Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Företagsekonomi, Datorbaserad kalkylering och redovisning, avancerad nivå, 15 högskolepoäng | |||
Business Administration, Computer-based Costing and Accounting, Second Cycle, 15 Credits |
Kurskod: | FE415A | Utbildningsområde: | Tekniska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Företagsekonomi | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2017-11-17 | Senast ändrad: | 2018-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupad kunskap om
- företagsekonomisk beslutsteori,
- principer för utformning och användning av kalkylsystem (jfr den uppsättning principer som styr företags externa redovisning),
- modeller och praxis inom internredovisning och
- kommersiella IT-baserade kalkylerings- och redovisningsprogram
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupad förmåga att
- omsätta ovannämnda principer och modeller i praktiskt fungerande kalkyl- och redovisningssystem,
- utvärdera datorbaserade kalkylerings- och redovisningsprograms möjligheter och begränsningar att stödja teknikföretags produkt- och processutveckling och förse beslutsfattare med relevant information.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupat sin förmåga att
- kritiskt reflektera över den mikroekonomiskt influerade 'decision relevance'-ansatsen och möjligheter att tillämpa den i praktiska tillämpningar
- kritiskt reflektera över några i litteraturen förekommande teorier om utformning av beslutsneutrala databaser och internredovisningsmodeller
Inledningsvis behandlas den s k 'decision relevance'-ansatsen, vilket betyder att det inte finns något som kan betraktas som en 'sann' kostnad relevant för alla typer av beslut. Detta betyder i sin tur att det krävs flexibla kalkylsystem som kan tillhandahålla beslutsrelevant information för många olika typer av beslut såsom prissättningsbeslut, produkt- och produktutvecklingsbeslut, produktmixbeslut samt kundlönsamhetsanalyser. I samband med detta behandlas frågan om hur en sådan syftesneutral databas kan struktureras och användas för beslutsfattande i dagens teknikföretag.
Efter att frågan om vilka informationsbehov som finns diskuterats behandlas hur olika internredovisningsmodeller förmår att tillgodose dessa olika informationsbehov. Med hjälp av en av dessa internredovisningsmodeller implementeras den databas och de rapporter som utvecklats under den inledande delen i ett IT-baserat redovisningssystem vars begränsningar analyseras och diskuteras.
Undervisningen bedrivs i form av datorbaserade laborationer, seminarier, föreläsningar och handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SLUTBETYG
För betyget Godkänd krävs Godkänd på PM och Godkänd på oppositionsuppgiften. För betyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd på PM och Godkänd på oppositionsuppgiften.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Restuppgifter ska fullföljas snarast enligt lärares anvisning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar motsvarande max 200 sidor tillkommer. För närmare instruktion kontakta Handelshögskolan vid Örebro universitet.
Senaste upplagan av böckerna används.