Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Handelshögskolan vid Örebro universitet

Kursplan


Industriell marknadsföring och strategi, 7,5 högskolepoäng
Industrial B2B-marketing and Strategy, 7.5 Credits


Kurskod: FE252G Utbildningsområde: Tekniska området
Huvudområde: Företagsekonomi Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Företagsekonomi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2018-02-26 Senast ändrad: 2018-09-27
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara innebörden av olika centrala begrepp och modeller i industriell marknadsföring och strategi,
- förklara skillnader och likheter mellan centrala teoretiska perspektiv inom området industriell marknadsföring och strategi, och
- redogöra för olika typer av marknader, och synsätt på marknader samt strategier för att nå dessa med erbjudanden.


Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera industriella marknadsföringsproblem och möjligheter utifrån ett givet perspektiv eller synsätt,
- identifiera marknadsstrategiska problem utifrån ett givet perspektiv eller synsätt,
- koppla strategi till marknadsföring i ett industriellt sammanhang, och
- inom en given tidsram presentera en lösning på ett marknadsföringsproblem eller marknadsstrategiskt problem.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt reflektera över val av perspektiv och synsätt på industriell marknadsföring och strategi,
- kritiskt värdera olika sätt att koppla samman strategi och marknadsföring i ett industriellt sammanhang, och
- reflektera över marknadsbegreppet och dess gränser.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen innehåller en introduktion, genomgång och problematisering av centrala perspektiv, begrepp och modeller inom industriell marknadsföring. Bl. a. diskuteras:
- Nätverksperspektivets syn på värdeskapande i affärsnätverk
- Service-dominance-logiken
- Marknadskanaler och service-output-begreppet
- Utbytesbegreppet
- Värdeskapande utbyten i utvecklade kund-leverantörs förbindelser
- Betydelsen av marknadsplanering och marknadsorientering
- Relationsinriktad marknadskommunikation i företagets försörjnings- och distributionsprocesser

Kursen tar vidare upp hur en ökad tjänsteorientering skapar ändrade förutsättningar för utformandet av innovativa och attraktiva kunderbjudanden. Strategiska aspekter diskuteras med avseende på företagets möjligheter att utveckla konkurrenskraft via enskilda kund-leverantörs relationer med beaktande av processer i företagets affärsnätverk.


Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner och seminarier.

Föreläsningar: Läraren strukturerar materialet, problematiserar och exemplifierar med utgångspunkt från kurslitteraturen.

Lektioner: Övningsuppgifter av olika slag behandlas. Det kan vara uppgifter av diskussionskaraktär eller rena räkneuppgifter som löses eller diskuteras.

Seminarier och handledning: Inlämningsuppgift presenteras och diskuteras. Deltagande i seminariet och handledning är obligatoriskt.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Marknadsanalys, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examination sker genom skriftlig rapport och muntlig redovisning i grupp.
Begrepp, principer och perspektiv, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Examination sker genom individuell skriftlig salstentamen.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).

Marknadsanalys
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Begrepp, principer och perspektiv
Som betyg används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).


SLUTBETYG
Som slutbetyg på kursen ges något av betygen Underkänd, 3, 4 eller 5. Som slutbetyg på kursen används betyget från skriftliga tentamen (provkod 0200) givet att provkod 0100 är godkänd.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Industriell ekonomi, 7,5 högskolepoäng, och Ekonomistyrning, industriell budgetering och kalkylering, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa skall i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

Enligt rektorsbeslut dnr ORU 4.3.1-3289/2013 har avsteg medgivits från den tregradiga betygsskalan.

Till kursen antas endast behöriga studenter antagna på programmet Civilingenjör, Industriell ekonomi.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Hitt, Michael A. & R. Duane Ireland & Robert E. Hoskisson (Senaste upplagan)
Strategic Management: Concepts: Competitiveness and Globalization
Stamford : Cengage Learning, 422 sidor
Kindström, Daniel & Christian Kowalski & Anders Parment (Senaste upplagan)
Marknadsföring mellan företag
Malmö : Liber, ISBN/ISSN: 978-91-47-09733-3, 312 sidor
Lekvall, Per & Claes Wahlbin (Senaste upplagan)
Information för marknadsföringsbeslut
Lund : Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-86-46085-3, 412 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga artiklar tillkommer. Max ca 150 sidor.


Se denna kursplan som PDF