Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Företagsekonomi, Ledarskapets identitet och professionalitet, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng | |||
Business Administration, Leadership Skills and Identities, Second Cycle, 7.5 Credits |
Kurskod: | FE421A | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Företagsekonomi | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2017-11-20 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Den här kursen förbereder studerande som vill ha en ledande roll i framtiden, eller som vill arbeta med chefer och ledare som konsult eller rådgivare. Kursen finns vidare för dem som vill arbeta med människor för att tillsammans nå gemensamma mål.
Kursens övergripande mål är att ge studenten en grund för et problematiserande och reflekterande förhållningssätt till ledarskap.
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- fördjupade kunskaper om färdigheter, roller och konflikter förknippade med ledarskap
- ökad förståelse för ledarskap ur ett processuellt och relationellt perspektiv
- ökad förståelse för och kunskap om komplexiteten i att leda i olika sammanhang
- fördjupade kunskaper om centrala teorier och om forskningsresultat inom området ledarskap.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kritiskt och konstruktivt analysera ledarskap
- koppla och relatera teori till praktikers utövning av ledarskap och vice versa
- skriftligt såväl som muntligt kommunicera centrala budskap, teman och utgångspunkter i vetenskapliga texter inom området ledarskap.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha ökad förmåga att
- kritiskt granska och värdera teorier och modeller inom ledarskapsområdet
- reflektera över praktiska konsekvenser av och problem med olika typer av ledarskap
- självständigt formulera och hantera olika ledarskapsproblem
- reflektera över sig själv i rollen som ledare.
Kursen är indelad i två moment:
Moment 1 - I momentet 'En ledare i det förflutna' tas utgångspunkten i kursdeltagarnas egna erfarenheter av ledarskap. Dessa erfarenheter problematiseras med stöd i kurslitteraturen.
Moment 2 - I momentet 'Ledarskap som process'' kontrasteras traditionella ledarskapsideal med processuella och kontextuella perspektiv. Detta moment innehåller en 'gästvecka'. Ett antal praktiskt verksamma chefer/ledare deltar i kursen och bjuder på sina erfarenheter och reflektioner. Med hjälp av gästernas erfarenheter, kurslitteraturen och forskningsartiklar vävs ledarskap som teori och praktik samman.
I kursen behandlas klassiska föreställningar och olika alternativa perspektiv på ledarskap. Förutom kursböckerna bearbetas centrala vetenskapliga artiklar.
Kursen är till sin karaktär seminariebaserad. Seminarier förbereds genom olika inlämningsuppgifter en individuell och en gruppbaserad. Seminarierna är obligatoriska.
Under den s.k. Gästveckan kommer några ledare på besök. Gästerna har erfarenhet från olika typer av verksamheter. Dessa gäster bidrar med personliga berättelser om sitt ledarskap, erfarenheter och reflektioner. Gästföreläsningarna är obligatoriska.
Arbetssättet i kursen ger stort utrymme att träna analys och reflektion både individuellt och i grupp. Arbetssättet innebär även möjlighet för kursdeltagarna att träna förmågan att uttrycka sig i tal och skrift.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Slutbetyg
På de skriftliga inlämningsuppgifterna ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänd på båda inlämningsuppgifterna och den muntliga presentationen, samt deltagande i de obligatoriska seminarierna. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs väl godkänd på båda inlämningsuppgifterna och godkänd på den muntliga presentationen, samt deltagande i de obligatoriska seminarierna
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Undervisningen kan komma att hållas på engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Ytterligare litteratur motsvarande ca 200 sidor tillkommer.