Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Företagsekonomi, Affärsförnyelse och tillväxt, avancerad nivå, 15 högskolepoäng | |||
Business Administration, Growth Management, Second Cycle, 15 Credits |
Kurskod: | FE409A | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Företagsekonomi | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2017-11-17 | Senast ändrad: | 2018-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Det övergripande syftet med denna kurs är att fördjupa och problematisera kunskapen om förnyelse och tillväxtproblematik i främst företag utifrån olika teoretiska perspektiv och praktiska problemställningar. Detta ska bidra till ökad förmåga hos studenterna att i praktiken arbeta med problemområdet.
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för och värdera olika centrala teoretiska perspektiv inom området affärsförnyelse och tillväxt samt för hur perspektivväxlingar bidrar med fördjupad analys och mångfacetterad förståelse av praktiken
- redogöra för olika begrepp och modellers innebörd inom området affärsförnyelse och tillväxt samt för konsekvenser av deras tillämpning på praktiska problemställningar.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande
- med utgångspunkt i teoretisk kunskap kunna identifiera, analysera och utarbeta lösningsförslag på praktiska problemställningar inom området affärsförnyelse och tillväxt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att kritiskt värdera och förhålla sig till
- teoribildningen inom området
- normativa managementkoncept som praktikern möter i förnyelsearbetet
- problemställningar och situationer som uppkommer i det praktiska förnyelsearbetet i
företag och organisationer.
Behovet och betydelsen av affärsförnyelse och tillväxt för stärkt konkurrenskraft hos företag diskuteras idag mot bakgrund av drivkrafter i den globala världen som teknikutveckling och den uppmärksammade hållbarhetsaspekten. Att förnya en verksamhet behöver dock inte vara ett resultat av en reaktion på händelser i omvärlden utan också ett resultat av företags proaktiva
agerande.Förnyelseproblematiken berör också offentliga verksamheter där det idag finns behov av att finna nya sätt att utveckla verksamhet. Oavsett drivkraften till förnyelsen handlar det om att utveckla nya värdeerbjudanden såväl som nya interna och externa processer samt relationer till aktörer i nätverk. Mot denna bakgrund är kursens syfte att problematisera förnyelse och tillväxtproblematik i såväl stora som små, nya som etablerade företag. Detta görs utifrån olika teoretiska perspektiv med syftet att bidra till förståelse och förmåga att i praktiken arbeta med dessa problemområden. Ledord här är innovation och entreprenörskap.
Kursens innehåll tar sin utgångspunkt i förnyelseproblematik i det enskilda företaget och med fokus
på värdeerbjudandet. Detta berör såväl den interna organisationen och relationer inom denna som
olika relationer med externa aktörer. De teorier och begrepp som kursen behandlar innefattar innovation, entreprenörskap, tillväxt, kunskap och lärande, resurser och kapabiliteter, samarbete i olika former inom och utom organisationen, värde och värdeskapande samt konkurrens och konkurrenskraft. Dessa mer grundläggande teorier och begrepp behandlas också utifrån olika teman som exempelvis affärsmodellinnovation, innovationssystem och kluster för innovation och sociala innovationer.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Föreläsningarna strukturerar och problematiserar teorier, modeller och begrepp med koppling till praktiska problemställningar. Detta innebär att lärare och studenter tillsammans diskuterar och reflekterar över hur olika aspekter av praktiken kan förstås/förklaras med teori och teoretiska perspektiv. Stor vikt läggs vid seminarierna där studenterna aktivt ska bidra till varandras lärande genom förberedda presentationer som analyseras och diskuteras. Huvuddelen av seminarierna är obligatoriska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För slutbetyget godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment. För slutbetyget väl godkänd (VG) krävs minst 7,5 högskolepoäng på VG-givande examinationsmoment och godkänt (G) på resterande moment.
För att erhålla betyg på examinationsmoment med obligatorisk närvaro vid seminariet kärvs vid utebliven närvaro, förutom minst godkänt på den skriftliga redovisningen av momentet, godkänt på uppgift som ersätter närvaro vid seminariet.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kompletteringsuppgifter skall fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Förutom de gemensamma obligatoriska artiklarna tillkommer vetenskapliga artiklar och annat material för PM och inlämningsuppgifter som dels anvisas av lärare och dels väljs av studenterna själva. Omfattningen av detta material uppgår till max 500 sidor.