Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng | |||
Business Administration, Intermediate Course, 30 Credits |
Kurskod: | FE200G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Företagsekonomi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2015-11-20 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- beskriva och förklara innebörden av centrala begrepp, modeller, teorier och perspektiv inom kursens olika delmoment
- beskriva och förklara innebörden av vad teori kan vara och användas till inom företagsekonomisk forskning
-beskriva och förklara innebörden av vetenskaplig metod inom företagsekonomisk forskning och utredningsarbeten.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- tillämpa företagsekonomiska teorier och modeller för att identifiera och analysera olika typer av företagsekonomiska problem
- genomföra projekt och utredningar utifrån metodologiska och teoretiska överväganden
- tillämpa olika vetenskapsmetoder för insamling av data, samt analysera och bearbeta resultat
- kommunicera resultaten av utredningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- källkritiskt värdera information
- kritiskt granska olika typer av utredningar
- utveckla förmåga att värdera företagande och organisering utifrån ett etiskt förhållningssätt.
(Inom området teori och modellering)
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- övergripande redogöra för vad teori kan vara och vad teori kan användas till
- övergripande redogöra för huvuddragen i olika teoribildningar som förekommer i företagsekonomisk forskning
- redogöra för centrala begrepp och samband i tre teorier
- utifrån en teoretisk referensram utveckla en undersökningsmodell som syftar till att besvara en forskningsfråga
- kritiskt jämföra och värdera alternativa teoretiska ansatser vid besvarandet av en konkret forskningsfråga
- övergripande redogöra för vad vetenskaplig kunskap är, hur den genereras och olika synsätt på detta.
(Inom området organisation)
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- beskriva och förklara framväxten och innebörden av centrala begrepp som behandlar olika organisatoriska fenomen
- tillämpa teoretiska perspektiv och modeller på specifika organisatoriska problem
- tillämpa datainsamlings- och analysmetoder vid utredningsarbeten
- identifiera och kritiskt värdera företagsekonomiska problem utifrån ansvarstagande och hållbar utveckling.
(Inom området finansiell planering)
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva och förklara hur beslut som tas inom företaget påverkar kapitalets storlek och sammansättning
- förklara vilka samband som existerar mellan kapitalanvändning, kapitalanskaffning och avkastning på kapital
- förklara vilka samband som existerar mellan ett företags verksamhet och kassaflöden
- analysera kapitalbindning i olika former
- beräkna företags kapitalkostnad
- kritiskt bedöma värdet av alternativa modeller för finansiell planering och analys
- utnyttja kalkylprogram vid utveckling av modeller för finansiell planering.
(Inom området marknadsföring)
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- övergripande redogöra för och praktiskt tillämpa idéframtagning, affärsmodell och positionering av produkt/tjänst på konsumentmarknader
- närmare redogöra för centrala begrepp, modeller och samband inom idéframtagning, affärsmodell och positionering av produkt/tjänst på konsumentmarknader
- planera och genomföra en produkt- eller tjänsteutvecklingsprocess, från idégenerering
till dess att produkten eller tjänsten har kommersialiserats på en marknad
- identifiera och tillämpa datainsamlings- och analysmetoder vid projektarbeten
- kritiskt jämföra och värdera olika ansatser till idéframtagning, affärsmodell och positionering av produkt på konsumentmarknader
- kritiskt värdera etiska aspekter kopplat till varje led i produkt-eller tjänsteutvecklingsprocessen.
Kursen består av fyra delkurser.
Delkurs 1 Teori och modellering (7,5hp)
Delkursen består av tre moment. I det första momentet ges en introduktion i vad vetenskaplig kunskap är, hur den genereras samt olika synsätt på detta. Här är teoribegreppet centralt. Momentet inleds med ett praktikfall där studenterna problematiserar och genererar alternativa förklaringsmodeller utifrån ett praktikfall. I det andra momentet introduceras några olika företagsekonomiska teorier. Därefter får studenterna arbeta med att analysera hur dessa tillämpats för att generera kunskap utifrån olika problem och med olika metoder i forskningsstudier presenterade i vetenskapliga artiklar. Det tredje momentet behandlar hur förklaringar till problem kan ges, sk modellering, och speciellt med utgångspunkt i teori. Studenterna får själva träna på modellering genom att ta fram en undersökningsmodell utifrån en egen framtagen forskningsfråga och teoretisk referensram.
