande såsom utvärderingsrapport och problemlösningförslag,
undervisningspraktik och konstruera uppgifter för språkundervisning,
- viss kunskap om metoder för att observera och dokumentera elevers inlärning i språkundervisningen,
- insikt i ett antal engelskspråkiga klassiker likväl som nutida filmadaptioner,
- grundläggande kunskap om olika litterära perioder och rörelser,
- grundläggande kunskap om kommunikativa element i skönlitteratur, teater och film samt centrala kritiska begrepp inom litteraturvetenskap och filmstudier,
- insikt i textanalysens syfte i litteraturvetenskap och filmstudier, inklusive litteraturanalytisk bevisföring,
- viss kunskap om utvecklingspsykologiska teorier om läsfärdighet och kritiskt tänkande, och
- kunskap om kanonbegreppets problematik samt klassikernas traditionella roll i språkundervisningen.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- tillämpa lingvistisk kunskap i analyser av tal och skrift,
- förstå och tolka sambandet mellan historiska och samtida språkliga företeelser,
- tolka läro- och kursplaner avseende sociolingvistiska dimensioner,
- inta ett vetenskapligt förhållningssätt till primär- och sekundärkällor,
- använda ett akademiskt referenssystem såsom APA,
- konstruera uppgifter och välja undervisningsmaterial för olika elevgrupper samt kunskaps- och färdighetsnivåer,
- utvärdera olika undervisningspraktiker i förhållande till engelskämnets syfte och mål enligt läroplanen för gymnasieskolan,
- bedöma och göra medvetna val av läromedel för olika syften samt kunskaps- och färdighetsnivåer,
- kommunicera komplexa tankar i vedertagna genrer inom pedagogisk forskning och professionellt skrivande och använda lämpliga texttyper och genrekonventioner i tal och skrift,
- genomföra undervisning med olika elevgrupper och innehåll och anpassa sig till praktiska omständigheter,
- tillämpa olika arbetsformer som främjar elevers kommunikativa förmågor och anpassa undervisningsmaterial och aktiviteter till grupper och individuella elevers behov,
- praktisera formativ bedömning av elevers produktion,
- observera och dokumentera elevers inlärning,
- utvärdera sin egen undervisningspraktik,
- närläsa valda avsnitt i skönlitteratur och/eller scener från filmadaptioner och visa hur de avspeglar överordnade syften såsom tema, karaktär eller berättande,
- identifiera de karaktäristiska konstnärliga drag i skönlitteratur från varierande perioder och rörelser samt de kommunikativa elementen i roman- teater- och filmkonst,
- tillämpa lämpliga kritiska begrepp från litteratur- eller filmvetenskap i analyser och belägga litterära tolkningar med resonemang och textbevis,
- skriva en uppsats anpassad till den litterära uppsatsens konventioner och dokumentera källor genom användning av MLA referenssystem,
- identifiera implikationerna av utvecklingspsykologiska teorier om läsande och kritiskt tänkande för litteraturpedagogik i ämnet engelska på gymnasiet, med hänvisning till relevanta styrdokumenten, och
- ta ställning i kontroversiella frågor som rör urval av litteratur i skolans undervisning, och motivera sina ställningstaganden.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- självständigt reflektera över hur några områden inom lingvistisk kunskap både kan utnyttjas och hur de kan utgöra explicit undervisningsstoff,
- uttrycka medvetenhet om urvalskriterier för läromedel,
- reflektera över den formativa bedömningens principer och mål inom ramen för språkundervisning,
- reflektera över sin egen undervisning under den verksamhetsförlagda utbildning,
- visa ett professionellt och empatiskt förhållningssätt gentemot elever och personal,
- reflektera över skönlitteraturens och filmens möjligheter som konstnärliga media,
- reflektera över utvecklingen av läsandefärdighet och kritiskt tänkande inom ramen för språkundervisning, och
- reflektera över kanon-begreppen och dess relevans för urvalskriterier för litteratur i språkundervisningen, med hänvisning till relevanta kursplaner.
Delkurs 1
Engelsk lingvistik och Lgy11, 7,5 högskolepoäng
Delkursen bygger vidare på engelsk lingvistik och andraspråksinlärning I och ger en fördjupad inblick i språkvetenskapliga teorier med särskild hänsyn till språkundervisning. I delkursen, som har en historisk utgångspunkt, ingår studium av språkvariation, språkförändring, språk och genus, språkliga standarder och normer, samt språkplanering. Frågor om språkundervisningens mål problematiseras utifrån ett lärarperspektiv i kontexten av Lgy11. Studenterna förväntas självständigt samla in forskning i relevanta områden och sammanställa en annoterad bibliografi.
