Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Företagsekonomi, Vetenskaplig analys, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng | |||
Business Administration, Scientific Analysis, Second Cycle, 7.5 Credits |
Kurskod: | FE413A | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Företagsekonomi | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2017-11-17 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha övergripande kunskap om innebörden av vetenskaplig analys och förståelse av dess roll i kunskapsprocessen
- ha övergripande kunskap om vilka möjligheter och begränsningar som kvantitativa och kvalitativa metoder erbjuder för datainsamling och analys
- ha fördjupad kunskap om vilka möjligheter och begränsningar som följer med innehållsanalys, grundad teori och diskursanalys.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- uppvisa färdighet att med olika kvalitativa metoder analysera data i form av arkivdata, intervjumaterial eller observationsdata.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten ha förmåga att:
- kritiskt reflektera över grundläggande antaganden bakom olika ansatser för analys av data och redogöra för skillnader mellan dem
- kritiskt förhålla sig till etiska problem vid kvalitativ analys.
Kursen inleds med en översikt över relationen mellan forskningsproblem och val av metod för insamling samt analys av data. Därefter inriktas kursen mot frågor om vetenskaplig analys, med särskild fokus på kvalitativa analysmetoder. Fördjupning sker mot fyra alternativa metoder, nämligen multivariat statistisk analys, innehållsanalys, grundad teori samt diskursanalys. Respektive analysmetod illustreras och diskuteras med hjälp av artiklar från aktuell forskning inom olika företagsekonomiska discipliner (marknadsföring, organisation och redovisning).
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, laborationer och seminarier. Under föreläsningarna strukturerar, problematiserar och exemplifierar läraren materialet med utgångspunkt från kurslitteraturen. Under de laborativa inslagen ges studenterna möjlighet att praktiskt tillämpa de analysmetoder som ingår i kursen, medan seminarierna behandlar kursens fyra obligatoriska inlämningsuppgifter.
Viss undervisning kan komma att hållas på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg
På kursen ges Underkänd eller något av betygen Godkänd eller Väl godkänd.
För slutbetyget Godkänd krävs minst betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment. För slutbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på minst två (2) av examinationsmomenten samt minst betyget Godkänd på övriga examinationsmoment.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Ytterligare litteratur kan tillkomma (max 150 sidor).