Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Företagsekonomi, Entreprenörskap - Idé- och affärsutveckling, 15 högskolepoäng | |||
Business Administration, Entrepreneurship - Idea- and Business Development, 15 Credits |
Kurskod: | FE107G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Företagsekonomi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2016-09-01 | Senast ändrad: | 2018-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse:
Efter genomgången kurs skall studenten
-kunna grundläggande begrepp, modeller och perspektiv inom området entreprenörskap och kreativ idé- och affärsutveckling.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande
-ha förmåga att använda begrepp och modeller för att identifiera och beskriva fenomen med koppling till entreprenörskap
-med utgångspunkt i teoretisk kunskap kunna identifiera, analysera och utarbeta en idéutvecklingsprocess och affärsutvecklingsprocess. I detta ingår att
utarbeta lösningsförslag på praktiska problemställningar inom området idéutveckling och affärsutveckling samt skriftligen och muntligen redogöra för och diskutera resultat
-kunna analysera och bedöma kvalitet i entreprenöriella arbetsinsatser i idéutvecklingsprocess och affärsutveckling
-kunna reflektera kring den egna lärandeprocessen inom entreprenörskap.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupat sin förmåga att
-kritiskt kunna urskilja och relatera olika perspektiv och centrala begrepp inom entreprenörskapsområdet
-kritiskt kunna reflektera kring problemställningar och situationer som framträder i den entreprenöriella processen.
Entreprenörskap - idé och affärsutveckling är en kurs där tillfälle ges att utveckla entreprenöriella idéer och skapa innovativa affärsmodeller. Förutom att kursen behandlar grundläggande begrepp inom området entreprenörskap så ingår praktiska moment där tillfälle ges att få lära sig skapa, utveckla och tillvarata entreprenöriella möjligheter i praktiknära idéutvecklingsarbete. Kursen behandlar även moment av att analysera, utveckla och verifiera affärsmodeller. Entreprenöriella utmaningar kan återfinnas i olika kontexter där olika sociala, behovsmässiga, ekonomiska och tekniska beaktanden är av betydelse. Flera typer av entreprenörskap kan urskiljas, t ex samhällsentreprenörskap, entreprenörskap i befintliga verksamheter och startups.
Kursen är uppdelad i två delkurser (provkoder 0100-0400) & (0500-0800) där den första delen fokuserar på idéutveckling och den andra delen fokuserar på affärsmodellsutveckling.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och lektioner som syftar till att ge orientering i kurslitteraturen. I projektform genomgår deltagarna en kretativ idé- och affärsutvecklingsprocess, med praktisk relevans, som ger träning i entreprenöriell handling. I detta ingår fältarbete, samt workshops med analys- och kreativitets-övningar, och även seminarier där deltagare diskuterar teori och praktik.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Slutbetyg
För slutbetyget G krävs minst betyget G på samtliga examinationsmoment. För slutbetyget VG krävs betyget VG på minst 7 hp, samt G på de övriga examinationsmomenten.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Undervisningspråk är svenska men vissa föreläsningar och kurslitteratur kan vara på engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Kurskompendium och artiklar om max 400 sidor.