Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Företagsekonomi, Miljömanagement, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng | |||
Business Administration, Environmental Management, Second Cycle, 7.5 Credits |
Kurskod: | FE419A | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Företagsekonomi | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2017-11-20 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och diskutera centrala utmaningar, globalt och nationellt, för att uppnå en hållbar utveckling, särskilt med avseende på miljö
- identifiera och analysera centrala hållbarhetsproblem avseende miljö som påverkar och påverkas av företagens verksamheter
- beskriva, jämföra och analysera de verktyg som företag kan använda för att hantera miljöfrågor och som behandlats under kursen.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och tillämpa grundläggande begrepp kopplade till miljö med relevans för företagens verksamheter
- planera och föreslå en miljöledningsplan för relevanta miljöaspekter för ett företag samt analysera dess styrkor och svagheter.
- skriftligt och muntligt diskutera och analysera miljöaspekter av hållbar utveckling och miljöledning riktat mot både akademisk och professionell publik.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- reflektera över miljöfrågornas roll för organisationer ur ett företagsekonomiskt hållbarhetsperspektiv
- värdera och analysera effekter av åtgärder knutna till miljöledningssystem och -styrning
- reflektera över det egna lärandet och värdera andras arbete.
Kursen omfattar fyra cykler. Först ges en introduktion till grundläggande ekologi, miljö och meteorologi med relevans för företagsekonomisk verksamhet. Därefter berörs frågor kring standardisering genom t.ex. miljömärkning och kvalitet, certifieringsstandarder som ISO. I nästa cykel diskuteras styrning av miljöfrågor inom organisationen t.ex. genom nyckeltal och andra verktyg. I sista cykeln och i slutuppgiften är ledning för hållbarhet ett övergripande tema. I slutuppgiften skall studenterna också reflektera och tillämpa kunskaper från de fyra första cyklerna genom att självständigt arbeta med hur miljöfrågor kan hanteras systematiskt ur ett företagsekonomiskt perspektiv.
Denna kurs är uppbyggd i cykler kring ett antal teman med frågeställningar där studenterna enskilt och tillsammans bygger upp en förståelse och utvecklar kunskap. Varje cykel avslutas med ett seminarium där olika frågeställningar som motsvarar kursens olika cykler analyseras och diskuteras. Seminarierna ger studenterna tillfälle att applicera verktyg och modeller på specifika problem/frågeställningar inom kursens ram samt reflektera över det egna och andras lärande. Kursens tre första seminarier baserade på kursen olika teman (cykler) genomförs, där studenternas inlämningsuppgifter examineras. Dessa tre inlämningsuppgifter skrivs individuellt. En viktig del av examinationen utgörs av peer assessment, genom vilken studenterna utifrån viktiga och för kursen relevanta aspekter diskuterar, värderar och problematiserar varandras arbeten. Detta görs både muntligt och skriftligt. Samtliga seminarier är obligatoriska. Förutom ordinarie lärare kan representanter för näringslivet och andra organisationer komma att närvara. Den sista uppgiften genomförs sedan i grupp och examineras på ett obligatoriskt slutseminarium. Denna slutuppgift är ett självständigt arbete som bygger på kunskaper som studenterna har tillägnat sig under kursen.
Föreläsningar ger utgångspunkter begrepp och verktyg där läraren strukturerar materialet, presenterar begrepp och analytiska modeller, problematiserar och exemplifierar med utgångspunkt från kurslitteraturen. Föreläsningarna har huvudsakligen en orienterande karaktär, som syftar till att underlätta studenternas egen kunskapsinhämtning inför seminarier. Föreläsningar omfattar även gästföreläsningar av representanter för näringslivet och andra organisationer.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Slutbetyg
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För kursbetyget Godkänd krävs att inlämningsuppgift 1, 2 och 3 (provkoder 0100, 0200, 0300) samt slutuppgift (provkod 0400) är bedömda som minst godkända. För kursbetyget Väl Godkänd krävs att inlämningsuppgift 1, 2, och 3 (provkoder 0100, 0200, 0300) är bedömda som minst väl godkända och att slutuppgift (provkod 0400) är bedömd som godkänd.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Kursen ges på halvfart.
Undervisning kan komma att hållas på engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Ytterligare litteratur, max 250 sidor, tillkommer i form av artiklar.