Delkurs 2
Att undervisa i engelska II, 7,5 högskolepoäng
I den här delkursen utforskar studenterna varierande perspektiv på undervisning i muntlig och skriftlig framställning i varierande kommunikativa situationer. De introduceras till läromedelanalys och utarbetar också aktiviteter syftande till att utveckla kommunikativa förmågor i engelska och utvärderar deras validitet och relevans för ämnet engelska i enlighet med läroplanen för gymnasiet. Studenterna introduceras dessutom till den formativa bedömningens mål och dess metoder för att observera och dokumentera elevernas lärande. Studenterna lär sig skriva i vedertagna genrer inom pedagogisk forskning och professionellt skrivande såsom utvärderingsrapport och problemlösningsförslag.
Delkurs 3
Verksamhetsförlagd utbildning 3, 7,5 högskolepoäng
I den här delkursen observerar och genomför studenterna undervisning med olika innehåll, anpassar den till olika elevgrupper och tillämpar arbetsformer som främjar elevers kommunikativa färdigheter. De anpassar material och metod efter olika kunskapsnivåer och varierande förhållanden i konkreta undervisningssituationer. Studenterna skriver också en pedagogisk rapport över sina undervisningserfarenheter där de utvärderar en aktivitet, dokumenterar elevernas inlärning och reflekterar över sin egen praktik.
Delkurs 4
Engelskspråkiga klassiker med didaktisk inriktning, 7,5 högskolepoäng
I den här delkursen får studenterna insikt i litterära konstformer genom att studera ett antal "klassiker" och jämför dessa med nutida filmadaptioner. Studenterna utvecklar sina närläsningsfärdigheter genom att läsa litterära verk från olika perioder, analysera utvalda avsnitt och visa hur de avspeglar överordnade konstnärliga syften såsom tema, karaktär och berättande. De identifierar också olika perioder och litterära rörelsers karaktäristiska konstnärliga särdrag och placerar därmed varje litterärt verk i en kulturell och historisk kontext. De utforskar litteraturens särart då de jämför scener i filmadaptioner med deras motsvarigheter i litteraturen, identifierar vad som överförts samt dess effekt. Analytisk praktik sätts i ett undervisningssammanhang genom diskussioner av utvecklingspsykologiska teorier om läsande och dess implikationer för litteraturpedagogik på gymnasiet, speciellt utmaningen att hjälpa elever förstå metoder och syften för textanalys, i både litteratur- och filmvetenskap. Dessutom diskuterar studenterna urvalskriterier för klassiker för undervisningen i engelska genom att undersöka förhållandet mellan kanonen och läroplanen, både inom språkundervisningens historia och samtida debatt gällande studiet av litteratur i skolan.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, workshops, verksamhetsförlagd utbildning och webbaserade diskussionsforum.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 17,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Engelska Ia, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng samt Engelska IIa, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Innan påbörjad VFU ska utdrag ur belastningsregistret överlämnas till rektor eller motsvarande vid den skola där den studerande har sin VFU-placering.
Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med skolhuvudmän i regionen (Dnr CF 59-214/2010 ). Avtalen innebär att VFU skall göras inom skolhuvudmännens ansvarsområde. Den studerande anmäler önskemål om VFU-placering i skolområde/arbetslag genom Lärarutbildningsverktyget (LUV), som nås via https://vfu.oru.se/. För att kunna anmäla önskemål om VFU-placering måste den studerande använda den e-postadress som tilldelats av universitetet. Örebro universitet beslutar om slutlig VFU-placering utifrån anmälda önskemål. Beslutet kan avvika från önskemålen.
Den studerande, som är antagen på Ämneslärarprogrammet, inriktning gymnasieskolan, skall anmäla önskemål inom gymnasieskolan.
Den verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs inom ramen för en arbetsvecka enligt lärares arbetstidsavtal.
Utbildningsort
Kursen är förlagd till Campus Örebro. Den verksamhetsförlagda utbildningen i kursen förläggs enligt ovanstående föreskrifter om verksamhetsförlagd utbildning.
Undervisningsspråk är huvudsakligen engelska.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
*Delar av verket läses. Se aktuell studiehandledning för mer information.
**Alla upplagor är gångbara.
I varje delkurs tillkommer artiklar och annat material om ca 100-150 sidor.
Filmadaptioner tillkommer i delkurs 4.