Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa] |
|
Kursplan |
Företagsekonomi, Verksamhetsförlagd utbildning, 15 högskolepoäng | |||
Business Administration, Practice Internship, 15 Credits |
Kurskod: | FE201G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Företagsekonomi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2014-11-10 | Senast ändrad: | 2015-03-26 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs ha
- utvecklat en helhetssyn och förståelse för hur arbetet inom (företags)ekonomiområdet påverkar och påverkas av verksamhetens övergripande inriktning och utveckling
- kunskaper om och praktiska erfarenhet av olika arbetsuppgifter inom företag/organisationer, kopplade till ekonomiområdet
- kunskap om praktiska metoder inom det aktuella yrkesområdet
- kunskaper om intervju- och observationsmetoder.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- identifiera lämpliga metoder för att studera verksamheter, människor och miljöer i sin vardagliga situation
- självständigt formulera problem och identifiera möjliga lösningar på praktiska problem
- självständigt planera, prioritera och fullfölja en uppgift inom en given tidsram
- med utgångspunkt i erfarenheter och iakttagelser identifiera sina egna kunskapsbehov
- kritiskt reflektera över yrkesrollen i samspelet mellan olika arbetsgrupper på en arbetsplats
- söka relevant information som grund för analys och kritisk reflektion.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten ha förmåga att
- kritiskt reflektera över professionellt agerande inom en verksamhet med fokus på ansvarstagande för arbetets process, resultat och den egna lärandeprocessen
- kommunicera viktiga perspektiv på förhållandet mellan teori och praktik.
Kursen består av två delar.
Den första introducerande delen som består av tre moment är förberedande och mer teoretisk till sin karaktär. Denna första del inleds med ett moment som behandlar forskningsmetodik vid fältstudier, såsom olika metoder för observation, intervju och dokumentation. Därefter följer ett moment som behandlar olika traditionella arbetsområden/funktioner inom företag och organisationer och hur dessa kan organiseras och utvecklas. Här antas ett historiskt och processuellt perspektiv för att öka förståelsen för dynamiken i praktiskt arbete. Studenten ges möjlighet att förbereda sig inför sin praktik genom att i ett individuellt arbete fördjupa sina kunskaper om organisering och utveckling inom ett specifikt verksamhetsområde (bransch). På det sista momentet på kursens första del upprättar studenten en praktikplan över praktikperioden.
Under kursens andra och praktiska del (praktiktiden) deltar den studerande aktivt i och observerar det arbete som bedrivs på praktikplatsen. Studenten genomför kontinuerliga studier av verksamheten som dokumenteras i en fältdagbok. Studierna skall utgå från ett helhetsperspektiv där t ex praktikplatsens verksamhetsmål, organisation, ansvarsfördelning, ledning, samverkan, arbetsmetoder och tillämpning av relevant lagstiftning studeras.
Med stöd av handledare på praktikplatsen konkretiserar och fullföljer studenten sin individuella praktikplan fram till kursens slutrapport, som skall innehålla 2 delar. Den ena delen skall vara orienterad mot verksamhetsrelaterade problem och möjligheter på praktikplatsen (verksamhetsfokus), medan den andra delen skall innefatta en kritisk reflektion över erfarenheterna från praktikplatsen relativt den egna framtida yrkesrollen (professionsfokus).
Kursen kombinerar praktisk erfarenhet och teoretiska studier. De verksamhetsförlagda studierna planeras och genomförs i samråd mellan den studerande, arbetsplatshandledaren och den ansvarige läraren. Under kursens första och förberedande del bedrivs undervisningen i form av lektioner, seminarier och handledning. Obligatoriska uppgifter presenteras och diskuteras på ett obligatoriskt seminarium.
Studenten skall genom att delta i det praktiska arbetet på en arbetsplats på ett aktivt sätt tillgodogöra sig förekommande arbetsuppgifter inom yrkets område. Uppföljning av de verksamhetsförlagda studierna sker genom minst tre handledningssamtal på praktikplatsen, rapportskrivande samt aktivt deltagande på obligatoriska seminarium (se nedan). Seminarie- och examinationstillfällena baseras på studenternas enskilda arbeten. Individuell uppföljning sker även genom att studenten regelbundet för fältdagbok, vilken utgör en viktig grund för handledningssamtalen.
(För utförlig information, se studieplanen och schema.)
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Slutbetyg
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För betyget Godkänd (G) krävs betyget Godkänd på samtliga examinationer. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs betyget Väl Godkänd på individuell PM samt Godkänd på övriga examinationsmoment.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Företagsekonomi A, Företagets affärer och styrning, 30 högskolepoäng och 22,5 högskolepoäng från Företagsekonomi B, Företagets affärer och styrning II, 30 högskolepoäng samt Nationalekonomi A, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Studenten skaffar själv sin praktikplats. Universitetet godkänner praktikplatsen.
Rätten till betyg för de verksamhetsförlagda studierna föreligger för den student som på ett aktivt och godtagbart sätt fullgjort de skriftliga enskilda arbetena, deltagit på de obligatoriska seminarie- och examinationstillfällena och aktivt närvarat på praktikplatsen. Den av universitetet utsedda praktikansvariga läraren har ett övergripande samordningsansvar för examinationen på kursen. Examination sker på grundval av de av universitetet utsedda examinatorernas bedömning av de enskilda arbetena samt av praktikhandledares uppföljning av studenten.
Under praktikperioden gäller obligatorisk närvaro. Frånvaro vid enstaka tillfällen kan efter överenskommelse med praktikansvarig lärare kompenseras.
För betygskriterier, se studieplan och schema.
Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Vetenskaplig litteratur och artiklar, i enlighet med studentens ämnesval och tema för verksamhetsförlagd utbildning tillkommer, max 800 sidor.