Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Företagsekonomi, Strategi, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng | |||
Business Administration, Strategy, Second Cycle, 7.5 Credits |
Kurskod: | FE424A | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Företagsekonomi | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2017-11-20 | Senast ändrad: | 2018-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Det övergripande syftet med denna kurs är att fördjupa och problematisera kunskapen om strategi
i teori och praktik för att öka förmågan till praktiskt strategiarbete i organisationer.
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för och värdera olika centrala teoretiska perspektiv inom strategiområdet samt för hur perspektivväxlingar bidrar med fördjupad analys och förståelse av praktiken
- redogöra för olika begrepp och modellers innebörd inom strategiområdet samt för konsekvenser av deras tillämpning på praktiska problemställningar.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande
- med utgångspunkt i den teoretiska kunskapen kunna identifiera, analysera och utarbeta lösningsförslag på praktiska problemställningar inom strategiområdet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att kritiskt värdera och förhålla sig till
- teoribildningen inom strategiområdet
- normativa managementkoncept som praktikern möter i strategi arbetet
- problemställningar och situationer som uppkommer i det praktiska strategiarbetet i
organisationer.
Flera olika teoretiska perspektiv erbjuder kunskap om och förståelse för strategi i organisationer.
Inledningsvis ges därför en översikt över olika perspektiv, deras uppkomst, utveckling och bidrag.
Därefter problematiseras de mer traditionella perspektiven på konkurrens och strategibildning utifrån olika områden som avspeglar det praktiska arbetet med strategi i företag såsom strategi i industriella nätverk, strategi ur ett hållbarhetsperspektiv, strategisk förändring och strategiskt ledarskap. Inom respektive område presenteras och diskuteras olika teorier som tillsammans med illustrationer från praktiken ger kunskap om och förståelse för komplexiteten i det praktiska strategiarbetet.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Föreläsningarna strukturerar och problematiserar teorier, modeller och begrepp med koppling till praktiska problemställningar. Detta innebär att lärare och studenter tillsammans diskuterar och reflekterar över hur olika aspekter av praktiken kan förstås/förklaras med teori och teoretiska perspektiv. Stor vikt läggs vid seminarierna där studenterna aktivt ska bidra till varandras lärande genom förberedda presentationer som analyseras och diskuteras. Huvuddelen av seminarierna är obligatoriska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För slutbetyget godkänd (G) på kursen krävs betyget godkänd på samtliga examinationsmoment.
För slutbetyget väl godkänd (VG) krävs betyget väl godkänd (VG) på Projekt-uppgiften och betyget godkänd (G) på övriga examinationsmoment.
För godkänt på inlämningsuppgifterna och minst godkänt på Projekt-uppgiften krävs, förutom att övriga betygskriterier uppfylls, närvaro vid de obligatoriska seminarierna.
Godkänd restuppgift för utebliven närvaro vid ett examinationsmoment krävs för att få godkänt på momentet (minst godkänt på Projektet) förutom att övriga kriterier för godkänt (minst godkänt på Projektet) är uppfyllda.
Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kompletteringsuppgifter skall fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Förutom de gemensamma obligatoriska artiklarna tillkommer vetenskapliga artiklar och annat material för projekt och inlämningsuppgifter som dels anvisas av lärare och dels väljs av studenterna själva. Omfattningenav detta material uppgår till max 400 sidor.
Referenslitteratur
En översikt över strategifältet ges exempelvis av nedanstående böcker. De behandlar bl a begrepp, modeller och metoder som kan användas i en strategisk analys. De är författade av väletablerade forskare inom området och de finns i flera upplagor där de senaste rekommenderas.Eftersom det är referenslitteratur behövs inte de versioner som uttryckligen innehåller en sk "case"-del.
Grant, Robert M. (senaste upplagan). Contemporary strategy analysis. John Wiley & Sons Inc, ca 500 sidor
Hitt, Michael A., Ireland, R. Duane & Hoskisson, Robert E. (senaste upplagan). Strategic management: competitiveness & globalization: Concepts. Stamford: Cengage Learning, ca 500 sidor
Johnson, Gerry, Whittington, Richard, Scholes, Kevan, Angwin, Duncan & Regner, Patrick (senaste upplagan). Exploring strategy. Pearson Education Limited, ca 600 sidor
Rothaermel, Frank T. (senaste upplagan). Strategic management. McGraw-Hill Education, ca 500 sidor
En kortfattad presentation av olika perspektiv och modeller inom strategifältet ges i
Bengtsson, Lars & Skärvad, Per-Hugo (senaste upplagan). Företagsstrategiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur, ca 300 sidor