Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Företagsekonomi, CSR och företagsetik, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng | |||
Business Administration, CSR and Business Ethics, Second Cycle, 7.5 Credits |
Kurskod: | FE416A | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Företagsekonomi | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2017-11-20 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) och näraliggande begrepp inom hållbarhetsområdet, avseende innehåll, bakgrund, utvecklingstendenser och relevans för näringslivet, i syfte att själv kunna följa kunskapsutvecklingen på området
- förstå och diskutera teoretiska perspektiv på CSR och näraliggande begrepp samt ha insikt i grundläggande företagsetisk analys- och begreppsapparat
- beskriva CSR-arbetets grundläggande organisering, strukturer och rutiner i näringslivet
- diskutera olika metoder för och former av ledning, styrning och strategi knutna till CSR och etik i organisationer
- redogöra för socialt entreprenörskap och dess förhållande till CSR och andra näraliggande begrepp.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och analysera problem och utvecklingsbehov som berör CSR-arbetets praktiska utformning och innehåll, ur både ett företagsinternt och företagsexternt perspektiv
- identifiera, värdera och ge förslag på lösningar av etiska problem i näringsliv och organisationer utifrån en företagsetisk analys- och begreppsapparat
- tillämpa och integrera olika metoder, modeller, vetenskapliga rön och teoretiska perspektiv för att analysera, förklara och diskutera frågor knutna till CSR och företagsetik
- kommunicera såväl skriftligt som muntligt kring CSR och företagsetik anpassat till olika målgrupper och situationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- reflektera över och förhålla sig till näringslivets roll och affärspraxis utifrån olika etiska perspektiv
- förhålla sig till CSR och företagsetik utifrån olika perspektiv, innefattande lednings-, strategiskt, risk- och intressentperspektiv
- analysera och värdera existerande forskning, praxis och utveckling på CSR-området utifrån olika teoretiska utgångspunkter samt utifrån eget och andras kompetensbehov.
Kursen behandlar CSR och företagsetik ur flera olika synvinklar. CSR och företagsetik diskuteras både praktiskt, teoretiskt och filosofiskt för att studenterna ska tillägna sig den kunskap och de verktyg som behövs för att förstå frågornas relevans i näringsliv och organisationer.
Kursen omfattar följande teman
- CSR-begreppets bakgrund, innehåll och utvecklingstendenser
- teoretiska och moralfilosofiska utgångspunkter för att kunna förstå, analysera och värdera etiska frågeställningar som aktualiseras i näringsliv och organisationer
- teoretiska utgångspunkter för att kunna förstå, analysera och värdera CSR-praxis, CSR-strategi och underliggande resonemang bakom CSR
- frågor om etik i organisationer och styrning av denna etik
- nationella och internationella institutioner, standardisering och reglering av betydelse för CSR
- aktuella praktiska problem inom CSR-området
- risk-, lednings-, strategi- och intressentperspektiv på CSR
- socialt entreprenörskap
- aktuell forskning inom CSR-området utifrån olika teoretiska perspektiv.
Kursen består av två delmoment. Det första delmomentet ger en ingång till samtliga teman på kursen och examineras med en tentamen. Här examineras begrepp, teori och praktik kring CSR och företagsetik (motsvarande de fem första kursmålen). Det andra delmomentet examinerar problem, funktion och reflektion kring CSR och företagsetik samt skriftlig och muntlig färdighet (motsvarande de sju sista kursmålen). Detta andra delmoment innefattar en inlämningsuppgift (term paper) som examineras på ett obligatoriskt seminarium.
Kursen bygger på att studenten aktivt söker kunskap och utvecklar färdigheter, förmågor, förståelse och förhållningssätt inom CSR och företagsetik. Till stöd för detta används relevant kurslitteratur. Studentens lärande stöds av föreläsningar, lektioner och övningar, som utformas så att studenten genom ett aktivt förhållningssätt arbetar för att nå kursens mål, vilket innebär att studenten förväntas identifiera och lösa problem i verkliga fall från näringslivet utifrån modeller, metoder och analytiska ramverk, samt diskutera och presentera sitt arbete. Detta kan göras i samarbete med företag som medverkar på kursen. Resultaten av arbetet presenterar och diskuterar studenten. Här ingår också att värdera och kritiskt reflektera över andras arbeten. Detta görs skriftligt och muntligt.
För att underlätta studentens inlärning genomförs
- Föreläsningar där läraren strukturerar materialet, problematiserar och exemplifierar med utgångspunkt från kurslitteraturen. Föreläsningarna har huvudsakligen en orienterande karaktär, som syftar till att underlätta studenternas egen kunskapsinhämtning inför tentamen och inlämningsuppgift. Föreläsningar omfattar även gästföreläsningar av representanter för näringslivet och andra organisationer.
- Lektioner, där olika frågeställningar inom kursens ram diskuteras och bearbetas genom att uppgifter av olika karaktär genomförs av studenterna. Lektionerna omfattar tematiskt orienterade tillämpningsövningar som utgör stöd för den inlämningsuppgift som examineras i slutet av kursen. Förutom ordinarie lärare kan representanter för näringslivet och andra organisationer komma att närvara. Lektioner kan i fall då läraren finner det lämpligt komma att genomföras i form av webbövningar, workshops eller motsvarande.
- Seminarium, där studenterna deltar aktivt och examination av inlämningsuppgift genomförs skriftligt och muntligt.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Slutbetyg
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För kursbetyget Godkänd krävs att både skriftlig tentamen och inlämningsuppgift är bedömda som minst godkända. För kursbetyget Väl Godkänd krävs att både skriftlig tentamen och inlämningsuppgift är bedömda som väl godkända.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om tidpunkten för examination inte hålls av den studerande beslutar examinator hur
examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra
kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgift ska lämnas in till
läraren enligt anvisningar.
Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Undervisningen kan komma att hållas på engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Engelsk version: CSR and Sustainable Business, Sanoma Utbildning
För samtliga titlar gäller senaste upplagan. Ytterligare litteratur i form av artiklar tillkommer enligt lärares anvisningar, max 500 sidor.