Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng | |||
Business Administration, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | FE100G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Företagsekonomi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2014-11-10 | Senast ändrad: | 2016-09-29 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- förklara grundläggande begrepp och deras historiska utveckling inom det företagsekonomiska ämnesområdet
- identifiera och analysera företagsekonomiska målsättningar, problem och möjligheter utifrån en helhetsförståelse av ämnet
- relatera olika företagsekonomiska funktioner till ett hållbart samhälle.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- analysera och diskutera företaget/organisationen som ett exempel på en problemställning
- söka och sammanställa information på ett systematiskt och källkritiskt sätt
- kommunicera, leverera och presentera självständigt arbete i olika former
- tillämpa vetenskapliga modeller, metoder och verktyg inom de olika delämnesområdena marknadsföring, redovisning, organisation och ekonomistyrning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- värdera företagsekonomiska mål, möjligheter och problem i relation till hållbarhet ur ett omvärlds- och samhällsperspektiv
- reflektera över företagsekonomens yrkesroll inom företag/organisationer och samhället
Kursen behandlar företagsekonomi i ett samhälleligt sammanhang. Som helhet är kursen strukturerad i delkurser med utgångspunkt i två perspektiv på företaget/organisationen: externt och internt. I första delen behandlas företag och företagande utifrån ett externt perspektiv. Här analyseras företagets/organisationens samspel och utbyte med omvärlden i form av varor, tjänster och information. I andra delen behandlas företagande utifrån ett internt perspektiv. Här analyseras företagets/organisationens interna arbete med organisering och styrning. Sammantaget skapar kursen en förståelse för företagandets olika problem och möjligheter i ett dynamiskt sammanhang.
Det externa perspektivet omfattar delkurserna 1-3 och det interna perspektivet omfattar delkurserna 4-5.
Del I. Det externa perspektivet
Delkurs 1: Företaget i samhället - en introduktion 3 hp
Företagandets problem och möjligheter analyseras, diskuteras och värderas utifrån ett samhällsperspektiv med hjälp av grundläggande vetenskapliga begrepp av betydelse för ämnet företagsekonomi.
Delkurs 2: Marknadsföring 6 hp
Delkursen handlar om hur företag agerar på varu-och tjänstemarknader för att skapa värde tillsammans med kunder och leverantörer. Den behandlar även hur företag organiserar sina aktiviteter för att skaffa kunskap om och etablera eller upprätthålla lönsamma relationer med externa aktörer. Företagets marknadsföringsaktiviteter är nära sammankopplade till företagets strategi, därför ges inledningsvis en introduktion till grundläggande begrepp och modeller inom strategiområdet.
Delkurs 3: Externredovisning och räkenskapsanalys 6 hp
Ur ett omvärldsperspektiv har externredovisning kommit att spela en allt viktigare roll när det gäller olika organisationers finansiella, sociala och miljömässiga ansvar. I denna kurs ges därför en introduktion av redovisningens grundläggande begrepp och modeller mot bakgrund av företagets relationer till sin omvärld. Vi går framförallt igenom och diskuterar vad balans- och resultaträkningen egentligen handlar om. Det gör vi genom att diskutera några av ämnets centrala begrepp såsom tillgång, skuld och vinst ur ett historiskt och ett nutida perspektiv. Dessutom innefattar delkursen praktiska och tillämpande övningar gällande löpande bokföring samt upprättande av bokslut. Under delkursen introduceras även analys och värdering av företag.
Del II. Det interna perspektivet
Delkurs 4: Organisation 6 hp
Företagets/organisationens verksamhet behöver struktur, mål och samordning av olika slags processer. I delkursen behandlas olika begrepp och modeller för intern organisering.
Delkurs 5: Ekonomistyrning 9 hp
Utifrån affärsstrategier och överordnade mål utvecklar företag/organisationer sin ekonomiska styrning. I delkursen behandlas olika begrepp och modeller för ekonomisk analys och styrning, så som budgetering, produktkalkylering och investeringsbedömning.
Kursen bygger på en hög grad av självständiga studier där studenten, enskilt och i grupp, arbetar med kursmaterialet i syfte att uppnå lärandemålen. Resultaten av de självständiga studierna presenteras och diskuteras vid ett antal obligatoriska seminarier. Som stöd för de självständiga studierna erbjuds även föreläsningar, lektioner, räknestugor och handledning. Föreläsningar syftar till att beskriva, problematisera och initiera nya moment på kursen medan lektioner består av gemensamma genomgångar av övningsuppgifter. Räknestugor är tillfällen då studenterna övar individuellt, men där det finns tillgång till lärarstöd. Handledningens former är anpassade till examinationen inom delkurserna.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kursens examination bedrivs i form av skriftlig tentamen och inlämningsuppgifter. Skriftlig tentamen examinerar kursens mål för kunskap och förståelse samt mål för färdighet och förmåga. Inlämningsuppgifter examinerar även värderingsförmåga och förhållningssätt. Inlämningsuppgifterna utförs individuellt samt i grupp i förekommande fall.
För slutbetyget G krävs betyget G på samtliga skriftliga tentamina och minst G på samtliga inlämningsuppgifter. För slutbetyget VG krävs betyget VG på minst tre skriftliga tentamina och betyget VG på minst en inlämningsuppgift, samt G på de övriga examinationsmomenten.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 4).
eller
Grundläggande behörighet samt Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A4).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Omprov
Omtentamen efter vårterminens sista ordinarie tentamenstillfälle infaller i augusti och ersätter då uppsamlingstentamen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur
För samtliga titlar gäller senaste upplagan.
För delkurs 2, Värdeskapande marknadskommunikation - litteratur och artiklar max ca 100 sidor, kan tillkomma ytterligare litteratur. Max 200 sidor.
För delkurs 3, Johansson & Johansson & Pautsch: Extern redovisning, avses endast övningsboken. Dessutom kan eventuellt kompendium tillkomma. Max 100 sidor.
Ytterligare litteratur kan tillkomma. Max 100 sidor.