Delkurs 2 Organisation (9 hp)
Delkursen behandlar centrala organisationsteoretiska teorier, begrepp och modeller och även hur organisationskunskap utvecklats över tid. Under delkursen breddar och fördjupar studenterna sin kunskap om organisation och organisering. Genom uppgifter relaterade till konkreta organisatoriska situationer och problem kan studenterna förstå hur organisationskunskap kan omsättas i praktisk handling. Delkursen är organiserad utifrån tre olika uppgifter som löper parallellt. Uppgift 1 behandlar etiska aspekter av företagande och organisering utifrån frågor om hållbarhet och ansvarstagande. Uppgift 2 behandlar innebörden av olika teoretiska perspektiv och modeller inom organisationsområdet och utifrån ett historiskt perspektiv. I uppgift 3 tillämpar studenterna organisationsteoretiska begrepp och modeller och genomför en utredning utifrån ett forskningsmetodologiskt arbetssätt. De olika uppgifterna är länkade till varandra på så sätt att de individuella studierna i uppgift 1 och 2 stärker förutsättningarna för att genomföra den mer komplexa tredje uppgiften.
Delkurs 3 Finansiell planering (6 hp)
Delkursen består av fem moment. Den inleds med ett moment där olika former av företagsfinansiering beskrivs (emission, upplåning, intern finansiering) och grunderna i kapitalkostnadsteori förklaras. I ett andra moment jämförs olika slag av kalkylmodeller för lönsamhetsbedömning av investeringar och därefter följer ett moment där det redogörs för samband mellan företagets verksamhet och kapitalbindning i omsättningstillgångar (i huvudsak kundfordringar och varulager). Olika modeller för analys av rörelsekapital tas upp till behandling. Ett fjärde moment handlar om kassaflöden. Här behandlas dels en teknik för att i efterhand analysera ett företags kassaflöden och här demonstreras också hur beslutsfattare med hjälp av modeller kan prognostisera kassaflöden och upprätta likviditetsprognoser eller likviditetsbudgetar. I det avslutande momentet integreras de olika momenten då modeller för flerårig planering av företags kapitalbindning och kapitalanskaffning introduceras och utvecklas.
Delkurs 4 Marknadsföring (7,5 hp)
Delkursen består av tre moment. Det första momentet inleds med en idégenreringsprocess där studenterna utifrån givna förutsättningar får möjligheten att genomföra en idéframtagning och presentera denna. Därefter följer en process med resursanalys (inklusive presentation), som syftar till att balansera både interna och externa resurser, samarbeten och relationer kopplat till den utvecklade idén. Utifrån dessa båda delar övergår sedan projektet i en kommersialiserings-fas, där fokus ligger på att dels göra både marknads- och strategianalyser i syfte att lansera den nyutvecklade produkten/tjänsten. Momentet avslutas med ett obligatoriskt seminarium.
Kursen bygger på hög studentaktivitet på samtliga delkurser. Studenterna bedriver självständiga studier samt arbetar gruppvis i projektliknande former. Olika former av möten mellan studenter och lärare organiseras löpande under kursen. Seminarier är ett återkommande arbetssätt. Vid obligatoriska seminarier behandlas och diskuteras praktikfall, projektuppgifter, inlämningsuppgifter och PM. Studenterna presenterar sina egna och/eller diskuterar varandras uppgifter. På delkurs finansiering förekommer även lektioner och laborationer där studenterna kan öva och prova sig fram i grupp med stöd av lärare. På vissa delkurser finns möjlighet till handledning. Under samtliga delkurser erbjuds även föreläsningar till stöd för de självständiga studierna.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg
På kursen ges Underkänd eller något av betygen Godkänd eller Väl godkänd.
För slutbetyget Godkänd krävs minst betyget Godkänd på alla examinationsmoment. För slutbetyget Väl Godkänd krävs minst 16 hp med betyget Väl Godkänd på examinationsmoment samt minst betyget Godkänd på övriga examinationsmoment.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Godkända resultat om minst 21 högskolepoäng från Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng eller från Företagsekonomi, Företagets affärer och styrning, grundkurs, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Omprov
Omtentamen efter vårterminens sista ordinarie tentamenstillfälle kan infalla i augusti och ersätter då uppsamlingstentamen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1: Ytterligare litteratur kan tillkomma, max 250 sidor.
Delkurs 2: Ytterligare litteratur kan tillkomma, max 200 sidor.
Delkurs 3: Ytterligare litteratur kan tillkomma, max 100 sidor.
Delkurs 4: Ytterligare litteratur kan tillkomma, max 200 sidor.
För samtliga titlar gäller senaste upplagan.