Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Företagsekonomi, Ledning och styrning av tjänsteprocesser, kandidatkurs, 15 högskolepoäng | |||
Business Administration, Service Operations- and Process Management, Advanced Course, 15 Credits |
Kurskod: | FE306G | Utbildningsområde: | Tekniska området Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Företagsekonomi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2016-11-10 | Senast ändrad: | 2017-03-30 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens övergripande mål är att med utgångspunkt i ett systemsynsätt ge kunskap om och förståelse för både strategiska- och operativa nivåer för design, ledning och styrning av tjänsteprocesser. Fokus ligger på effektiva och kundvärdeskapande tjänsteprocesser i olika typer av tjänstesystem för att skapa konkurrenskraft i en dynamisk affärsmiljö.
Efter genomgången kurs skall studenten ha
- erhållit kunskaper om centrala teorier inom området 'service process management' i ett interorganisatoriskt sammanhang
- erhållit fördjupade kunskap om verktyg och modeller för design och styrning av värdeskapande- och relationsorienterade tjänsteprocesser
- utvecklat sin förståelse för innebörden och betydelsen av ett kritiskt förhållningssätt till såväl
teoribildning som praktiska problemställningar
- utvecklat sin förmåga att i projektarbete självständigt analysera och dra slutsatser om problemställningar som rör effektivitet i olika tjänsteprocesser
- utvecklat färdigheter att praktiskt arbeta med analys och formulering av strategiska och operativa aspekter relaterade till ett problemområde i syfte att åstadkomma utväxling av kundvärde i tjänsteprocesser.
Kursen är strukturerad i två huvudsakliga moment. Det första momentet innehåller föreläsningar med syfte att problematisera centrala teoretiska områden och strukturera innehållet i kurslitteraturen. Detta moment innehåller också seminarier och laborationsbaserade simuleringsövningar där studenter aktivt bidrar till varandras lärande med analys, diskussion och reflektion. Praktikrelaterade exempel diskuteras också. Det andra momentet innehåller ett projektarbete med koppling till praktik.
Inom ramen för kursen diskuteras teorier, managementfilosofier och centrala begrepp inom området service process management (från service productivity och 'lean thinking' till tjänstedominant logik och värdeskapande i nätverksrelationer). Det idémässiga upplägget innebär att vi utgår från ett organisationsperspektiv på tjänsteprocesser för att sedan växla till inter-organisatoriskt perspektiv.
Följande innehåll fokuseras:
- Problematisering kring effektivitet i, och styrning av, tjänsteprocesser
- Design av tjänsteprocesser
- Kapacitets- och resursnyttjande i tjänsteprocesser
- Innehåll, funktion och utväxling av kundvärde i relationsorienterade tjänsteprocesser
- Integration av processer i nätverk med internet som möjliggörare av värdeskapande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar samt obligatoriska gruppövningar, laborationer och seminarier. Föreläsningar syftar till att strukturera det teoretiskt orienterade innehållet i kurslitteraturen. Övriga undervisningsformer syftar till att analytiskt illustrera och diskutera praktikrelaterade exempel. Ett självständigt projektarbete genomförs där studentgrupper tillämpar teori, analyserar och drar slutsatser om praktisk tillämpning. Stor vikt läggs vid seminarierna där studenterna aktivt skall bidra till varandras lärande genom förberedda presentationer, analys och diskussion.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För slutbetyget G krävs att alla examinationer är betygssatta till minst G. Slutbetyget VG baseras på en sammanvägning av delexaminationerna. Kriterier för sammanvägning innebär att studenten uppnått totalt 75% efter sammanvägning. De enskilda examinationsmomentens (principiella och relativa) viktning för sammanvägning av betyg VG är följande: Tentamen (40%); Projektarbete (30%); Inlämningsuppgifter (30%).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng och godkända resultat om minst 22,5 högskolepoäng från Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Viss undervisning kan komma att hållas på engelska.
Omprov i det fall kursen ges som sista kurs på vårterminen:
Omtentamen efter vårterminens sista ordinarie tentamenstillfälle infaller i augusti och ersätter då uppsamlingstentamen.
Restuppgifter ska fullgöras snarast efter lärares anvisning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar tillkommer (max 200 sidor).