Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Handelshögskolan vid Örebro universitet

Kursplan


Företagsekonomi, Global marknadsföring, 7,5 högskolepoäng
Business Administration, Global Marketing, 7.5 Credits


Kurskod: FE204G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Företagsekonomi Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Företagsekonomi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2014-11-10 Senast ändrad: 2016-05-02
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- beskriva och förklara innebörden av centrala begrepp och modeller för marknadsföring i en global kontext
- beskriva och förklara vad som är speciellt för globala marknadsföringsoperationer relativt marknadsföring i ett enskilt land
- beskriva och förklara innebörden av internationaliseringsteoretiska modeller
- beskriva och förklara med relevanta begrepp och modeller hur stora och små företag organiserar, planerar och genomför marknadsföringsinsatser tillsammans med internationella partners.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- analysera globala marknadsföringsplaners syfte och konsekvenser för de inblandande intressenterna i olika länder
- argumentera för olika handlingsalternativ i relation till aspekter av global marknadsföring som presenteras på kursen
- tillämpa begrepp och modeller som är relevanta för global marknadsföring
- presentera och värdera problem centrala i forskning om global marknadsföring
- analysera föreslå relevanta marknadsföringsåtgärder till företag och organisationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- visa förmåga att identifiera globala marknadsföringsproblem med stöd från litteraturen, och behovet av ytterligare kunskap
- visa färdighet att kritiskt utvärdera och systematiskt lära av marknadsföringinsatser i ett globalt sammanhang
- kritiskt granska olika aktörers perspektiv på marknadsföring av produkter och tjänster över nationsgränserna
- visa medvetenhet om etiska aspekter i multinationell marknadsföringsverksamhet
- visa förmåga att arbeta i projektgrupper i en multikulturell kontext.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen omfattar följande aspekter av global marknadsföring
- Den globala marknadsföringens arena
- Internationaliseringsteorier
- Strategier för att komma in på en ny marknad
- Pris-, produkt-, distributions- och reklamstrategier för en global marknad
- Trender och nya möjligheter i global marknadsföring.

Kursen ger olika perspektiv på hur man kan studera och utvärdera global marknadsföring, och syftar till att öka studentens medvetenhet om de viktigaste marknadsföringsfrågorna som företag med global närvaro ställs inför.


Studieformer

Kursen utgår från ett aktivt lärande, och är utformad för att ge stora möjligheter för samverkan mellan internationella studenter med olika bakgrunder. För att bli ā jour med aktuella globala marknadsföringsfrågor förväntas eleverna läsa läroboken och artiklar om aktuella ämnen och praktikfall.
Undervisningen bedrivs med föreläsningar och seminarier
- Föreläsningar där läraren introducerar och organiserar begrepp, modeller och teorier som är mest centrala i kurslitteraturen
- Seminarier där praktikfall och aktuell forskning diskuteras och analyseras
- Seminarier där gruppbaserade studentprojekt presenteras och diskuteras.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Inlämningsuppgift I, 0,5 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Individuell inlämningsuppgift som presenteras vid ett obligatoriskt seminarium.
Inlämningsuppgift 2, 0,5 högskolepoäng. (Provkod: 0120)
Individuell inlämningsuppgift som presenteras vid ett obligatoriskt seminarium.
Inlämningsuppgift i grupp, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0130)
Gruppuppgift som presenteras och granskas vid ett obligatoriskt seminarium.
Skriftlig tentamen, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0140)
Individuell salstentamen som täcker kursens innehåll och litteraturen.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Inlämningsuppgift I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Inlämningsuppgift 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Inlämningsuppgift i grupp
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Skriftlig tentamen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Slutbetyg
Kursens slutbetyg översätts till ECTS-betygsskalan.

Slutbetyget baseras på betyget för salstentamen och ges när studenten är Godkänd på alla övriga examinationsmoment.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Godkända resultat om minst 21 högskolepoäng från Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng eller från Företagsekonomi, Företagets affärer och styrning, grundkurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Den skriftliga salstentamen kan skrivas på engelska eller svenska. Alla andra kursuppgifter, muntligt och skriftligt, inklusive inlämningsuppgifter och grupparbeten, skall författas och presenteras på engelska.

En obligatorisk individuell examination kommer ersätta gruppuppgiften för student som redan är godkänd på följande examinationsmoment:
- Inlämningsuppgift i grupp - Företagsekonomi, Kultur och ledarskap i internationellt företagande, 7,5 högskolepoäng, Örebro universitet
- Marknadsföring, Inlämningsuppgift 2 - Företagsekonomi, Företagets affärer och styrning, grundkurs, 30 högskolepoäng, Örebro universitet.

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Networking in business to business relationships
A compilation of texts provided by the department, about 100 pages [Kompendium]
Hollensen, Svend (2012)
Essentials of Global Marketing
Harlow, Essex, England: Pearson Education, ISBN/ISSN: 978-0-273-75654-5, 560 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Additional literature: Annual reports, research papers and periodicals, not more than 300 pages.


Se denna kursplan som PDF